شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

بایدن می‌تواند از مصر بخواهد تا گذرگاه رفح را ورود کمک‌ها به غزه باز کند پس چرا به‌دنبال ساخت بندر در غزه است؟

غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از اعزام یک هزار نیروی نظامی برای احداث یک بندر موقت در ساحل نوار غزه به‌منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان خبر داده است. پات رایدر سخنگوی پنتاگون، گفته در ساخت این بندر موقت تیپ هفتم لجستیک ارتش آمریکا مشارکت خواهد داشت و اسرائیل قرار است که تامین امنیت این بندر را بر عهده داشته باشد. از هفتم اکتبر تاکنون در نتیجه تجاوزهای صهیونیستی ۳۰ هزار و ۸۷۸ فلسطینی شهید و ۷۲ هزار و ۴۰۲ نفر دیگر مجروح شدند. وزارت بهداشت فلسطین همچنین تاکید کرده ۷۲درصد قربانیان تجاوز به غزه، زنان و کودکان هستند.

تحلیلگران مستقل با اشاره به فوریت کمک‌رسانی به فلسطینیانی که در نوار غزه درگیر قحطی و فاجعه انسانی هستند و اظهارنظر مقام‌های آمریکایی که گفته‌اند احداث این بندر حداقل به 2ماه زمان نیاز دارد از اهداف پشت پرده این اقدام به ظاهر انسان‌دوستانه پرده برداشته‌اند. به‌عنوان مثال، صفحه کاربری Warfare Analysis در شبکه اجتماعی ایکس به چند نکته درباره این بندر اشاره کرده است:

1- ‌ امارات متحده عربی قرار است بخشی از هزینه‌های احداث این بندر را پرداخت کند.

2- یکی از اهداف احداث این بندر انتقال مردم غزه از غزه به قبرس و پراکنده کردن بخشی از آنان در اروپا و آمریکای شمالی است.

3- آمریکایی‌ها از طریق بندر و اعزام افرادی به غزه به‌دنبال این هستند که فلسطینی‌ها را برای خروج این منطقه تطمیع کنند.

4- نیروهای آمریکایی قرار است در پوشش اقدامات بشردوستانه از جمله احداث بیمارستان‌های صحرایی و مداوا کردن مجروحان زمینه را برای نفوذ در میان فلسطینیان آماده کنند.

5- مهمترین هدف احداث این بندر زمینه سازی برای خالی کردن غزه از فلسطینیان است چرا که تل‌آویو و واشنگتن برای شهرک سازی و کنترل سواحل غزه به‌منظور استخراج منابع گازی آن باید غزه را تخلیه کنند.

6- آمریکایی‌ها در شرایطی از لزوم احداث بندر برای کمک‌رسانی به غزه می‌گویند که در حال حاضر ده‌ها کامیون حامل کمک‌های غذایی و سایر ملزومات مورد نیاز فلسطینی‌ها در گذرگاه رفح هستند و اجازه ورود به غزه را ندارند. این در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، می‌تواند با یک تماس تلفنی با دولت مصر زمینه را برای ورود این کمک‌ها به غزه فراهم کند.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس روابط بین‌الملل نیز در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس نوشته: «تصمیم آمریکا برای احداث بندر موقت در ساحل غزه و ایجاد کریدور دریایی، بیش از این که کمکی به فلسطینیان باشد، کمکی به اسراییل است تا فاجعه ای را که آفریده است جمع و جور کند و همزمان، امکان استمرار جنگ در غزه را فراهم نماید.»‌

پشت پرده احداث بندر آمریکایی در غزه

نمایی از کامیون‌ های حامل کمک های بشردوستانه که در گذرگاه رفح متوقف شده اند.

کد خبر 837846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha