حسین گودرزی به همشهری آنلاین گفت: ما اول شنبه را تعیین کردیم و رای هم آورد ولی دیدیم فضا دارد به‌گونه پیش می‌رود که ممکن است اصل لایحه از دست برود.

حسین گودرزی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: موضوع افزایش تعطیلات هفته یکی از دستورکارهای مهم مجلس یازدهم در آخرین ماه‌های فعالیتش محسوب می‌شود. با حسین گودرزی نماینده درود و ازنا و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره مورد لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که ۲ روزه شدن تعطیلات هفتگی را هدف قرار می‌دهد، گفت‌وگو کردیم.

افزایش تعطیلات جزو مهمترین عناوین کارنامه کاری مجلس یازدهم بوده است. این ایده نمایندگان به سرانجام می‌رسد؟

این موضوع از اساس درخواست دولت بوده است. ۲ رکن اصلی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری این است که تعطیلات یک روز در هفته به ۲ روز افزایش پیدا می‌کند، یعنی ۵۲ روز به تعطیلات کشور اضافه می‌شود و تعطیلات به ۱۳۰ روز در سال می‌رسد. میانگین تعطیلات کشورهای اروپایی ۱۲۴ روز است و میانگین جهانی ۱۲۰ روز است. لایحه از این نظر یک رکورد خوب برای جامعه ایران است که عاطفه‌محور و خانواده‌دوست، اهل معاشرت و گردش است. این ضرورت جامعه ماست.

این لایحه باعث نمی‌شود سازمان‌ها در قالب افزایش ساعات کار یا اضافه کاری به زمان کار بقیه ایام هفته اضافه کنند؟

ما نگذاشتیم به میزان کار هفتگی اضافه شود و اضافه شدن تعطیلی را سرشکن به افزایش ساعات کاری سایر روزهای هفته نکردیم، بلکه میزان کار هفتگی را هم از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته کاهش دادیم. از این بابت نیز به نرم‌های جهانی نزدیک می‌شویم.

چه مشاغلی از این افزایش تعطیلات استفاده خواهند کرد؟

شامل همه گروه‌ها می‌شود.

افزایش تعطیلات براساس مطالعه تطبیقی با تعطیلات سایر کشورهای جهان هدف‌گذاری شده است؟

بله. دولت سیزدهم معتقد است برای افزایش نشاط اجتماعی و اینکه خانواده‌ها در کنار هم باشند و به استانداردهای جهانی هم نزدیک شویم، باید این کار صورت گیرد. تنها ۲ کشور در جهان هستند که یک روز در هفته تعطیل هستند و از آنها اسم هم نبریم بهتر است. حتی برخی از کشورها ۳ روز در هفته تعطیل هستند و این به‌خاطر اهتمام به امورات شخصی انسان‌هاست. تعطیلات ما روی یک روز در هفته مانده بود که آن یک روز را هم استراحت می‌کردیم تا دوباره از شنبه شروع کنیم، یعنی عملا فرصتی برای تعطیلی نبود. همگی دیده‌ایم که کارمندان تا ظهر جمعه می‌خوابند، می‌گویند یک روز در هفته تعطیل هستیم و بهتر است این یک روز را هم بخوابیم. فلذا امکانی برای احیای عواطف خانوادگی و با هم بودن موثر و ارتباطات خانوادگی باقی نمی‌ماند.

ساماندهی تعطیلات همزمان با تعطیلات کشورهای دیگر در هفته خواهد بود؟

ما اینجا مواجه با پارادوکسی هستیم، نیازهای اقتصادی و تجاری ما ضرورت تعطیلی شنبه را ایجاد می‌کند ولی از آن طرف مناسک دینی تعطیلی پنج‌شنبه را محتمل‌تر می‌کند. علت دو شوری کردن مصوبه از سوی رئیس وقت این نگرانی بود که اصل مصوبه فدا شود؛ خیلی‌ها بلند شدند به دو دو کردن و می‌گفتند باید بر ذکر پنج‌شنبه تصریح کنید.

مجلس با تعطیل شدن پنج‌شنبه موافق است یا شنبه؟

ما اول شنبه را تعیین کردیم و رای هم آورد ولی دیدیم فضا دارد به‌گونه پیش می‌رود که ممکن است اصل لایحه از دست برود. من خودم با رئیس صحبت کردم و پیشنهاد دادم که فرصت از دست نرود، چون این مجلس، مجلس خاصی است و می‌تواند این کار را انجام دهد. این لایحه محاسن زیادی دارد، چه پنج‌شنبه به تعطیلات اضافه شود، چه شنبه. حتی اگر روز پنج‌شنبه هم باشد برای داخل خیلی خوب خواهد بود ولی برای مناسبات جهانی مشکل خواهد بود. اصل قضیه این است که تعطیلی ۲ روزه شود.

برخی منتقدان می‌گویند پنج‌شنبه‌ها عملا در کشور به صورت نصف و نیمه تعطیل است و این لایحه ضرورتی ندارد.

این فقط برای تعطیل است. شهرستان‌ها پنج‌شنبه سر کار هستند. یکی از علت‌های این لایحه همین مسئله است که پنج‌شنبه‌ها در تهران ادارات تق و لق هستند ولی شهرستان‌ها سر کار می‌روند.

صحبتی با اعضای کابینه دولت سیزدهم درخصوص این تعطیلات داشته‌اید؟

کار کارشناسی زیادی روی لایحه انجام شده است و رفت و برگشت‌های زیادی داشته است.

در طرح‌ها و لوایح مهم معمولا نظرات شورای نگهبان و هیات نظارت مجمع همزمان دریافت می‌شود. موافقت یا مخالفتی صورت نگرفته است؟

در این لایحه بحثی ندارند. دولت و مجلس در این زمینه همداستان هستند و مشکل شرعی و قانونی هم وجود ندارد. به نظر نمی‌آید که مشکلی ایجاد کنند. اصل ۱۲۶ قانون اساسی، رئیس‌جمهور و دولت را متولی نظام اداری و استخدامی کشور می‌داند. الآن دولت به این نتیجه رسیده است که بهتر است ۲ روز در هفته تعطیل باشد و به نرم‌های جهان برسیم. ما با سرجمع تعطیلات ملی و مذهبی به اندازه ۶۵ درصد تعطیلات جهانی تعطیل هستیم. لایحه موضوع خاصی ندارد که قرار باشد با آن مخالفتی صورت گیرد.

پس خودتان امیدوار به نهایی شدن مصوبه هستید؟

بله. اگر دوشوری نمی‌شد همین یکشنبه تمام می‌شد.

کد خبر 838254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    کار را بسپارید اصلا به سازمان ملل !!!