چهارشنبه اخر سال یکی از مراسم دیرینه کشورمان ایران است که با جشن و شادی هموطنان همراه است. اما در سالهای اخیر با توجه به تولید مواد محترقه و منفجره متعدد در این شب با مصدوم و فوتی و حوادث اندوهناک مواجهیم. یک کارشناس حوادث در گفتگویی به بیان راهکارهایی برای داشتن چهارشنبه سوری ایمن پرداخت.

چهارشنبه سوری

همشهری آنلاین - حوادث: چهارشنبه اخر سال یکی از مراسم دیرینه کشورمان ایران است که با جشن و شادی هموطنان همراه است. اما در سالهای اخیر با توجه به تولید مواد محترقه و منفجره متعدد در این شب با مصدوم و فوتی و حوادث اندوهناک مواجهیم. آرزو دهقانی، دکترای سلامت در بلایا و فوریت ها، در گفتگویی به بیان راهکارهایی برای داشتن چهارشنبه سوری ایمن پرداخت.

چطور چهارشنبه سوری را بی‌خطر بگذرانیم

دهقانی ضمن اشاره به آمار قربانیان شب چهارشنبه آخر سال می‌گوید: «تعداد افراد آسیب دیده در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۲۶ نفر بود که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است. از این تعداد ۳۱۳۰ نفر مرد و ۸۹۶ نفر زن بود. متاسفانه در سال گذشته ۱۳ نفر جان خود را به دلیل اسیب های ناشی از مواد محترقه و منفجره از دست دادند. بیشترین تعداد مصدوم در مناطق شهری اتفاق افتاده و ۲۶ نفر دچار معلولیت و یا قطع عضو شده اند. آسیب‌های ناشی از مواد محترقه و حتی برپایی آتش در چهارشنبه سوری، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد بخ خصوص کودکان و نوجوانان است و هیچ کس حتی عابران و رهگذران هم ازین قائده مستثنی نیستند؛ چرا که در سال گذشته ۱۱۰۳ رهگذر دچار آسیب شدند، پس همه ما ملزم به مراقبت از خود و دیگران هستیم.»

این پژوهشگر در ادامه به نقش والدین در پیشگیری از وقوع چنین حوادث تلخی می پردازد و می‌گوید: «والدین نقش بسیار مهم و اساسی در پیشگیری و حتی مدیریت حوادث ناشی از چهارشنبه سوری دارند چرا که حدود ۴۵ درصد از مصدومان را محصلان و عمده آنها ۱۵ تا ۱۹ ساله هستند، تشکیل می دهند. والدین باید علاوه بر آگاهی بخشی، بر عملکرد فرزندان خود نظارت داشته باشند. همراهی با فرزندان در تهیه لوازم آتش بازی و همراهی آنها در شب چهارشنبه سوری از دیگر وظایف والدین است.»

یکی از دلایل وقوع حوادث تلخ نگهداری مواد محترقه است. دهقانی در این باره می‌گوید: «نگهداری مواد محترقه، آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف بسیار خطرناک است و این مراقبت توسط والدین باید بعمل آید که فرزندان از نگهداری مواد محترقه در اتاق، کیف و جیب و یا ساخت مواد منفجره در منزل خودداری کنند. از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی نیز باید خودداری شود.»

او در ادامه به راهکارهایی کلیدی برای کاهش آسیب در چهارشنبه سوری ارائه می‌دهد و می‌گوید: «حتما کپسول اطفا حریق و کیف کمک های اولیه را در نزدیکی درب منزل بگذارید تا در صورت نیاز سریعا به آن دسترسی پیدا کنید. ترقه، فشفشه و دیگر اسباب آتش بازی را از فروشنده های مجاز و معتبر تهیه کنید و آموزش های کافی را به کودکان و نوجوانان خود در این زمینه ارائه کنید. از برپایی آتش در نزدیکی پست ها وکابل های برق، پمپ بنزین ها و ایستگاه های تقلیل فشار، واحدهای مسکونی، پارکینگ ها، مجاورت خودروهای پارک شده و معابر تنگ خودداری کنید. برای شعله ور کردن اتش از بنزین و نفت استفاده نکرده و از انداختن ظروف تحت فشار (کپسول ها و اسپری ها) و وسایل شیشه ای به درون آتش خودداری کنید. لوازم محترقه و منفجره مثل فشفشه ها را به سمت بالکن خانه ها، خودروها و درختان و یا دیگران و رهگذران پرتاب نکنید. مراقب کودکان، معلولان، سالمندان و افراد کم توان و زنان باردار باشید و از افراد که رفتار پرخطر نشان می دهند دوری کنید. درصورتی که ترقه یا فشفشه و سایر واسیل محترقه عمل نکرد آنها را در دست نگیرید و یا مجدد روشن نکنید. در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه، خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریع افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را به جای امن انتقال داده و با تلفن ۱۲۵ آتش نشانی و اگر حادثه مصدوم داشت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.»

کد خبر 838588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha