۲۱ سال قبل جوان معتادی، هنگام مصرف مواد مخدر با دوستش، درگیر شد و جان او را گرفت. عامل جنایت به قصاص محکوم شد اما نه تنها خودش در زندان اعتیادش را کنار گذاشت بلکه به زندانیان دیگری که گرفتار اعتیاد بودند، کمک کرد تا مواد را ترک کنند و همین موجب شد تا او لیای دم با تعیین شرط جالبی، او را ببخشند.

متهم

همشهری آنلاین _ حوادث : یکی از روزهای تیر ماه سال ۸۱، گزارش یک درگیری به پلیس کرج مخابره شد و ماموران برای انجام تحقیقات بیشتر راهی محل حادثه شدند. وقتی ماموران به محل رسیدند با پیکر خونین مردی جوان مواجه شدند که هدف ضربه های چاقو قرار گرفته بود. ضارب اما به گفته شاهدان، از محل گریخته بود. در این شرایط جوان زخمی به بیمارستان انتقال یافت اما به رغم تلاش پزشکان جانش را از دست داد. در بازرسی از جیب های مقتول، مدارک شناسایی او به دست آمد و به این ترتیب هویت وی شناسایی شد. مقتول مردی ۳۰ ساله بود که به گفته شاهدان با پسری کم سن و سال درگیر شد. شاهدان از دور نظاره گر درگیری دو جوان بودند و به درستی علت دعوا را متوجه نشده بودند. فقط در یک لحظه دیدند که ضارب با چاقو، ضرباتی به مقتول زد و وقتی او خون آلود روی زمین افتاده بود، از ترسش پا به فرار گذاشت. هرچند شاهدان به وضوح تصویر عامل جنایت را ندیده بودند اما خانواده مقتول می گفتند که پسرشان آخرین با جوانی به نام مجتبی قرار داشته است. مجتبی از دوستان مقتول بود که مشخصات وی با آنچه که شاهدان می گفتند، مطابقت داشت. در این شرایط بود که مجتبی تحت تعقیب قرار گرفت و پس از دو هفته پاتوق وی شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد.

مسئله جزیی و پیش پا افتاده

مجتبی متهم به قتل، معتاد به مواد مخدر بود و هنوز باورش نمی شد که جان دوستش را گرفته است. وی که به شدت پشیمان بود می گفت بر سر مسئله جزیی و پیش پا افتاده با دوستش درگیر شده و جانش را گرفته است. وی در ادامه گفت: من و نوید با هم دوست بودیم اما چندی قبل در جمع بچه های محل نشسته بودیم که آنها به ما مواد مخدر تعارف کردند. ابتدا نمی خواستیم لب به مواد بزنیم اما اصرار رفقای ناباب ما سبب شد تا اقدام به مصرف مواد مخدر کنیم و رفته رفته معتادش شدیم.

متهم ادامه داد: روز حادثه با دوستم نوید در حال مصرف مواد بودیم که او می خواست مواد مرا هم مصرف کند. بر سر همین مسئله جزیی، ناگهان دعوای بزرگی میان ما شکل گرفت. هرچند ابتدا با چاقو، نوید را تهدید کردم و از او خواستم آنجا را ترک کند اما او نرفت و من که به شدت عصبانی بودم ناخواسته با ضربات چاقو، چند ضربه به او زدم. باور کنید قصد قتل نداشتم و حالا که شنیدم دوستم فوت شده به شدت عذاب وجدان دارم.

پایان شیرین یک پرونده ۲۱ ساله

عامل جنایت روانه زندان شد و پس از مدتی در دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت. وی با حکم دادگاه به قصاص محکوم شد و با قطعی شدن رای، پرونده به شعبه دوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. ۳ فرزند و مادر مقتول، اولیای دم بودند که مادر مقتول مدتی قبل فوت شد. با مرگ وی ۳ خواهر و یک برادر مقتول نیز باید درباره سرنوشت قاتل تصمیم می گرفتند. از سوی دیگر قاتل در زندان، مواد مخدر را ترک کرده و خودش به زندانیان که درگیر اعتیاد بودند، کمک می کرد تا مواد را کنار بگذارند. علاوه بر این رفتارهای مناسبی در زندان داشت و این خبرها به گوش اولیای دم رسیده بودند. در این شرایط تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران برای بخشش قاتل آغاز شده بود تا اینکه سرانجام بعد از گذشت ۲۱ سال، اولیای دم تصمیم گرفتند به حرمت ماه مبارک رمضان و در آستانه نوروز به قاتلی که در یک قدمی چوبه دار بود، فرصت زندگی ببخشند. اولیای دم برای این بخشش، شرطی تعیین کردند؛ قاتل پول دیه را صرف ترک اعتیاد افراد معتاد کند و برای آنها فرصت شغلی مناسب فراهم کند. با مطرح شدن این شرط، خیرین، بخشی از پول دیه را فراهم کرده و قرار شد بعد از اینکه چند معتاد از دام اعتیاد رهایی پیدا کردند برای آنها کار مناسبی تهیه کنند.

بنابر این گزارش، زندانی قدیمی که حالا ۴۳ ساله است و ده بیست و سی زندگیش را پشت میله های زندان گذرانده، در هفته آینده، بعد از ۲۱ سال از زندان آزاد خواهد شد تا در آستانه نوروز و سال تحویل، کنار خانواده اش باشد.

کد خبر 837634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha