دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

فاجعه جنگ غزه ناکارآمدی سازمان ملل و شکاف میان نقش دیپلماتیک و انسانی این سازمان را برجسته کرد.

غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: قتل‌عام صدها غیرنظامی گرسنه‎ که در نوار غزه منتظر دریافت کمک‌های غذایی بودند یکی از تازه‌ترین فجایعی است که نشان می‌دهد سازمان ملل متحد تا چه اندازه ناکارآمد و بی‏اثر شده است.

روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس می‌نویسد: دو جنگ در دو سال. درگیری ها در اوکراین و غزه باعث شده که سازمان ملل متحد یکی از سخت ترین و خسته کننده ترین دوره های خود را از ابتدای قرن حاضر تجربه کند. پیش از این جنگ عراق بود که جهان را شوکه کرد و جرقه اختلال در نظم جهانی را زد. در دنیای امروز مکانیسم قدیمی حق وتو تقریبا شورای امنیت را که قرار بود مسئول اطمینان از صلح و امنیت جهانی باشد را غیرفعال کرده است. از همین رو این سازمان پس از شکست در خاتمه دادن جنگ اوکراین، گرفتار بحران جنگ غزه شد. آمریکا در 5 ماه گذشته 3 بار از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه آتش بس بشردوستانه دائمی در غزه استفاده کرده است.


بیشتر بخوانید:

مرحمت آمریکایی ؛ فلسطینی‌ها را پس از ماه رمضان بکشید!

آمریکا دلسوز فلسطینی ها شده است؟ | مژدگانا که گربه تائب شد!


این رویکرد باعث شده تا جنوب جهانی از استاندارد دوگانه غرب در هر دو جنگ انتقاد کند. دیرک سالومونز استاد روابط بین الملل دانشگاه کلمبیا، با اشاره به دلایل تأسیس سازمان ملل می‌گوید: «پس از مرگ 45میلیون نفر در جنگ جهانی دوم، توافق شد که تنها راه برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، تضمین صلح از طریق ایجاد یک سازمان بین‌المللی است. در این میان مسئولیت اصلی بر عهده ی 5کشور یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و انگلیس قرار گرفت. اما واقعیت این است که فرانسه و انگلیس مدت‌هاست که دیگر جایگاه گذشته را در عرصه بین‌المللی ندارند، روسیه درگیر جنگ اوکراین است، چین هیچ علاقه‌ای ندارد تا تا داور منازعات کشورهای دیگر باشد و آمریکا نیز پس از عراق، تمام اعتبار خود را از دست داده است. بنا براین شورا امنیت، یا آنچه از آن باقی مانده، به طور مرگبار تقسیم شده، کاملا بی قدرت است و نفوذ خود را از دست داده است.

البته به اعتقاد سالومونز فلج شدن هیئت اجرایی سازمان ملل از عملکرد ژئوپلیتیک آن در اواسط قرن بیستم کلید خورده است، نه قرن بیست و یکم. او می‌گوید: «جهان امروز شاهد اهمیت فزاینده جنوب جهانی است. رویکرد لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل در قبال جنگ اوکراین یا اقدامات آفریقای جنوبی در قبال جنگ غزه و شکایتش از اسرائیل در دادگاه بین‌المللی لاهه را در نظر بگیرید. قدرت‌های نوظهوری در دنیای امروز وجود دارند که به‌دنبال نقش‌آفرینی گسترده‌تری هستند و نظم قدیم را نمی‌پذیرند.

کد خبر 836706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha