جواد منصوری گفت: پس از رحلت امام خمینی(ره) رسانه‌های بیگانه با بنی‌صدر گفت‌وگو گرفتند؛ او گفت از جمعیت ۵۰ میلیونی تنها ۵ میلیون نفر به خاکسپاری رفتند و این یعنی ۴۵ میلیون نفر مخالف نظام هستند! این‌ها همگی مغالطه است. 

جواد منصوری

به گزارش همشهری آنلاین، دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با تمام کشمکش‌هایی که وجود داشت با مشارکت ۴۱/۵ درصدی واجدین شرایط صورت گرفت. حمله ترکیبی علیه جمهوری اسلامی، پیگیری اغتشاشات خیابانی، تحریم انتخابات و سایر رفتارهای دیگر که در این سال‌ها از سوی دشمنان داخلی و خارجی صورت گرفت، نتوانست مردم را از صندوق‌ها دور کند و شاهد بودیم انتخابات با مشارکت قابل توجهی انجام شد. در این بین برخی چنین تحلیل کرده‌اند که مشارکت زیر ۵۰درصدی به معنای مخالفت سایرین با نظام جمهوری اسلامی است! برای بررسی این شبهه با جواد منصوری؛ تحلیلگر سیاسی و سفیر اسبق ایران در چین و پاکستان همکلام شدیم که حاصل کار را در ادامه می‌خوانید.

ساده‌سازی تحلیلی نباید کرد!

منصوری در ابتدا گفت: در وهله اول باید بیان کرد تحلیل رفتار مردم در انتخابات نیاز به یک بررسی دقیق و علمی دارد و به راحتی نمی‌توان درمورد آن اظهار نظر کرد. افرادی که رأی ندادند و مشارکت نکردند از یک طیف مشخص نیستند که بتوان به راحتی درمورد آن‌ها قضاوت داشت، بلکه این افراد مجموع طیف‌ها و گروه‌های مختلفی هستند که برای رأی ندادن و حضور پیدا نکردن پای صندوق‌های رأی دلایل و انگیزه‌های مختلفی داشتند.

وی افزود: نکته بعدی این است که وزارت کشور اشتباهی را مرتکب شده است و آن اعلام ۶۱ میلیون نفر به عنوان واجدین شرایط رأی‌دهی است. درصورتیکه این رقم برای انتخابات مجلس درست نیست و بسیاری از افراد مثل ایرانیان خارج از کشور یا برخی مشاغل مثل کادر درمان، در وضعیتی قرار داشتند که امکان رأی‌دهی برای آنان نبوده. لذا باید این افراد را هم در تخمین واجدین قرار داد و به نظر این رقم بیش از ۵۰ میلیون نخواهد بود.

بنی‌صدر هم می‌گفت ۴۵ میلیون مخالف نظام هستند

سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: همچنین رقم مشارکت‌کنندگان در این انتخابات تنها گویای بخشی از حقیقت و واقعیت است، چرا که ما برای هواداری نظام جمهوری اسلامی باید به سراغ سایر رخدادها و وقایع هم برویم به طور مثال حضور در راه‌پیمایی ۲۲بهمن یا حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری همگی در بازنمایی حقایق اثرگذارند. لذا نباید با این ارقام و آمار نتیجه مخالفت با نظام را استتناج کرد. پس از رحلت امام خمینی رسانه‌های بیگانه با بنی‌صدر گفت‌وگو گرفتند؛ او گفت از جمعیت ۵۰ میلیونی تنها ۵ میلیون نفر به خاکسپاری رفتند و این یعنی ۴۵ میلیون نفر مخالف نظام هستند! این‌ها همگی مغالطه است.

ایرادگیری‌هایی که فقط برای ایران است

منصوری بیان کرد: همچنین گفتنی است مگر در کشورهای دیگر مشارکت چقدر است که حال این چنین روی مشارکت ایران حساسیت نشان می‌دهند! در فرانسه آخرین درصد مشارکت چیزی حدود ۳۳درصد است، اما کسی از این رقم معنای مخالفت با کلیت نظام را برداشت نمی‌کند.

کد خبر 836551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 40
  • سید حسام IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    43 4
    هنوز دیر نشده بیایید دست دوستی به سمت اون شصت درصد دراز کنید و بپرسید چرا رای ندادند
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      3 31
      چون زیاد بی بی سی می‌بینند ۳۸ درصد اصلاح طلب ها رای ندادن ۲۰ درصد اونایی که تو هیچ انتخاباتی رای نمی‌دهند ۲ درصد هم یاران بایدن در ایران
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    4 26
    منصوری توشیرحلال خوردی احسنت
  • محمد IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    32 3
    تفسیربه رای نکن واجدشرایط ۶۵ ملیونه.
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    12 5
    فرانسه ۳۳ درصد وامصیبتا وا اسفا چشون شده دموکراسی اول اتحادیه اروپا نابود شد که ماکرون مشروعیت سیاسی نداره انقلاب فرانسه به باد رفت فاتحه
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    31 1
    زمان حقایق را روشن خواهد کرد
  • پیمان IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    8 17
    چرا از نظام هزینه می کنید؟ هر کسی که رای نداده مخالف نظام نیست. این نامزدهای بی عرضه و بی تدبیر و همچنین نمایندگان سابق را قبول ندارد و باکفایت ندانسته. آدم حسابی بیارید برای نمایندگی مجلس ببینید چقدر استقبال از صندوق رای افزایش پیدا می کند.
  • محمد علی IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    27 0
    خدایا به فریادمان برس،چرا که فقط توفریاد رس هستی.
  • اباذر IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    18 2
    جدی میفرمایید😂
  • 2294055144 IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    22 3
    شما چین وپاکتستان بودی ازاوضاع کشورباخبر نیستی ونخواهی شدمردم بزرگ دشمن داخلی باعقل ناقص خودفرض می کنی دیکه لیاقت بحث نداری کاسه داغترازآش
  • سید مسعود IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    27 3
    اره شما راست میگی چرا میخواهید القا کنید که هیچ مشکلی نبود برادر خودم رای دادم ولی خیلی ها را می‌شناسم بخاطر شرایط موجود وضع معیشت پای صندوق رای نرفتن اینجوری اعتراض خودشون رو نشان دادن.بیایید به همه افکار احترام بذاریم
  • کیانوش IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    3 22
    ایران و ایرانی پیروزه خیلی چیزها بهتره میشه و باید بشه چون مسئولان از همین مردم هستن و مسئولان انتخاب مردم دیگه هیچ دلیلی برای تفاوت بین این دو در جامعه نباید باشه فقط به فکر پیشرفت بهتر و بهتر شدن #عشق ایران.
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      6 1
      بیدار شو
  • سجاد IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    21 1
    و مخصوصا همه کسانی که رای دادن هم از یک طیف نیستند، مخصوصا در شهرهای کوچکتر، رقابت اصلا سیاسی نیست و بیشتر بحث نفوذ و آشنایی، بعضی جاها قوم و قبیله و بسیاری به طمع منتفع شدن و گزینش و...
  • داود IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 18
    این مزدوران چرا بی لیاقتی و خیانت خودشان به مردم و کشور را به گردن نظام می اندازند؟ نظام بهترین نظام می باشد اگر قرانین واساس آن بررسی گردد یک نظام اسلامی به تمام معنا ومردمی می باشد.بنابراین مسئولان مزدور از جو حاکم ایجاد شده می خواهند خلاف وخطای خودشان را متوجه نظام بنمایند تا از این طریق بتوانند به غارت وخیانت خودشان ادامه دهند .لعنت بر خیانتکاران
  • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    3 22
    خیانتکاران بایداون ور مرز اوت شن،هرکی توکشوره ،وظیفه اش است رای بده.تشکرازهمشهری.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 18
    واضح و روشن است که مردم ایران نظام، کشور و حاکمیت ولایت فقیه در آن را دوست دارند، اما این دلیلی نمی شود که آن ها از روش های نادرست و نا کارآمد حاکمیتی چشم پوشی کنند و بگذارند عده ای ناکارآمد با سیاست های نادرست خود و حذف رقیبان که هنوز کار آمدی و ناکار آمدی آن ها مشخص نیست و با گرفتن حداقل رأی مردم بر مستند قدرت اجرایی بنشینند و با شعارهای توخالی ولی پر زرق و برق معنوی و بزرگ نمایی خدمات اینچنینی، خود را کارآمد ترین مجریان پس از دوران انقلاب اسلامی معرفی کنند. معلوم است که مشارکت پایین می آید. مردم می‌خواهند بگویند حساب اسلام و مسلمانی از عملکرد مسئولین جداست و به هیچ وجه با عملکرد بد یک مسئول از دین و ایمان خود دست نمی کشند. همچنین حساب دشمن نیز ربطی به شرکت یا عدم شرکت آن ها در انتخابات ندارد، بلکه به موقع و در جای خود به رذائل دشمن رسیدگی خواهد شد. آیا با این نتیجه انتخابات ثابت نشد که گروهی که امروز خود را پیروز انتخابات می داند، در حقیقت باخته است و باید امور اجرایی را به همان گروهی واگذار کند که با ۶۰ درصد عدم شرکت در انتخابات باخته است؟ انصاف داشته باشیم و درست قضاوت کنیم.
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      7 1
      بازهم تحلیل آبکی وخود بینی وخود ستایی ، بابا تا کی میخواهید سر خودرا در برف فرو نگهدارید
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    23 1
    بهترین جواب به این اظهارات شما این هست که مجموع نظرات مخالف را نسبت به بیان مطالبتون را شمارید و بخوانید. همین رو هم تعمیم بدید به کل جامعه اون وقت امار دقیق به دست میاد .
  • هموطن NL ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    18 1
    اصلا نگران نباشید، ۸۵ میلیون ایرانی شما ها را دوست دارند، حالا رای ندادند، فدای سرتان، برای شما ها که چیزی تغییر نمی کند.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    26 1
    شما اصلا نگران نباشین و تفسیر هم نکنین چون هم با 100درصد مشارکت کارتون راه میفته و هم با یک درصد!!!
  • علی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    8 1
    این آقا مردم ایران رو چی فرض کرده که چنین نظری داده
  • ناشناس IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 1
    همه چیز رو به نظام ربط ندهید. علت رای ندادن یک عده ای تندروی های شماست
  • GB ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    حداقل یه بار چک کنین قبل حرف زدن. انتخابات ریاست جمهوری فرانسه همین سال ۲۰۲۲ مشارکت ۷۳.۷٪ داشته. با این حرفا نمیشه پایین ترین مشارکت تاریخ کشور رو لاپوشونی کرد