باران از یکشنبه (6 اسفند) شروع شد. خیال بند آمدن هم نداشت. همان یک شبانه‌روز که مثل نی باران بارید برای اهالی جنوب سیستان و بلوچستان کافی بود تا هم خوشحالی از پر شدن سدها و بارش نعمت الهی را بچشند، هم نگرانی از وقع سیل را تجربه کنند.

سیل سیستان

به گزارش همشهری آنلاین طغیان رودخانه‌های فصلی و سرریز شدن سیل اما خیلی زودتر از آنچه هشدارهای قرمز و نارنجی هواشناسی هشدار داده بودند، به وقوع پیوست و با گذشت 7 روز هنوز راه دسترسی برخی از روستاها باز نشده‌است. به گفته مجید محبی، مدیر بحران سیستان و بلوچستان، سیل راه ارتباطی ۲۲ مسیر اصلی، فرعی و روستایی در جنوب استان را بسته است. بیشترین آسیب از این سیل نصیب روستاهای قصرقند، چابهار و دشتیاری شده است.

چشم‌انتظار امدادرسانی

«آب لوله‌کشی هم گل‌آلود است.» این را «رفیق درنج» یکی از اهالی روستای تلنگ شهرستان قصرقند به همشهری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «دسترسی روستا به شهر از راه زمینی مسدود است. در روستا هم وضعیت آب نامطلوب است و برق هم گاهی قطع می‌شود. جاده‌ها زیر آب رفته. روز گذشته یکی از اهالی از تراکتور افتاد و حال خوشی ندارد. فعلا که از هلال احمر هم کسی سراغی از ما نگرفته.» او می‌گوید خاصیت خاک اینجا طوری است که آب در آن فرو نمی‌رود.

آنتن نداریم

گوشی همراه بسیاری از روستاییان خاموش است. بسیاری هم در دسترس نیستند. انگار اهالی هم مثل روستاها از دسترس خارج شدند. «احسان قادری» از اهالی چابهار و یکی از امدادگران هلال احمر است. او به همشهری می‌گوید: «برق روستا قطع و وصل می‌شود. وضعیت دسترسی به شبکه همراه اول و ایرانسل خوب است، اما در این شرایط هیچ دسترسی به اینترنت نیست.» امدادگران فقط با قایق می‌توانند به روستا بروند. قادری ادامه می‌دهد: «تاکنون تعدادی از بیماران قلبی و زنان باردار را برای رسیدگی به وضعیت سلامت‌شان به پایگاه اورژانس رساندیم. هنوز خبری از بالگرد نیست. تا روز جمعه هزار قرص نان و روز جمعه هم 4700 قرص نان و اقلام خوراکی به روستاها رساندیم.»

مهمان خانه اقوام

تا چشم کار می‌کند زمین را آب گرفته و وارد خانه‌های دشتیاری شده. انگار دشتی پر از آب که خیال فروکش‌کردن ندارد. «ابوذر سیاهویی» از اهالی دشتیاری است و به همشهری می‌گوید: «حدود 20 خانواده که خانه‌هایشان دچار آبگرفتگی شده‌بود، از روستا به خانه دوست یا آشنایی در چابهار رفتند. ساکنان خانه‌هایی در ارتفاع بود و آب وارد خانه نشده بود، همچنان در خانه هستند و منتظر باز شدن راه.» سیاهویی می‌گوید که تعدادی از رانندگان کامیون هم در مرز ریمدان مانده‌اند و به دلیل بسته‌شدن راه نمی‌توانند به دشتیاری بیایند. «منصور کریم‌دادی» یکی دیگر از اهالی دشتیاری به همشهری می‌گوید که تا همین جای کار هم تجربه سیل سال‌های گذشته به خصوص سال 1398 به کار آمده و به روستاها امدادرسانی می‌شود: «اگر بالگرد بود زودتر و بهتر به داد روستاییان رسیدگی می‌شد.»

کنار آمدن با سرمای هوا

روستاهای قصر قند، چابهار و دشتیاری بیشترین آسیب از سیل جنوب سیستان و بلوچستان را دیده‌اند. روستاهای نیک‌شهر هم مستثنی نبوده‌است. «مسلم عبدی» از اهالی نیک‌شهر به همشهری می‌گوید: «بعد از این بارندگی و سیل هوا سرد شده و دغدغه وسایل گرمایشی هم به روستاییان اضافه شده. آن هم در شرایط آبگرفتگی خانه‌ها و قطع برق. دور آشپزی و غذا درست کردن را که باید خط کشید. در یک کلام بگویم که اوضاع بحرانی است.»

بیشتر بخوانید:
تصاویر سیل هولناک در سیستان و بلوچستان + فیلم

کد خبر 835905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha