یکی از نهادهای حمایت‌کننده از مردم مستضعف در نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) بود که از اولین و اصلی‌ترین نهادهایی است که در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی تأسیس شد.

کمیته امداد

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: یکی از نهادهای حمایت‌کننده از مردم مستضعف در نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) بود که از اولین و اصلی‌ترین نهادهایی است که در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی تأسیس شد. کمیته امداد امام خمینی(ره) طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به ویژه در دوران جنگ تحمیلی خدمات فرهنگی اجتماعی فراوانی را در نقاط مختلف کشور به محرومان و مستضعفان ارائه داده است که بخشی از آن در کتاب خاطرات مرحوم سید رضا نیری که با عنوان «نیم‌قرن خدمت» توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، تشریح شده است. مرحوم سیدرضا نیری از دهه ۴۰ با توصیه‌های امام خمینی(ره) وارد فعالیت‌ها و خدمات امدادی در عرصه کمک به محرومان و مستضعفان شد و همراه با افرادی همچون عسگراولادی زیر نظر روحانیت مبارز نظیر آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مطهری به ساماندهی امور خانواده‌های زندانیان سیاسی و شهدای نهضت اسلامی پرداخت. کمک‌های مردمی و وجوهات شرعی دو منبع اساسی تأمین امکانات افراد و خانواده‌های نیازمند بود که این مهم تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت و پس از آن با توجه به عنایت امام خمینی به مستضعفین و محرومین، در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ نهادی رسمی تحت عنوان کمیته امداد امام خمینی تشکیل شد. یکی از خاطرات مرحوم سیدرضا نیری در کتاب«نیم قرن خدمت» در خصوص مقابله شهید بهشتی با کارشکنی‌های بنی‌صدر در کمیته امداد است. مرحوم نیری درباره کمک‌ها و حمایت‌های آیت‌الله شهید بهشتی از کمیته امداد و مقابله وی با کارشکنی‌های بنی‌صدر می‌گوید: پس از مدت کمی که از کار ما در کمیته امداد می‌گذشت، یک روز شهید بهشتی از ما پرسید: «شما کمیته امداد را چگونه اداره می‌کنید؟»

گفتیم: «با وجود اینکه حضرت امام خیلی بر خدمت به محرومین و مستضعفین تأکید دارند، به علت کمبود بودجه این کار به سختی انجام می‌شود.»

ایشان پرسید: «حالا چقدر پول نیاز دارید تا بتوانید این کار را انجام دهید؟»

گفتیم: «اجازه دهید بعد از بررسی و برآورد هزینه‌ها خدمتتان عرض خواهیم کرد.»

بنابراین من به همراه آقایان کروبی، شفیق، حاج حیدری و عسگراولادی به شور و مشورت نشستیم که چه مقدار را مطرح کنیم. ما روی مبلغ ۱۵ میلیون تومان در ماه توافق کردیم. بعد از اینکه خدمت آقای بهشتی رسیدم، باز با سبک و سنگین کردن چگونگی طرح مسئله به سختی توانستم بگویم اگر ماهیانه مبلغ ۱۵ میلیون به کمیته امداد بودجه بدهید خوب است. ایشان خندیدند و گفتند: «۱۵ میلیون تومان؟ این مبلغ که پولی نیست.»

بعدا ایشان در شورای انقلاب با وجود مخالفت بنی‌صدر، تلاش کرد و ماهیانه مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای هزینه‌های جاری کمیته امداد بودجه گرفت. زمانی که شهید بهشتی بودجه کمیته امداد را در مجلس مطرح کرد آقای بنی‌صدر با آن خیلی مخالفت کرد. اما چون جو غالب مجلس از نمایندگان طرفدار کمیته و امام بود بالاخره بودجه تصویب شد. البته بنی‌صدر معمولا با نهادهای انقلابی مخالف بود. اما این کار دکتر بهشتی به استحکام و کارآیی کمیته خیلی کمک کرد. ایشان با وجود اشتغالات فراوانی که داشت حمایت‌های دائمی خود را از کمیته امداد ادامه می‌داد.

کد خبر 836854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    عجب