نشست فصلی شورای حکام پس از بررسی موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته‌ای ایران، وضعیت نیروگاه زاپروژیا و موضوعات دیگر بدون صدور قطعنامه درباره ایران پایان یافت.

شوراي حكام

به گزارش همشهری آنلاین، نشست فصلی شورای حکام از ۴ تا ۸ مارس (۱۴ تا ۱۸ اسفند) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس طبق روال گذشته طی بیانیه‌ای در افتتاحیه این نشست نیز ادعاهایی را درباره ایران در موضوع هسته‌ای مطرح کرد.

او مدعی شد: در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، ۱۷ اسفند بررسی موضوعات مربوط به ایران را تکمیل کرد و هیچ تصمیم یا قطعنامه‌ای درباره ایران صادر نشد.

یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی شورای حکام مورد بحث قرار گرفت موضوع اوکراین و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بود.

شورای حکام به قطعنامه‌ای که از روسیه می‌خواهد تا نیروهایش را از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اوکراین (ZNPP) خارج کند، رای داد.

کمی بیش از ۲ سال از زمان تسلط روسیه بر این نیروگاه می‌گذرد.

این چهارمین قطعنامه شورای حکام در موضوع اقدامات روسیه در ارتباط با تاسیسات هسته‌ای اوکراین بود. نخستین قطعنامه در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، یک روز پیش از اینکه روسیه بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را تحت کنترل درآورد، تصویب شد. آخرین مورد در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) بود.

سوریه نیز در این نشست مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

گروسی از دعوتی که از سوی فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه برای سفر به دمشق برای برقراری مجدد گفت‌وگو و فرآیند معنادار و سازنده برای تسهیل شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده از گذشته دریافت کرده بود، استقبال کرد. این بازدید در اواخر ماه مارس و بلافاصله پس از سفر به عراق انجام خواهد شد.

این شورا همچنین توجه خود را به نشست آتی انرژی هسته‌ای که اولین اجلاس در نوع خود است که به میزبانی مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دولت بلژیک برگزار می‌شود، جلب کرد.

مدیرکل آژانس پیش‌تر در این رابطه گفته بود: این فرصتی عالی برای بحث درباره جایگاه انرژی هسته‌ای در بحث‌های انرژی کنونی خواهد بود.

کد خبر 837916
منبع: میزان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • اسماعیل IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    بی خود نبود نماینده روسیه از فعالیت هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد. چون می خواست توجهات را به ایران جلب کنه و فشارها را از روی روسیه برداره که به لطف خدا چنین نشد. روس ها واقعا نارفیق هستند و غیرقابل اعتماد... در بحث جزایر سه گانه هم اینگونه عمل کردند و...
    • شهریار IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      25 82
      بله اکثر مردم اینو میدونن که روس ها غیر قابل اعتمادن ولی مسؤلین در آینده خواهند فهمید
  • پیمان US ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    27 2
    یه خبر خوب تو این روزای سخت زندگیمون کمی حالمو خوب میکنه که حداقل وحشت از آینده کمتر میشه این خبر تقریبا شبیه چراغ سبز برای تعامل با ایران هستش ، خدایا شکرت.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    21 3
    برنامه هسته ای ایران دیگر برای غرب مهم نیست احساس خطر نمی کنند چون مطمئنند که ایران از بمب هسته ای نمی‌تواند عملا استفاده کند
  • حمید .علی همدانی IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    6 2
    ما ایران صلح طلب هستیم و کلیه دستور کارهایمان بر مبنای حوزه های دفاعی به نسبت پیشرفت تسلیحات جهان است و انشالله . به صلحی پایدار در کلیه امورات جهانی و خیر خواهانه خواهیم رسید . . هر چند سخت ، ولی میرسیم . انشالله تعآلی . 🏴🏕🏕🏴
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    10 39
    ایران یک کشور عاقل و بالغ است و اینطوری هم باید رفتار کند تا کشور دغل بازی مثل روسیه به ظاهر طرفداری نکند . هر موقع بقیه کشورها از هسته ای بودن دور شوند ادعا کنند
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      1 15
      یعنی روسها این کامنت رو خوندن بهش منفی دادن، عجیب نیست این همه پان روس توی ایرانن؟!!!!!!!
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    71 14
    مرگ برامریکاایران برای دفاع از خودبایدبمب اتم یافراتراز ان باید درست کند تاوقتی این گله گرگ که توغرب هستن اینجوری به هرجابدون دلیل موجه حمله میکنن ایران مالاظم این سلاه هست
    • نا اشنا. IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      5 22
      درست بنویس .،نیاز نیست ،جوش بیاری،
  • صفدر شهریاری IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    31 5
    چرا شورای حکام چند یکبار فقط درباره ایران قعطنامه صادرمیکندنه اسرائیل نه از هندوستان پاکستان و کشورهای دیگر حرفی نمیزنه امروزه هر نقطه دنیا پای آمریکا واروپا هست جز کشتار مردم بیگناه مثل فلسطین یمن وعراق آیا حکام فقط از سازمان ملل بالا تراست ماملت ایران و کشورهای مسلمان جزبعدالتی چیزی ندیدیم
  • r.s IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    26 3
    این شورای حکام چرا به کشورهای غربی و اسرائیل بند نمی کند .
  • JP ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    67 4
    ایران بشدت به بمب اتم نیاز دارد چون اگر بمب اتم نداشته باشد در آینده مورد حمله اتمی قرار می گیرد
  • حق جو IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 45
    آهای مسولین با چه زبانی بگویم تا بفهمید روسیه از آمریکا بدتر آمریکا از انگلیس بدتر انگلیسی از هر دو بدتر
  • سج IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 44
    تمام دنیا دیگه فقط بفکر پیشرفت هستن حتی عراق دنیا فهمیدن اگه با روسیه دوست باشن همیشه باید توی جنگ باشن حتی سوریه هم داره از روسیه دور میشه چون فهمیدن دوست کیه با پیشرفت میشه و دشمن کیه...