یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: رقابت‌های دو روزه انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در تهران محل حضور جوانان بود

 جوانانی که با حضور قدرتمندانه خود اجازه ندادند تا غیبت تعدادی از افراد این رشته احساس شود جوانانی همچون حسن رحیمی، سعید احمدی، حسام مقدم، علیرضا گودرزی، سعید صالحی، محسن حاجی‌پور و رضا فرضی‌‌زاده با کسب مقام قهرمانی در این رقابت‌ها نشان دادند که باید در برنامه ریزی‌های کشتی بازنگری‌های کلی صورت گیرد. نحوه حضور این عده ‌طوری بود که حتی اگر کشتی‌گیران معاف شده از این میدان هم در آن حاضر می‌شدند، هیچ تضمینی برای پیروزی‌شان وجود نداشت. هدف اصلی این مسابقات حضور در این رقابت‌هاست تا بهترین‌ها و آماده‌ترین‌ها انتخاب شوند.

در دیدارهای انتخابی تیم ملی در کنار جوانان شاهد حضور کشتی‌گیرانی مثل میثم مصطفی جوکار، حمید باوفا، علی‌اصغر بذری، برادران محمدی و آقاجانی بودیم که نشان دادند هنوز هم قابل اعتنا هستند. اگر کشتی‌گیرانی همچون سعید صالحی و علیرضا رباط مرادی به‌رغم کسب عناوین پنجم و ششم در مرحله اول مسابقات انتخابی تیم ملی با درایت اعضای کمیته فنی به دلیل توانایی‌های ذاتی‌شان حتی صاحب مجوز حضور در مرحله نهایی پیکارهای این چنینی می‌شوند حرکت کاملا درستی است که می‌تواند از زاویه و نگاهی دیگر در مورد کشتی‌گیرانی همچون جوکار و باوفا نیز دیده و رعایت شود.

اما از سوی دیگر انجام چنین مبارزه‌هایی مربیان تیم ملی را با فضای بهتری روبه‌رو می‌سازد تا آنها بهتر بتوانند به‌جواب‌های خود در حل این معما برسند که چرا کشتی‌گیرانی همچون تقی داداشی، ایمان محمدیان، علی‌اصغر بذری، یاسر قربانی، جعفر دلیری، عبدالمحمد پاپی، حمید زارع، مهدی و علی محمدی این همه فراز و نشیب در کشتی‌های خود نشان می‌دهند.

اتفاقات بزرگ

در دیدارهای انتخابی تیم ملی این اتفاقات بیشتر مورد توجه بود. در وزن 55 کیلوگرم در کشتی آزاد به غیر از عباس دباغی تقریبا بقیه مدعیان این وزن حاضر بودند که در میان این جمع حسن رحیمی همه را شکست داد و با شایستگی عنوان اولی را به دست آورد. اما در کشتی فرنگی با غیبت حمید سوریان برتری از آن محسن حاجی‌پور مازندرانی شد که بعید است این جوان شانسی برای ملی‌پوش شدن در مسابقات جهانی داشته باشد.

در 60 کیلوگرم مراد محمدی به یک وزن بالاتر رفت. مسعود اسماعیل‌پور قهرمان جوانان جهان شکست خورد تا در نهایت قهرمانی به سعید احمدی برسد. در کشتی فرنگی هم با کناره‌گیری علی اشکانی، حمید با وفا به مقام نخست دست یافت. در 66 کیلوگرم مراد محمدی دوباره آسیب دید و نهایتا هم در رتبه ششم قرار گرفت.

سعید صالحی نفر برتر این وزن شد و در کشتی‌فرنگی هم افشین بیابانگرد که پیش از این مورد غضب محمد بنا قرار گرفته بود با غیبت سعید عبدولی گوی سبقت را از دیگران ربود. در 74 کیلوگرم میثم مصطفی جوکار کشتی‌گیر المپیکی ایران با قهرمانی و عبور از سد حریفانی همچون ایمان محمدیان و سعید ریاحی بازگشتی باشکوه داشت و همین اتفاق مشابه در کشتی فرنگی برای حمید ریحانی کشتی‌گیر شیرازی افتاد تا او هم دوباره خود را به‌عنوان یک مدعی جدی در این وزن معرفی کند.

در 84 کیلوگرم اگر چه قهرمانی به جمال میرزایی، کشتی‌گیر پرقدرت همدانی رسید اما پیروزی علی‌اصغر بذری نایب قهرمان سابق جهان مقابل میرزایی معادله پیچیده‌ای به‌وجود آورد که با اضافه شدن احسان لشگری این پیچیدگی بیشتر هم می‌شود. در این وزن در کشتی‌فرنگی قهرمانی به حبیب اخلاقی رسید و مقام پنجمی داود اخباری هم قابل توجه بود.

در وزن 96 کیلوگرم باتوجه به حضور کشتی‌گیران قدرتمندی نظیر جعفر دلیری، یاسر قربانی و آرش مردانی کمتر کسی تصور قهرمانی علیرضا رباط مرادی را می‌کرد، اما این حادثه شکل گرفت تا در این وزن تیم ملی صاحب پشتوانه‌ با ارزشی شود. در کشتی‌فرنگی رضا فرضی‌زاده کشتی‌گیر اردبیلی بالاتر از محمد قربانی در مسابقات انتخابی تیم ملی اول شد و در وزن 120 کیلوگرم قهرمانی حمید سیفی کشتی‌گیر باسابقه نشان داد که فاصله فراوانی میان فردین معصومی ملی‌پوش این وزن و دیگران وجود دارد.

سیفی در این وزن در پی غیبت محمدرضا آذر‌شکیب عنوان اولی را از آن خود کرد و در کشتی فرنگی نیز پیام زرین‌پور در غیاب دیگر مدعیان این وزن از جمله بشین‌چی و شربیانی روبه‌رو شد به راحتی رتبه قهرمانی را از آن خود کرد.

کد خبر 83910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز