نمایندگان آمریکا و انگلیس در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ، خواستار اقدام سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی دریانوردی سازمان ملل در این باره شدند.

ادعای آمریکا و انگلیس علیه ایران در شورای امنیت

به گزارش همشهری‌آنلاین، آمریکا و انگلیس در ادامه ادعاهای خود علیه ایران در ارتباط با فعالیت‌های انصارالله یمن، از بازرسی دریانوردی سازمان ملل خواستند که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از آن‌چه انتقال موشک‌های ایرانی به بنادر تحت کنترل انصارالله در غرب یمن می‌خواندند، انجام بدهند.

نمایندگان آمریکا و انگلیس در پی شلیک یک موشک توسط انصارالله یمن و برخورد آن با یک کشتی در نزدیکی شهر عدن در جنوب یمن در جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل درباره یمن مطرح شد. نیروهای آمریکایی در پی این حمله، موشک‌هایی را علیه فرودگاه بین‌المللی حدیده در یمن شلیک کردند.

حملات انصارالله یمن در پی جنگ غزه علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و متحدان آن در دریای سرخ و خلیج عدن، از جمله آمریکا و انگلیس که به حمایت از اقدامات نظامی آن می‌پردازند، انجام شده است. انصارالله گفته است این حملات تا زمان متوقف شدن جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه ادامه می‌یابند.

آمریکا و انگلیس، در مدت گذشته، اقدامات انصارالله یمن در حمایت از مردم فلسطین را بهانه‌ای برای حملات متجاوزانه علیه یمن قرار دادند.

در پی ادعاهای غرب مبنی بر حمایت تسلیحاتی و مالی ایران از گروه‌های مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آن‌ها، مقامات ایران تاکید کردند که گروه‌های مقاومت به طور مستقل و طبق صلاحدید خود عمل می‌کنند و ارتباط ایران با آن‌ها نوعی اتحاد است.

با این حال، «رابرت وود» نماینده آمریکا در سازمان ملل از سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی سازمان ملل خواست که اقدامات بیشتری برای متوقف کردن آن چه عرضه تسلیحات ایرانی به انصارالله یمن عنوان می‌کرد، شود.

این در حالی است که "امیرسعید ایروانی" نماینده ایران در سازمان ملل، اوایل اسفندماه درباره ادعاهای آمریکا علیه ایران پیرامون اقدامات انصارالله یمن و دریای سرخ گفته بود که ایران این اتهامات بی‌اساس را قاطعانه رد می‌کند و آن‌ها را بهانه‌ای می‌داند که آمریکا از آن برای توجیه و مشروعیت بخشیدن به اقدامات غیرقانونی و تجاوز نظامی خود به یمن استفاده می‌کند.

ایروانی تاکید کرد که ایران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های ۲۱۴۰ (۲۰۱۴) و ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت متعهد است و هیچ‌گونه فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات، انجام نداده است.

ایروانی گفت: علاوه‌ بر این، ایران همواره از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک دفاع می‌کند و بر تعهد خود به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید دارد.
«جیمز کاریوکی» معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز با تکرار ادعای آمریکا گفت: گزارش‌ها درباره دور زدن این بازرسی‌ها و تحقیقات توسط کشتی‌های ایرانی بسیار نگران‌کننده‌اند. تمامی کشتی‌هایی که وارد حدیده می‌شوند، باید پایبند باشند و به این سازوکار سازمان ملل گزارش بدهند.

کد خبر 839269
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    20 7
    شورای امنیت کیلویی چند! دارند عملا مردم غزه رو از روی زمین محو می کنند ، همه کشورها دارند نگاه می کنند!یک کشور ابلیسی و مقر اهریمن در دنیا به تنهایی ا قصابان بشریت در جنایت علیه مردم غزه حمایت می کنه. انگار که حاکم دنیاست. این شورا اگر محل امنیت بود ، اول باید حساب آمریکا و انگلیس را می رسید.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    17 7
    آمریکایی ها جنایتکار از شهریور ماه سال 1359 تاکنون به همراه کشورهای اروپایی و کشورهای عربی منطقه مسئول ایجاد ناامنی در منطقه هستند. مذاکره ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی و... متاسفانه 100 درصد فقط دولت حسن روحانی مقصر بوده است. ایران هم نباید با آژانس همکاری کند متاسفانه دولت حسن روحانی متاسفانه در این مدت 8 سال به همراه ظریف، عراقچی و مسئولان همه جانبه با آژانس و... همکاری کرده است ولی اما آژانس متاسفانه تاکنون ایران را در توافق هسته ای، برجام و... متهم می کند شرم آور و تاسف بار است.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    15 5
    و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که انگلیس همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    13 5
    و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که رژیم صهیونیستی همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    12 6
    دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مدارک و مستندات متقن جنایات منافقین در ترور 18 هزار شهید را به تمام سازمان‌ها و کشورهای مطرح دنیا ارسال کند تا دنیا را به تحویل باقیمانده این آدم‌کش‌ها به ایران ترغیب کند و این جانیان به سزای ننگین خود برسند.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    18 6
    آمریکا جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر از سال 1332 تاکنون بزرگترین تهدید برای ملت ایران بوده است. رئیس بی ادب مجمع عمومی سازمان ملل متحد خیانتکار از رفتار آمریکا و متحدانش چشم پوشی می کند و ضد علیه ایران قطعنامه صادر می کند. تاکنون هزاران شکایت ها و اعتراض های در مورد تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش توسط کشورها مختلف درمنطقه خاورمیانه و جهان به سازمان ملل متحد، شورای امنیت سازمان ملل متحد، شورای حقوق بی بشر سازمان ملل متحد و دادستان کل دیوان کیفری بین المللی ارسال شده است ولی متاسفانه تاکنون هیچ خبری بررسی، پیگیری و رسیدگی نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    13 6
    عملیات تروریستی فرودگاه بغداد برای ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای نیروهای تروریست آمریکایی در عراق گران تمام می شود. بامداد روز جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸) تلویزیون رسمی عراق از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» معاون الحشدالشعبی در حمله تروریست‌های آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد و ساعتی بعد وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای، رسماً مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت و اعلام کرد که این ترور به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفته است. آمریکا در قبال جنایت ترور شهید سلیمانی «مسئولیت قطعی بین‌المللی» دارد. آمریکا را بزرگ‌ترین کشور تروریست‌پرور جهان می‌دانیم. اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه پیشین آمریکا جنایتکار در واقع به خاطر سرپوش گذاشتن تجاوزات، جنایات، وخشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل بوده است.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    12 6
    چرا دولت ناتوان با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟ هرچند شاید ترتیب اثر ندهند ولی باید ملتهای دنیا بدانند که این ادعای مبارزه با تروریسم توسط غربیها به سخره گرفتن جهان است چرا که سردمداران تروریسم دولتی شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و همقطاران آنهایند نه جمهوری اسلامی. چطور آنها با توسل به مسائل دروغ توسط دادگاههای خود، جمهوری اسلامی را متهم و تقاضای خسارت میکنند!
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    12 4
    اروپا حق حرف زدن از تسلیحات ما را ندارد اروپایی که به دشمن ما اسلحه می‌داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند اروپا در جنگ تحمیلی 8 ساله شریک جرم جنایات رژیم صدام دیکتاتور بوده است. اروپا به همراه آمریکا و با کمک مالی کشورهای عربی در جنگ تحمیلی 8 سال انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، تسلیحات و سلاح شیمیایی صدام را تامین کرده است.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    11 3
    و این در حالی است که کشور ترکیه جنایتکار از سال 2011 تاکنون با دریافت رشوه و پول دلالی از برخی کشورهای عربی جنایتکار و برخی کشورهای اروپایی جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار بیش از 999 هزار تروریست را وارد سوریه و عراق کرده است و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    13 3
    آمریکا و انگل ستان با هم شکر خوردند
  • مانی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    12 4
    درسته که مخالف جمهوری اسلامی هستیم ولی شما دو تا هم غلط اضافی نکنید
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
      0 3
      اسم و فامیل اصلیت را هم مینوشتی عبدالله مهتدی یا حامد اسماعییلیون شاید هم علی کریمی یا ....
  • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    2 1
    دنیا دنیای قدرته .هرکس هرچی تونست انجام میده .در تک تک افراد جوامع تا کشورها .از قدیم گفتن زور بیاد قباله باطله .
  • علی US ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    0 0
    بالاخره چهره واقعی خودش را دیروز نشان داد ، دیدید . این چهره امریکاست . چهره واقعی . فردا نشان نمیدهد . دیروز نشان داد . نشان داد نشان داد .