سی بی اس نیوز آمریکا نوشت: توقیف محموله نفتکش آمریکایی نشان‌دهنده آخرین پیچ و تاب‌ها در جنگ سایه‌ای چند ساله است که حتی قبل از شروع حملات حوثی‌ها در آبراه‌های خاورمیانه در جریان است.

نفتکش

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: توقیف یک فروند نفتکش آمریکایی با حکم دادگاه‌های ایران فصل جدیدی از مواجهات ایران با ایالات متحده بر سر تحریم‌های اقتصادی را رقم زد. این خبر در سال انتخاباتی آمریکا انعکاس بسیار کمی از سوی رسانه‌های آمریکایی داشته است. حملات هوایی، پهپادی، شهپادی و موشکی یک روی سکه مناقشات امنیتی در سطح منطقه بوده‌اند، تداوم فشارهای تحریمی آمریکا و پاسخ ایران به این تحریم‌ها نیز روی دیگر آن را بروز داده‌اند.

در محدود گزارش‌های رسانه‌ای منتشر شده از اتفاق اخیر، پایگاه شبکه سی‌بی‌اس آمریکا در گزارشی به جدید بودن دلایل ایران برای توقیف یک کشتی آمریکایی اشاره کرد و در عین حال با ربط دادن این موضوع به حمله نیروهای یمنی در دریای سرخ تحت حمایت ایران، از ایران یک عامل تهدید و ناامن‌ساز در منطقه به تصویر کشید.

در بخش‌هایی از این گزارش که با بعضاً با تحریف واقعیت روایت شده، آمده است:

در حالی که نیروی دریایی هند تصاویری از اطفاء حریق در یک کشتی کانتینری را که قبلاً هدف حوثی‌ها قرار گرفته بود، منتشر کرد، مقامات آمریکا گفتند که یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده، هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی را که توسط شورشیان حوثی یمن به سمت این کشتی در دریای سرخ شلیک شده بود، سرنگون کرد.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده گفت که حمله روز سه‌شنبه حوثی‌ها ناو یواس‌اس‌کارنی، ناوشکن کلاس آرلی بورک را هدف قرار داده است که در عملیات تحت رهبری ایالات متحده علیه شورشیان یمنی تحت حمایت ایران که حملات خود را پاسخی به جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه می‌نامند، شرکت داشته است.

در سومین حمله مشکوک حوثی‌ها، مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا از یک حادثه نامشخص در روز چهارشنبه در ۵۷ مایل دریایی جنوب عدن، در سواحل جنوبی یمن خبر داد. شرکت امنیتی خصوصی امبری گفت انفجاری در نزدیکی یک کشتی گزارش شده است، اما جزئیات کمی در دسترس است.

توقیف نفت آمریکا

ایران اعلام کرد در حال توقیف محموله نفتی به مقصد شورون (شرکت نفت و گاز چند ملیتی آمریکایی) است. ایران، حامی اصلی حوثی‌ها، چهارشنبه گفت که محموله ۵۰ میلیون دلاری نفت خام کویت را که به مقصد شرکت انرژی آمریکایی شورون بود، مصادره خواهد کرد. این محموله در نفتکشی است که نیروهای ایرانی نزدیک به یک سال پیش توقیف کردند.

این نشان‌دهنده آخرین پیچ و تاب‌ها در جنگ سایه‌ای چند ساله است که حتی قبل از شروع حملات حوثی‌ها در آبراه‌های خاورمیانه در جریان است.

ایران با انتشار بیانیه ای توسط خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضاییه جمهوری اسلامی اداره می شود، از توقیف نفت کشتی ادونتیج سوییت خبر داد. کماندوهای ایرانی در اواخر آوریل ۲۰۲۳ از یک هلیکوپتر به داخل کشتی فرود آمدند که ایران بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد با کشتی دیگری برخورد کرده است.

با این حال، حکم دادگاه برای توقیف که روز چهارشنبه اعلام شد، دلیل کاملاً متفاوتی برای ضبط نفت ارائه کرد.

کماندوهای ایرانی در اواخر آوریل ۲۰۲۳ از یک هلیکوپتر به داخل کشتی فرود آمدند که ایران ادعا کرد بدون ارائه هیچ مدرکی با کشتی دیگری برخورد کرده است.

با این حال، حکم دادگاه برای توقیف که روز چهارشنبه اعلام شد، دلیل کاملاً متفاوتی برای مصادره ارائه کرد.

میزان گفت این بخشی از حکم دادگاه در مورد تحریم‌های ایالات متحده است که ادعا می‌شود واردات داروی سوئدی را که برای درمان بیماران مبتلا به اپیدرمولیز بولوزا، یک بیماری ژنتیکی نادر که باعث ایجاد تاول در سراسر بدن و چشم می‌شود، استفاده می‌شود، ممنوع کرده است.

نفتکش ادونتیج سوییت در اواخر آوریل در خلیج فارس بوده است، اما مسیر حرکت آن هنگام عبور از تنگه هرمز، جایی که یک پنجم کل نفت مبادله شده دنیا از آن می‌گذرد، حالت غیرعادی نداشته است. ایران در موارد دیگری نیز ادعاهایی را مطرح کرده است که بعداً از بین رفتند، زیرا مشخص شد تهران در تلاش است تا از این تصرف به عنوان ابزاری برای مذاکره با کشورهای خارجی استفاده کند.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده گفت که حمله حوثی‌ها به کارنی در روز سه‌شنبه شامل پهپادهای حامل بمب و یک موشک بالستیک ضد کشتی بود.

سنتکام گفت که ایالات متحده بعداً یک حمله هوایی انجام داد و ۳ موشک ضد کشتی و ۳ قایق بدون سرنشین حامل بمب را در یمن منهدم کرد.

سرتیپ ژنرال یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی، حمله را تایید کرد، اما بدون اشاره به جزئیات ادعا کرد که نیروها ۲ کشتی جنگی آمریکایی را هدف قرار داده اند.

سریع گفت: حوثی‌ها تا زمانی که تجاوز متوقف نشود و محاصره فلسطینی‌ها در نوار غزه برداشته نشود، متوقف نخواهند شد.

با وجود بیش از یک ماه و نیم حملات هوایی به رهبری ایالات متحده، شورشیان حوثی همچنان قادر به انجام حملات مهم هستند، از جمله حمله ماه گذشته به کشتی باری روبیمار (حامل کود) که شنبه پس از چند روز غرق شد، همچنین سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به ارزش ده‌ها میلیون دلار.

توقیف کشتی‌ها و انفجارها از سال ۲۰۱۹ منطقه را متلاطم کرده است. این حوادث پس از خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی آغاز شد که باعث شد تهران در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی، غنی‌سازی اورانیوم خود را به شدت محدود کند.

نیروی دریایی ایالات متحده همچنین ایران را به یک سری حملات با مین چسبان (لیمپت مین) به کشتی‌هایی که در سال ۲۰۱۹ به نفتکش‌ها آسیب رساندند و همچنین حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل که منجر به کشته شدن دو خدمه اروپایی در سال ۲۰۲۱ شد، مقصر دانسته است. تهران انجام این حملات را رد می‌کند.

کد خبر 837393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha