سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران توصیه‌های مهمی را برای ایمن ماندن از حوادث در شب چهارشنبه آخر سال به مردم ارائه کرد.

سید جلال ملکی

به گزارش همشهری آنلاین، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با توجه به فرارسیدن شب آخرین چهارشنبه سال درباره نقش خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث این شب گفت: خانواده‌ها نقش مهمی در این مورد دارند و اگر قرار است جشنی گرفته شود اعضای خانواده باید در کنار همدیگر باشند. اگر فکر کنید فرزندانتان رها کنید و یا از جشن گرفتنشان ممانعت کنید، موفق عمل کردید اشتباه است، بارها شاهد این مسئله بودیم که وقتی خانواده جشنی نداشته جوانان و نوجوانان از خانه بیرون رفتند و این جشن را با غریبه‌ها برگزار کردند و این در حالی است که آن‌ها دلسوز فرزندانتان نیستند و ممکن است مواد محترقه خطرناکی به فرزندان من و شما دهند و اتفاق‌های تلخی رخ دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه خانواده‌ها می‌توانند از فرصت به دست آمده استفاده کنند و به فرزندانشان بگویند این جشن در گذشته چگونه برگزار می‌شده و همه از آن لذت می‌بردیم و چرا الان خطرناک شده است، ادامه داد: خانواده‌ها به هیچ عنوان اجازه ندهند فرزندانشان به تنهایی آتش روش کنند چراکه آن‌ها بلد نیستند چگونه آتش را روشن، کنترل و خاموش کنند و چگونه هیجانشان را تخلیه کنند و این در حالی است که اگر این کار با حضور پدر و مادر انجام شود در مکانی به دور از مواد اشتعال زا آتش کوچکی روشن می‌کنند و مراقب فرزندانشان هستند.

آتش گرفتن سرشاخه درختان و کابل‌های برق

سخنگو سازمان آتش نشانی تهران افزود: در مواردی با این مسئله مواجه بودیم که ارتفاع آتش آنقدر زیاد بوده که سرشاخه درختان را شعله‌ور کرده و آتش به بالکن منزل مجاور سرایت کرده و خانه مردم به آتش کشیده شده است و یا اینکه آتش به کابل‌های برق سرایت کرده و موجب سوختگی شده و برق یک محله را قطع کرده، یعنی ارتفاع شعله‌های آتش بیش از ۶ متر بوده است و این در حالی است که اگر خانواده‌ها در کنار هم باشند اجازه چنین آتش روشن کردنی را نمی‌دهند و نمی‌گذراند کنار درختان، بوته‌های خشک قابل اشتعال، کنار خودرو، در پارکینگ و مکان‌های مسقف آتش روشن کنیم.

ماده قابل اشتعال در کنار آتش نباشد/خاموش‌کننده یا شلنگ آب در دسترس باشد

ملکی بیان کرد: مواردی داشتیم که افراد آتش روشن کردند و کنارش ظرف بنزین یا نفت گذاشتند و آن ظرف شعله‌ور شده و یا اینکه هرزگاهی یک مقدار از آن رل داخل آتش می‌ریختند که این کار بسیار خطرناک است. هیچ گونه ماده قابل اشتعالی نباید در کنار ظرف باشد. اگر قرار است آتش بازی کنید حتما باید خاموش کننده در کنارتان و شلنگ آب نیز دم دستتان باشد و مراقب باشید فرزندانتان کار خطرناکی نکنند.

وی افزود: این اقدام بسیار مشاهده می‌شود که بسیار از روی آتش می‌پرند، درست است که این اقدام لذتبخش است، اما شاهد این موضوع هم بودیم که از شعله‌های بزرگ نیز می‌پرند و از شعله آتش عبور می‌کنند که اصلا کار معقول و منطقی نیست و حتی خانم‌ها با لباس‌های بلند از روی آتش می‌پرند و این در حالی است که در حال حاضر بیشتر لباس‌های دارای الیاف نفتی و نایلونی هستند که قابل اشتعال است و ممکن است شعله‌ور شود.

درب و پنجره منازل بسته باشد/ بالکن و پشت‌بام را خالی کنید

سخنگو سازمان آتش نشانی تهران توضیح داد: بهتر است این شب‌ در و پنجره‌ها بسته باشد چرا که ممکن است در این شب‌ از هر طرف فشفه‌ روشنی به هوا پرتاب شود، مواردی داشتیم که پنجره‌ای باز بوده و فشفشه‌ای به داخل خانه آمده و موجب به آتش کشیده شدن پرده، مبل، موکت و فرش شده است. اگر ما هر شب خودرو خود را به راحتی در کنار خیابان پارک می‌کنیم در این شب‌ تا جایی که ممکن است خودروی خود را داخل پارکینگ بگذاریم چرا که ممکن است آتش‌ بازی‌هایی که در این شب انجام می‌شود به خودرو شما آسیب برساند.

ملکی گفت: ممکن است در شرایط عادی در بالکن و پشت بام وسایل بسیاری بگذارید و برای مثال لباس پهن کنید و یا کارتن اجناس در آنجا بگذارید اما در این شب‌ها نباید چنین کاری را انجام دهید چراکه ممکن است فشفشه روشن داخل بالکن بیاید و وسایل شما را شعله‌ور کند.

کد خبر 838722
منبع: میزان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • فریبرز IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 0
    اگر این روز به طور کنترل شده در پارک های شهر و به طور رسمی جشن گرفته شود انقدر خطرناک نمیشد! متاسفانه هر چیزی که غیر رسمی باشد از کنترل خارج میشود
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 0
    خودمون شدیم بلای جون خودمون
  • US ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 1
    به جای فرهنگ سازی و روش درست و صحیح اجرای آیین سنتی فقط همین حرفها را بلد هستید