زیردریایی‌های بدون سرنشین ارتش یمن دستاوردی چشمگیر در چارچوب تقویت مستمر توانمندی‌های نظامی یمن بود که در پی تشدید حملات و جنایات دشمن صهیونیستی علیه نوار غزه و نیز تداوم حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن حاصل شد.

یمن -دریای سرخ

به گزارش همشهری آنلاین، نیروهای مسلح یمن به تازگی زیردریایی بدون سرنشین خود را به عنوان یکی از ابزارها و ادوات مهم در مقابله با آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در ۲ دریای سرخ و عرب و تنگه باب المندب به کار گرفته است. اما سوال مهم‌تر در اینجا این است: «این تسلیحات چه اهمیتی دارد و چگونه می‌تواند در روند تقابل دریایی بر دشمنان تاثیر بگذارد؟»

در طول ماه‌های گذشته یگان دریای نیروهای مسلح یمن از چند سلاح در مقابله با دشمنان استفاده کرده که از جمله آن‌ها موشک‌های بالستیک ضد کشتی و پهپادها هستند، با وجود ادعاهای دشمن درباره مقابله با این سلاح‌ها اما کارکرد آن‌ها به اثبات رسیده و بهترین مثال برای آن غرق شدن کشتی انگلیسی «روبیمار» است.

به طور طبیعی کسی که این تحولات را دنبال می‌کند، به این باور قطعی رسیده که نیروی دریایی یمن کارت‌های تاثیرگذاری در دست دارد و غافلگیری‌های آتی کفه ترازو را به نفع نیروهای ما سنگین کرده و جایگاه یمن را در منطقه تقویت خواهد کرد، خود آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هم به این مساله اذعان دارند از جمله اظهارات فرمانده ناوگان پنجم آمریکا که تاکید کرد آمریکا به تنهایی نمی‌تواند در دریای سرخ با یمن مقابله کند.

زیردریایی بدون سرنشین؛ غافلگیری جدید یمن برای غرب و اسرائیل + جزئیات

«یحیی المهدی» کارشناس مسائل نظامی در گفت‌وگویی ویژه با شبکه خبری المسیره گفت: «ورود زیردریایی بدون سرنشین به عملیات نظامی یمن در دریای سرخ و دریای عرب پیامدها و اهمیت استراتژیک بزرگی دارد که روند عملیات نظامی در این ۲ دریا را تغییر داده و معادله را برهم خواهد زد».

المهدی اظهار کرد: «آمریکا و انگلیس که قدرتمندترین سلاح‌های جهان را دارد، در زمینه بازدارندگی یا سرنگون کردن موشک‌های بالستیک یمن ناتوان ماندند و حتی نتوانستند از رزم‌ناوها و ناوشکن‌های خود که با آن جهان را به وحشت می‌اندازند، حفاظت کنند، به لطف خداوند تعالی، آمریکا و انگلیس خود به ناتوانی‌شان در مقابله با موشک‌های ما اعتراف کردند».

این کارشناس نظامی در ادامه گفت: «اگر وضعیت آن‌ها با وجود داشتن پیشرفته‌ترین فناوری‌هایشان از جمله پهپادها و سیستم‌های راداری که با آن‌ها مقابله شده و ساقط شدند، در مقابله با موشک‌هایی که از سکوهای زمینی شلیک می‌شوند، این است، پس در مقابل زیردریایی‌ها ضعیف‌تر و ناتوان‌تر هستند».

زیردریایی بدون سرنشین یکی از غافلگیری‌های یمن بود، چون هیچ کسی انتظار نداشت یمنی‌ها چنین تسلیحاتی را در اختیار داشته باشند و این یعنی که یمن از توانمندی‌ها و فناوری‌های بسیاری برخوردار است که آن را قادر به ساخت سلاح‌هایی که می‌کند که هیچ کسی انتظار آن را ندارد.

حمله ائتلاف سعودی که بیش از هشت سال ادامه داشت، نتوانست توانمندی‌های نظامی یمن را نابود کند بلکه به آن در زمینه نوآوری و تولید کمک کرد و آن را به این مرحله پیشرفته رساند.

بر این اساس، داشتن چنین تسلیحاتی برای یمن مساله ساده‌ای نیست چون آن را تنها کشورهای بزرگ و پیشرفته دارد و این در نوع خود چالش بزرگی است که دشمنان در درگیری‌های شدید در ۲ دریای سرخ و عرب با آن روبه‌رو خواهند شد و تاثیر بزرگی در هدف قرار دادن ناوشکن‌ها، رزم‌ناوها و کشتی‌های متخاصم علیه یمن خواهند داشت.

المهدی در ادامه نیز تاکید کرد: «این مساله پیامدهای بزرگی دارد زیرا آمریکا و انگلیس از ارتش یمن انتظار غافلگیری‌های بیشتری را دارند که کمرشان را خواهد شکست و برای آن‌ها دردسر ایجاد خواهد کرد و آن‌ها در سطح جهانی به دست مردانی که به وعده خداوند وفادار بودند، شکست داده خواهند شد. آن‌ها شرایط لازم را فراهم کردند پس خداوند هم آن‌ها را یاری کرد. این مساله نشان می‌دهد که اعتماد به خداوند تعالی همان چیزی است که آن‌ها را قادر به شکست دادن دشمنانشان با هر اندازه سلاح‌های مهلک خواهد کرد. به یاری خدا آینده نظامی یمن در سطح کشورهای عربی، بهتر و قدرتمندتر خواهد بود».

زیردریایی بدون سرنشین؛ غافلگیری جدید یمن برای غرب و اسرائیل + جزئیات

این دستاورد ویژه و چشمگیر در چارچوب تقویت مستمر توانمندی‌های نظامی یمن در پی تشدید حملات و جنایات دشمن صهیونیستی علیه نوار غزه و نیز تداوم حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن به دلیل حمایت و پشتیبانی‌اش از غزه حاصل شد.

«محمد علی الحوثی» رهبر انصارالله در سخنرانی اخیر خود حملات نیروهای مسلح یمن علیه تقریبا ۵۴ کشتی آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی در ۲ دریای سرخ و عرب را افشا کرد، آمار بزرگی برای یک دوره پنج ماهه، اگر دامنه جنگ و درگیری گسترش یابد، این آمار به ویژه با ورود زیردریایی‌ها و دیگر تسلیحاتی که بسیاری را شگفت‌زده خواهد کرد، احتمالا افزایش می‌یابد.

کد خبر 836913
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • سس IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    10 4
    سلام.یمن میتونه ازمینها برروی این زیردریایی برای نابودی ناوهای جنگی آمریکاوانگلیس وکشتیهای تجاری آنهارونابودکنه.یمن میتونه ازمینهای پیشرفته چسبنده وموشکهای فوق سریع علیه ناوهای جنگی آمریکاوانگلیس استفاده کنه
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    یه کشور کوچک که سلاح های خاص پیچیده ای هم نداره اشک ابرقدرت ها و زورگویان جهان را یه تنه در آورده زنده باد یمن