طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌های بومی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را مطرح کرده بود، نزدیک به یک سالی می‌شود که در دست اجراست و اکنون با اضافه‌شدن یک پیام‌رسان دیگر کامل‌تر شده است.

پیام رسان های ایرانی

تعدد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان‌ ایرانی به یک معضل جدی برای کاربران تبدیل شده بود. بسیاری از مردم برای ارسال پیام‌ها و یا فایل‌های گوناگون خود، باید از یکدیگر می‌پرسیدند که شما کدام پیام‌رسان را در گوشی خود دارید؟ درصورت عدم‌وجود اشتراک در این خصوص، یکی از کاربران به اجبار باید سراغ نصب پیام‌رسان‌ مشترک می‌رفت، اما با اعلام طرحی درخصوص اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی این معضل برطرف شد.

یک پیام‌رسان دیگر اضافه شد
مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت از اتصال یک پیام‌رسان ایرانی دیگر به طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها خبر داد. مهدی مظفری درباره این خبر با ارائه جزئیات بیشتر گفت: «از این پس پیام‌رسان سروش‌پلاس نیز دارای امکان اتصال متقابل(MXB)‌ به سایر پیام‌رسان‌های ایرانی است.»

برای نخستین بار در دنیا
اتصال برنامه‌های پیام‌رسان اتفاقی است که در هیچ جای دنیا رخ نداده و مظفری هم با تأیید این موضوع می‌گوید: «برای نخستین بار در دنیا، چندی پیش موفق به اتصال ۴پیام‌رسان ایرانی ایتا، بله، گپ و ‌آی‌گپ برای تبادل پیام و فایل صوتی و تصویری به یکدیگر شدیم. پس از انجام تست فنی موفق، حالا پیام‌رسان سروش‌پلاس نیز به ۴پیام‌رسان دیگر متصل می‌شود. به‌طوری که کاربران با نصب یکی از پیام‌رسان‌ها، قادر به برقراری ارتباط با کاربران دارای پیام‌رسان‌های دیگر شدند.»

طرحی ایمن
همان سال گذشته که موضوع اتصال پیام‌رسان‌های بومی به یکدیگر مطرح شد، برخی این کار را از نظر فنی مغایر با استانداردهای امنیتی دانستند. فرهاد مرادی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش‌پلاس که به‌تازگی وارد این حلقه اتصال شده است، درباره امنیت پیام‌ها در چنین طرحی به همشهری گفت: «تا جایی که ما به لحاظ فنی بررسی کرده‌ایم، مشکل امنیتی وجود ندارد. پیشنهادهای خود را هم ارائه کرده‌ایم و قطعا خطری متوجه کاربران نیست. مطمئنا اینجا اگر خطری وجود داشت نه‌تنها ما، بلکه هیچ پیام‌رسان دیگری از این طرح استقبال نمی‌کرد.» او درخصوص اینکه شایعه شده است پیام از یک پیام‌رسان وارد یک مرکز می‌شود و سپس به پیام‌رسان دیگر می‌رود که در همین نقطه‌تبادل، امکان رصد پیام وجود دارد نیز گفت: «کار به این صورت نیست و موضوع پروتکل ارتباطی و رمزنگاری پیام بررسی شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه استفاده از امکان اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها اختیاری است و سعی شده همه نکات دیده شود تا مسئله‌ای ایجاد نشود.»

افزایش کاربران
از سوی دیگر مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران با ارائه آماری درباره میزان کاربران پیام‌رسان‌های بومی گفت: «با اتصال سروش‌پلاس به طرح اتصال متقابل، هر کاربر می‌تواند به بیش از ۵۰میلیون کاربر پیام‌رسان‌های داخلی دسترسی پیدا ‌کند. به این مفهوم که هر کاربر با داشتن یک پیام‌رسان ایرانی به جامعه گسترده‌ای از کاربران متصل می‌شود.» به‌گفته مظفری بیش از ۲میلیون ‌و۲۰۰هزار کاربر از امکان MXB استفاده می‌کنند که با ورود سروش‌پلاس این تعداد به بیش از ۲.۵ میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

گروه‌های مشترک
مظفری درباره وضعیت فازهای آینده طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها افزود: «در فاز دوم، امکان ایجاد کانال و گروه مشترک میان پیام‌رسان‌ها فراهم می‌شود. در همین زمینه، سازمان فناوری اطلاعات ایران زیرساخت فنی ایجاد کانال مشترک را برای پیام‌رسان‌ها فراهم کرده است و مشغول پیاده‌سازی آن هستند تا در زمان مناسب مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:


نحوه اتصال
در طرح اتصال پیام‌رسان‌های بومی، ایتا، بله، آی‌گپ، گپ و حالا سروش‌پلاس حضور دارند. برای پیوستن به این طرح ابتدا از به‌روزبودن پیام‌رسان خود مطمئن شوید و سپس به‌ترتیب زیر عمل کنید.
روی گزینه سه‌خط در سمت چپ بالای پیام‌رسان ضربه بزنید.
به قسمت تنظیمات و سپس حریم خصوصی و امنیت بروید.
گزینه ارتباط با سایر پیام‌رسان‌ها را فعال کنید.
بدین ترتیب کاربرانی که گزینه ارتباط با سایر پیام‌رسان‌ها را فعال کرده‌اند، اینک در فهرست مخاطبان شما قابل مشاهده هستند.

کد خبر 836919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد حسین IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 2
    خیلی جالب . خیلی کاربردی .خیلی عالی ابتدا که میخواست پیام رسانهای داخلی همه گیر شود عده ای با دید تمسخر نگاه میکردند . حالا ببین ایرانی چه سربلند شد . خدا قوت