سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

سیستان‌وبلوچستان طبق آمار بزرگ‌ترین استان کشور است. ۱۸۷هزار کیلومترمربع وسعت دارد و وسعت آن تقریبا با مجموع ۹استان مرکزی و غربی کشور برابری می‌کند.

محمد کرمی

به گزارش همشهری آنلاین، محمد کرمی؛ ‌استاندار سیستان و بلوچستان در روزنامه همشهری نوشت؛ سیستان‌وبلوچستان؛ گرچه دومین استان پهناور ایران محسوب می‌شود، اما فراموش نکنیم که در شاخص‌های توسعه از راه و آب گرفته تا اشتغال و اقتصاد در رده استان‌های کم‌برخوردار طبقه‌بندی می‌شود و در دهه‌های گذشته اعتبارات تخصیص‌یافته به این استان همچنان نتوانسته آن را از نظر سرانه‌های عمرانی به رده بالای جدول رتبه‌بندی استان‌ها بکشاند.
چندسالی است که این استان پرظرفیت، مرکز توجه مسئولان کشور قرار گرفته و با پروژه‌های کلان ملی گره خورده و ابرپروژه‌های عمرانی، از آب آشامیدنی و توسعه معادن گرفته تا کریدور شرق و راه‌آهن در آن در جریان است و این استان را در مرزهای جنوب‌شرقی به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل کرده که با تامین اعتبار این پروژه‌ها فاصله استان با شاخص‌های توسعه کشوری بسیار کم خواهد شد.
سیستان‌وبلوچستان طبق آمار بزرگ‌ترین استان کشور است. ۱۸۷هزار کیلومترمربع وسعت دارد و وسعت آن تقریبا با مجموع ۹استان مرکزی و غربی کشور برابری می‌کند. پراکندگی جمعیت هم در این استان بالاست و درحالی‌که تراکم جمعیت کل کشور ۵۱نفر در هر کیلومترمربع است، اما این عدد در استان ۱۵نفر در کیلومترمربع است. این آمار موجب شده خدمات‌رسانی به این استان وسیع با چنین پراکندگی‌ای سخت باشد. با درنظرگرفتن این آمار و ظرفیت‌های بالقوه برای بالفعل‌شدن این ظرفیت‌ها می‌دانیم که نمی‌شود برای سیستان‌وبلوچستان همان نسخه استان‌های دیگر کشور را پیچید و برای جبران کمبودها، نیازمند تامین منابع بودجه‌ای قابل توجه است. سیل سال‌۱۳۹۸ و سیل اخیر در جنوب استان نشان داد که این محرومیت‌های تاریخی در حوزه زیرساختی چطور می‌تواند امدادرسانی را هرچند با تمام قوا سخت کند.
اما چه می‌توان کرد؟
در یکی‌ دو سال گذشته، دولت، وزارتخانه‌ها و مدیران ملی را راضی کردیم که تأثیر این استان بر اقتصاد و امنیت کشور را به‌عنوان مهم‌ترین نکته‌ در توسعه راه‌ها مورد توجه قرار دهند و حالا به‌نظر می‌رسد با پیگیری این نیاز و توجه ویژه مسئولان کشور خصوصا رئیس‌جمهور محترم، رسیدگی به وضعیت استان سیستان‌وبلوچستان در دستور کار مدیران ملی قرار گرفته است. فراموش نکنیم که اگر در سیستان‌وبلوچستان راه ساخته شود، سرمایه‌گذار می‌آورد، اقتصاد رونق می‌گیرد، اشتغال ایجاد می‌شود، زیرساخت‌های بعدی توسعه می‌یابد و این استان ظرفیت‌های عظیمی در حوزه تجارت، به‌خصوص ارتباط با کشورهای مختلف جهان از طریق مرزها پیدا می‌کند. معادن بی‌نظیر استان سیستان‌وبلوچستان و آغاز ساخت چندین کارخانه معدنی نیز از ظرفیت‌های خاص این استان است. علاوه بر وجود مواهب الهی، ظرفیت‌های سیستان‌وبلوچستان در زمینه‌ کشاورزی، دامداری، شیلات، طیور، اقتصاد دریا و سواحل بی‌نظیر است. در حوزه افزایش ظرفیت تولید طیور و سیمان و محصولاتی که مواداولیه آن در استان وجود دارد و امکانات صادرات آن مهیاست، در این حوزه باید جذب سرمایه‌گذاران و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود. در مناطق سیل‌زده جنوب سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه شهرستان‌های چابهار و دشتیاری شاهد بارش نزولات آسمانی در استان بودیم که این امر موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم منطقه شد؛ اگرچه تلفات جانی و تخریب کامل منازل نداشتیم اما برخی از منازل دچار آب‌گرفتگی شدند که خدمت‌رسانی به آنان ادامه دارد.
خوشبختانه وجود برخی‌ زیرساخت‌ها ازجمله سدها در منطقه موجب شده تا شدت سیلاب به‌شدت کاهش پیدا کند. با اینکه نیروهای امدادی و خدمات‌رسان با تمام توان در جنوب سیستان‌وبلوچستان پای کار هستند، اما بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسئول با بسیج همه امکانات، مشغول بازگشایی و مرمت راه‌های مواصلاتی هستند. اما همچنان از تصمیم‌گیران توسعه می‌خواهیم اگر راه سیستان‌وبلوچستان که امنیت کشور و اقتصاد کشور به آن پیوند خورده است، برایشان اهمیت دارد، راه‌های این استان را برای ۳، ۴سال به دور از مسائل سیاسی در اولویت آمایش سرزمینی بگذارند. ما نمی‌گوییم جای دیگر راه نسازید، اما در این استان بیشتر بسازید.
و روزی می‌رسد که حتی اگر باران شدید هم ببارد، بارش رحمت بر زمین تشنه باشد.

کد خبر 836948
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha