همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ناتوانی آمریکا و متحدانش برای غلبه بربحران‌های جهانی گفت: تحولات و نابسامانی‌های سیاسی، اقتصادی و بین المللی بر ناکارآمدی نظام‌های جهانی گواهی می‌دهد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در روسیه افزود: مطمئنیم مشکلات کنونی ناشی از ساختارهای سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان است.

وی ادامه داد: دوران امپراتوری پایان یافته است و قابل بازسازی نیست، بنابراین ساز و کار اقتصادی و سیاسی موجود در جهان همچنان ناکارآمد و دست نخورده مانده است و نمی‌توان امیدی داشت که بر این مشکلات فایق آمد، بنابراین تغییرات ضرورت حتمی و گریز ناپذیر است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به توانمندی‌ها و سرمایه‌های مادی و انسانی موجود در منطقه شانگهای ازجمله منابع انرژی، همراه با فرهنگ‌های متعالی و ارزش‌های مشترک گفت: این سازمان می‌تواند نقش پیشتازی در حل معضلات اقتصادی ایفا کند و ظرفیت این سازمان بسیار فراتر از آن است که امروز مورد توجه قرار دارد.

رئیس جمهوری شش پیشنهاد برای اجلاس نهم و توسعه همکاری‌های شانگهای مطرح کرد و افزود: از آنجا که عدالت و احترام متقابل بهترین پایه همکاری‌ها و ارتباطات است می‌توان با عزم و اراده در مناسبات بین المللی وارد عمل شد.

وی تاکید کرد: باید مشورت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی به نحو گسترده تری ادامه یابد و دبیرخانه اجلاس در این زمینه فعال‌تر شود.

رئیس جمهوری همچنین پیشنهاد کرد تعاملات اقتصادی میان کشورهای عضو با استفاده از ارز بومی صورت گیرد و اعضای سازمان شانگهای یک بانک مشترک تأسیس کنند.

وی افزود: سازمان از هم اکنون باید برای تعیین پول واحد در بلندمدت اقدام کند.

آقای احمدی نژاد در ادامه بررسی دقیق اوضاع جهانی، تعیین مبانی نظری مشترک سیاسی و اقتصادی و ایجاد انسجام و هماهنگی در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی را خواستار شد.

رئیس جمهوری گفت: اتاق تجارت پایاپای در تهران با سابقه ده‌ها ساله، ظرفیت خوبی برای افزایش سهم کشورهای عضو شانگهای در تجارت منطقه‌ای است و من شما را به عضویت در این اتاق دعوت می‌کنم.

وی با اشاره به جایگاه مهم جغرافیایی و اقتصادی ایران تأکید کرد: باید با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و فرهنگی، همکاری میان کشورهای عضو شانگهای را تعمیق و گسترش دهیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش دیگری از سخنانش در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در روسیه بار دیگر بر همکاری جمعی برای ثبات منطقه‌ای و رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی تأکید کرد.

احمدی نژاد افزود: پس از اجلاس دوره قبل در تاجیکستان تحولات فراوانی رخ داده است که در زمینه بحران اقتصادی امیدی به رفع آن نیست.

وی تصریح کرد: افزایش بیکاری، کاهش تولید، پایین آمدن سطح معیشت مردم و افزایش فقر، نابسامانی‌های سیاسی و اقتصادی را افزایش داده است که مطمئنم هیچ یک از شما از آن راضی نیستید و از نبود دورنمای روشن نگرانید.

رئیس جمهوری گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم در جهانی پیوسته زندگی می‌کنیم که تحولات در جهان منعکس می‌شود و همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: گسترش رشد اقتصادی، فقر و همه معادلات دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رئیس جمهوری گفت: تا زمانی که بازار مصرف در گرو این تأثیرات باشد در حوزه سیاسی نیز همین شرایط برقرار خواهد بود.

وی افزود: ناامنی و نابسامانی‌های سیاسی در منطقه و همه جهان اثر خواهد گذاشت.

آقای احمدی نژاد گفت: نابسامانی موجود در اوضاع فلسطین، افغانستان و عراق همه جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: تصمیمات جداگانه کشورها شاید آثار موضعی داشته باشد ولی نمی‌تواند تبعات جهانی را برطرف کند.

وی افزود: اخذ تصمیمات جمعی در موضوعات اقتصادی و سیاسی به ثبات در همه کشورها کمک می‌کند.

احمدی نژاد گفت: فلسفه تشکیل اجلاس شانگهای نیز در مرحله نخست تامین منافع جمعی و در مرحله بعد صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی است.

رئیس جمهور افزود: با همکاری جمعی می‌توان تحولات جهانی را به طور موثر به نفع کشورهای عضو مدیریت کرد در غیر این صورت باید تابع و متاثر از تحولات جهانی و تابع خسارت‌های نظام بین المللی بود.

وی با اشاره به مشکلات و بحران در عراق، گسترش ناامنی در افغانستان و موضوع فلسطین، بر تلاش جمعی برای رفع این مشکلات تأکید کرد.

کد خبر 83633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز