تولد یک نوزاد در روستای جاجن بابل که برف راه تردد پدر و مادرش را بسته بود و پرستار اورژانس با توصیه‌هایش تولد نجات‌بخش او را رقم زد، بهانه‌ای شد برای مرور حوادث مشابهی که از ابتدای امسال با همین تماس‌ها منجر به نجات نوزادان شد و اخبارش مورد استقبال مردم قرار گرفت و به اصطلاحی اکلیلی‌شان کرد.

نجات نوزادان

همشهری آنلاین - مریم سرخوش:‌ حکایت نوزادی که هفته گذشته با تماس تلفنی اورژانس به دنیا آمد، آنقدر جذاب بوده که طی روزهای اخیر به یکی از پربازدیدترین فیلم‌های فضای مجازی بدل شود. فیلمی خلاصه شده از یک مکالمه ۸ دقیقه‌ای بین کارمند (نرس) اورژانس بابل و مادری در حال زایمان و شوهرش که در ارتفاعات روستای جاجن در برف گرفتار شده‌اند اما با راهنمایی خانم مهرآور به سلامت کودکانشان را به دنیا می‌آورند. نگرانی و اشک شوقی که این تکنسین اورژانس با صدای شنیدن گریه نوزاد می‌ریزد و صدایی که سرشار از نگرانی برای نجات جان مادر است، احساسات بازدیدکنندگان فضای مجازی را به شدت تحت تاثیر قرار داده.

البته که به گفته جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور به همشهری، چنین ماموریت‌های آمار بالایی در اورژانس کشور دارد و برخی هم مانند ماموریت اخیر در بابل وایرال می‌شود. او که به گفته خودش پای صندوق رای حضور دارد و در حال نوشتن لیست کاندیداهای مدنظرش است، توضیحات جالبی درباره ماموریت‌های تلفنی نجات دارد.

تیر ۱۴۰۲، تلاقی اشک و شادی

پدر یک نوزاد ۱۴ روزه در تماس با اورژانس از خفگی فرزند خود به دلیل بازگشت شیر به ریه خبر داد. محسن آقاجری، پرستار اورژانس از پشت خط همزمان با ثبت محل حادثه و هماهنگی برای ارسال آمبولانس، اقدامات لازم برای نجات جان کودک را به پدر و مادرش آموزش می‌دهد. فقط ۹۰ ثانیه طول کشید تا صدای گریه کودک و شادی بغض‌آلود این پرستار در فیلمی که جزو محتوای پربازدید تابستان امسال بود، رقم بخورد. صحنه‌ای عجیب از یک عملیات نجات.

مهر ۱۴۰۲، آرامش مادری پریشان

در دزفول همین اتفاق رخ داد. کودکی شیرخوار که دچار انسداد راه هوایی شده بود و با تلاش و مشاوره تلفنی کارشناس ارتباطات اورژانس دزفول، نجات یافت. حکایت مادری پریشان که فرزندش دیگر نفس نمی‌کشید و آن روز فرشته نجات فرزندش مهشاد فرهادپور، کارشناس ارتباطات ۱۱۵ بود. کارشناسی که با وجود نگرانی بیش از حد مادر اما توانست مشاوره و اقدامات نجات را به خوبی به منتقل کند.

آبان ۱۴۰۲، صورتی که دیگر کبود نیست

اورژانس زاهدان یک تماس مشابه از خفگی ناشی از خوردن شربت سرماخوردگی نوزادی ۱۰ روزه داشت و پدری که مکالمه‌اش را با درخواست یک ماشین آغاز کرد. اما آنقدر نگران است که توضیح بیشتر درباره شرایط کودکش را به عضوی دیگر از خانواده می‌سپارد وضعیت کودک را توضیح دهد، کودکی که نه گریه می‌کند و نه نفس می‌کشد. نجات این کودک هم با آموزش‌های تلفنی در حالی محقق شد که صدای اضطراب خانواده از پشت خط به خوبی شنیده می‌شد و در نهایت این تلفن نجات هم با گزارش رفع کبودی صورت نوزاد به پایان رسید.

بهمن ۱۴۰۲، خدارا شکر برای این گریه‌ها

مکالمه تکنسین اورژانس بم با صدای پر از اضطراب پدری آغاز شد که از خفگی کودک خود خبر می‌داد. این که نوزاد ۶ روزه‌شان نفس نمی‌کشد. پرستاری اورژانس با اعلام اعزام اورژانس خیال خانواده را راحت می‌کند اما همزمان عملیات نجات هم آغاز می‌شود. صدای کودکی که با انجام این عملیات از پشت خط شنیده می‌شود با صدای نفس‌های راحت و جمله «خدارا شکر» پرستار اورژانس شنیده می‌شود و یک فرشته کوچک دیگر نجات پیدا می‌کند.

اسفند ۱۴۰۲، پایان خوش یک مادر و نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ اما اتفاق قشنگ دیگری هم رخ داد، مادری که در زمان زایمان در ارتفاعات روستای جاجن گرفتار برف شده بود و برای به دنیا آوردن فرزندش تنها یک راه نجات بود، صدای گرم پرستاری مهربان از پشت خط اورژانس ۱۱۵. خانم مهرآور، کارمند اورژانس بابل اما ماموریتش به تولد نوزاد، کارهایی که باید برای گریه کردنش انجام می‌شد و نگرانی از سرمایی که جان نوزاد را تهدید می‌کرد، ختم نشد، بلکه باید مادر کودک هم هم نجات پیدا می‌کرد. گریه این پرستار اورژانس در پایان تماس با گریه کودک و تایید مادر برای خارج شدن جفت نوزاد از رحمش پایان خوش این ماموریت نجات بود.

آمار نجات‌های تلفنی اورژانس بالاست

رئیس سازمان اورژانس کشور هم در توضیح چنین ماموریت‌هایی که منجر به نجات از طریق تلفن می‌شود، به همشهری می‌گوید: «کلیه تکنسین‌های ما در اورژانس نرس هستند و آموزش‌های ضمن خدمت را می‌بینند. در تمام مراکز هم پزشک داریم و در صورت ضرورت اطلاعات و آموزش‌های لازم از آنها گرفته می شود.»‌

میعادفر از تدارک یک مراسم تقدیر از پرستار بابلی که چند روز پیش منجر به تولد موفق یک نوزاد و نجات جان مادر شده بود هم خبر می‌دهد اما عنوان می‌کند: «سالانه ۸ میلیون ماموریت از سوی اورژانس کشور انجام می‌شود و در دل آنها این ماموریت‌های نجات از طریق تلفن هم آمار بالایی دارد که گاهی برخی از آنها خبری می‌شود. یکی از نکات جالب این ماموریت‌ها درباره خارجی‌ها انجام می‌شود. ما مترجم داوطلب در اختیار دارم. زمانی که یک خارجی دچار آسیب می‌شود، به صورت تله‌کنفرانس به هر زبانی که نیاز باشد، عملیات نجات و اقدامات درمانی به این افراد ارائه می‌کنیم.»

این مسئول با بیان این که ما امسال بیش از ۲۵۰۰ زایمان در اورژانس داشتیم، ادامه می‌دهد: «یکی از بهترین اتفاقات درباره تولد نوزادان از طریق تلفن تقریبا ۷ سال پیش رخ داد و مادری که دوقلو باردار بود اما شرایط انتقال او به مراکز درمانی وجود نداشت. با کمک تکنسین‌های این دو قلوها به دنیا آمدند، البته یکی از قل‌ها از بین رفت اما کودک دیگر زنده ماند و چند وقت پیش در یکی از برنامه‌ها ما هم حضور داشت. پرستاران اورژانس با آموزش‌های بعد از زایمان جان مادر را هم نجات دادند. اینها یکی از صداها عملیات نجاتی است که بچه‌های ما روزانه در اورژانس انجام می‌دهند.»

کد خبر 835926
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha