رهبر ائتلافی از گروه‌های تبهکار و جنایتکار در هاییتی از نخست وزیر این کشور بحران زده و در آستانه فروپاشی خواست قدرت را ترک کند.

هائیتی

به گزارش همشهری آنلاین، فرانس۲۴ نوشت: اظهارات تند «جیمی چریزیر» معروف به «باربیکیو» در حالی مطرح شده که نخست وزیر «آریل هنری» در تلاش برای پرواز از فرودگاه مرکزی پایتخت بود که فرودگاه مورد حمله قرار گرفت و جمهوری دومینیکن همسایه‌ هاییتی نیز اجازه فرود او را رد کرد.

«باربیکیو» افسر پلیس سابق که تحت تحریم های سازمان ملل به دلیل نقض حقوق بشر است، گفت: اگر آریل هنری استعفا ندهد، اگر جامعه بین المللی به حمایت از او ادامه دهد، ما مستقیماً به سمت یک جنگ داخلی خواهیم رفت که منجر به نسل کشی خواهد شد. یا هائیتی برای همه ما تبدیل به بهشت یا جهنم می شود. غیرممکن است که گروه کوچکی از افراد ثروتمند که در هتل های بزرگ زندگی می کنند، درباره سرنوشت مردم ساکن در محله های کارگری تصمیم بگیرند.»

هنری که از زمان ترور جوونل مویز، رئیس جمهور هاییتی در سال ۲۰۲۱ در قدرت بود، قرار بود در ماه فوریه از قدرت کناره گیری کند، اما در عوض با توافق تقسیم قدرت با مخالفان تا زمان برگزاری انتخابات جدید موافقت کرد. حالا گروه‌های تبهکار و دیگران خواستار عمل او به وعده‌اش برای کناره‌گیری هستند.

گفتنی است هاییتی در پی زلزله مهیب و ویرانگر سال ۲۰۱۰ و ترور رییس جمهور مویز، در چرخه‌ای از ویران، آشوب و نابودی زیرساخت‌های مدنی افتاده است.

کد خبر 837275
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha