مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
۱ نفر

صنعت فضایی ایران با ۱۲ پرتاب موفق در ۲۶ ماه اخیر، قدرت خود را در منطقه به رخ کشیده است. از آغاز دولت سیزدهم، برنامه فضایی کشور با چشم‌اندازی ۱۰ ساله تدوین شد و در این مدت با اهتمام دانشمندان ایرانی، سازمان فضایی کشور و دولت، ماهواره‌های مختلفی به فضا پرتاب شد.

ماهواره پارس 1

به گزارش همشهری آنلاین، این درحالی است که برنامه‌ریزی‌های سازمان فضایی کشور برای آینده نیز نویدبخش فعالیت‌های بیشتر و جدی‌تر است.

پس از خیام، پارس

ماهواره پارس۱ که روز پنجشنبه ۱۰اسفند به فضا رفت، پس از ماهواره خیام، دومین ماهواره ایرانی بود که از پایگاه روسیه به مدار خورشید آهنگ پرتاب شد. با این پرتاب، شمار ماهواره‌های ایرانی که در ۲۶ماه گذشته به مدار پرتاب شده‌اند به عدد۱۲ رسید. پارس۱، یک ماهواره تحقیقاتی - سنجشی است که با پرتابگر روسی سایوز در مدار خورشید آهنگ به ارتفاع ۵۰۰کیلومتری تزریق شد. مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون ماهواره اما در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است. این ماهواره ۱۳۴کیلوگرمی برای تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی، عملیاتی، بومی طراحی و تولید شده است. قابلیت این ماهواره برای تصویربرداری در ۶طیف و با قدرت تفکیک حداقل ۱۵متر و ارسال تصاویر به ایستگاه‌های زمینی، مجموعه‌ای از داده‌های سنجش از دور را تامین خواهد کرد که در زمینه‌های مختلف ازجمله مانیتورینگ اراضی، جنگل‌ها، آب‌ها و بررسی معادن و خطوط انتقال انرژی کاربردهای فراوانی خواهد داشت.

رکورد جدید

از اواخر سال۱۴۰۰ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشکیل نخستین جلسه شورای‌عالی فضایی، به شکل جدی‌تری موضوع اقتدار فضایی ایران را آغاز کرد. از آغاز این شورا که با تدوین سند ۱۰ساله فضایی همراه بوده، همکاری و تعامل همه دستگاه‌های مرتبط هوا فضا منجر به رکوردهای بسیار خوبی شده است. یکی از این موفقیت‌ها که ایران را به رکورد جدیدی رساند، تزریق ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم۱۰۰ در مدار ۷۵۰کیلومتری بود. پس از مدت کوتاهی ایران توانست با ماهواره‌بر بومی سیمرغ برای نخستین بار تزریق چندگانه ماهواره در مدار را نیز تجربه کند. در این پرتاب موفق که یکشنبه هشتم بهمن‌ماه به ثبت رسید، ماهواره‌های مهدا، هاتف و کیهان به مدار بیضی با کمینه۴۵۰ و بیشینه حدود ۱۱۰۰کیلومتر تزریق شدند.

۱۲پرتاب در یک نگاه

دی ۱۴۰۰ - ماهواره ققنوس – ماهواره‌بر سیمرغ

اسفند ۱۴۰۰ - ماهواره نور ۲ – ماهواره‌بر قاصد

خرداد ۱۴۰۱ - ماهواره ناهید ۱ – ماهواره‌بر ذوالجناح

مرداد ۱۴۰۱ - ماهواره خیام – ماهواره‌بر سایوز

مهر ۱۴۰۱ - پرتاب زیرمداری – ماهواره‌بر قائم ۱۰۰

آذر ۱۴۰۱ - پرتاب زیرمداری بلوک انتقال مداری سامان

اسفند ۱۴۰۱ - ماهواره تحقیقاتی فروند دوم – ماهواره‌بر قائم ۱۰۰

مهر ۱۴۰۲ - ماهواره نور ۳ – ماهواره‌بر قاصد

آذر ۱۴۰۲ - کپسول زیستی - پرتابگر سلمان

دی ۱۴۰۲ - ماهواره ثریا – ماهواره‌بر قائم ۱

بهمن ۱۴۰۲ - مهدا، کیهان و هاتف – ماهواره‌بر سیمرغ

اسفند ۱۴۰۲ - پارس ۱ – ماهواره‌بر سایوز

کد خبر 835943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha