درست است که در شرایط بحرانی مثل سیل و زلزله همیشه نیروهای مردمی پای کارند و هر کسی هر کاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد، اما در سیل جنوب سیستان موضوع کمی منحصر به فردتر است. اینجا وقتی سیل می‌آید و راه‌های دسترسی به روستاها بسته می‌شوند، صیادان محلی به یک نیروی اصلی امدادرسانی تبدیل می‌شوند.

سیل سیستان

به گزارش همشهری آنلاین هفته پیش هم که بارش بی‌امان باران در استان سیستان و بلوچستان شروع شد، «سلمان باهک» یکی از صیادان محلی فهمید که این باران هم از همان باران‌هایی که مثل سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۸ به سیل منجر می‌شود.
آن‌طور که اهالی می‌گویند در این شرایط، امدادرسانی به روستاییان در محاصره سیل فقط با بالگرد یا قایق میسر است، اما در چند روز گذشته خبری از بالگرد امداد نبود و تنها امید روستاییان به قایق‌هاست؛ قایق‌های صیادی که با وقوع سیل ناجی روستاییان شده‌اند.

صیادی که ناجی سیل زدگان بلوچستان شد | قایق های صیادی پای کار امدادرسانی 
سلمان باهک- صیاد اهل دشتیاری


سلمان باهک، اهل روستای نوبندیان در شهرستان مرزی دشتیاری است. او به همشهری می‌گوید که تجربه امدادرسانی در سیل را در سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۸ نیز داشته است: «روز جمعه (۱۱ اسفند) سطح آب کمی پایین آمد و آب فروکش کرد، اما در ساعات اولیه که سیل آمد فقط و فقط با قایق توانستیم به اهالی روستا کمک‌رسانی کنیم. اهالی روستا نمی‌توانند به شهر بیایند و چیزی بخرند یا اگر مریض هستند خودشان را به دکتر برسانند. قایق‌های صیادی در این شرایط به کمک آنها می‌روند. من هم هر کاری از دستم بربیاید انجام می‌دهم.»
باهک همراه نیروهای هلال احمر شده و اقلام خوراکی، آب و دیگر موارد ضروری را به روستاییان می‌رساند. او ادامه می‌دهد: «فکر کنم حدود ۱۷۰ نفر را با همین قایق از روستا خارج کردم. پنجشنبه یک بیمار دیالیزی را هم از روستا خارج کردیم. دسترسی به تمام روستاهای چابهار و دشتیاری فقط اینگونه میسر است و ای کاش بالگرد هم بود.»
باهک صیاد است و رزق و روزی‌اش را با همین قایق موتوری از دریا می‌گیرد. این روزها تمام قد در کنار همشهریانش است و در این چند روز فقط چند ساعت خوابیده و استراحت کرده. او ادامه می‌دهد: «فقط من نیستم که به مردم کمک می‌کنم. صیادان دیگر هم هستند. وقتی‌می‌بینیم مسیر دسترسی به روستا بسته است و همه جا را آب گرفته، تنها همین کار از دست ما برمی‌آید که با قایق به روستا برویم.»
با وجودی که شرایط بحرانی در روستاهای سیستان اعلام شده، اما نیروهای مردمی تا کنون نگذاشته‌اند شرایط سخت‌تر از این شود. به خصوص صیادان محلی که حالا حسابی گره‌گشا هستند.

بیشتر بخوانید:
تصاویر سیل هولناک در سیستان و بلوچستان + فیلم

کد خبر 835910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha