۳۵ سال پس از پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق مین و مهمان باقی مانده در مناطق مرزی همچنان حوادث تلخی را می‌آفرینند و در تازه‌ترین حادثه که در بستان اتفاق افتاد انفجار مین جان پسر جوانی را گرفت و موجب جراحت شدید ۳ نفر دیگر شد.

انفجار - انفجار مین - انفجار مهمات

همشهری آنلاین - حوادث: سالها از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران و پایان جنگ ۸ ساله با عراق می‌گذرد؛ اما همچنان یادگاری‌های شوم جنگ هرازگاهی خبرساز می‌شوند. در جریان جنگ تحمیلی ارتش بعث عراق مناطق وسیعی از غرب، شمال غرب و جنوب کشور را مین گذاری کرد. هرچند در این سالها بخش‌های زیادی از مناطق آلوده به مین، پاکسازی شده؛ اما همچنان مناطق زیادی آلوده به مهمات عمل نکرده و مین‌های باقی مانده است و گاهی حوادث تلخی در این مناطق اتفاق می‌افتد.

تازه ترین حادثه ظهر دیروز در روستای نبعه از توابع شهرستان بستان واقع در استان خوزستان اتفاق افتاد. این منطقه از مناطق۵ مرزی است و فاصله چندانی با عراق ندارد. ۴ نفر شامل: زنی ۵۷ ساله و ۳ پسر ۱۹، ۱۲ و ۱۰ ساله که کشاورز بودند در حال رفتن به سر زمین بودند. آنها اغلب روزها همین مسیر را طی می‌کردند و هیچ خطری هم آنها را تهدید نمی‌کرد اما ساعت ۱۳ دیروز وقتی از مسیر همیشگی‌شان عبور می‌کردند ناگهان انفجار مهیبی اتفاق افتاد. در حادثه ای عجیب یک مین باقی مانده از دوران جنگ مقابل آنها منفجر شد. شدت این انفجار به حدی بود که هر ۴ نفر دچار جراحات شدیدی شدند. در همین حال صدای انفجار نیز توجه ساکنان روستا را جلب کرد و خیلی زود تعدادی از روستاییان برای کمک خود را به محل حادثه رساندند و در ادامه از اورژانس نیز درخواست کمک کردند.

وضعیت جوان ۱۹ ساله وخیم‌تر از بقیه بود و چند دقیقه بعد، وقتی امدادگران اورژانس به محل حادثه رساندند او بر اثر شدت جراحات وارده جانش را از دست داده بود. اما ۳ مجروح دیگر توسط امدادگران به بیمارستان نفت سوسنگرد منتقل شدند. شدت حادثه حاکی از این بود که مین منفجر شده قدرت زیادی داشته و به احتمال زیادی مین ضدتانک بوده است.

در همین حال عارف شرهانی، سخنگوی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفتگو با همشهری جزئیات بیشتری از این حادثه تلخ را بازگو کرد و گفت:‌ آنطور که مطلع شدیم حادثه دیدگان اعضای یک خانواده و کشاورز بودند. آنها برای انجام کار زراعی به آنجا رفته بودند که این مین منفجر شد و پسر جوان در همان لحظات اولیه بر اثر شدت انفجار جانش را از دست داده بود اما ۳ نفر دیگر جراحات کمتری داشتند که مداوای آنها در مرکز درمانی ادامه دارد.

سریال انفجار مین

امسال هم مثل سالهای گذشته مین و مهمات عمل نکرده زیادی در مناطق مرزی جنوب و غرب حادثه ساز شدند و قربانیان زیادی گرفتند که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱۷ بهمن، ۳ مجروح در گیلانغرب

انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ در دهستان ویژه نان از توابع شهرستان مرزی گیلانغرب واقع در استان کرمانشاه ۳ مجروح برجا گذاشت. در جریان این حادثه ۳ مرد که بین ۳۵ تا ۵۰ ساله بودند در محدوده ای که آلوده به مین نبود دچار حادثه شدند و به مرکز درمانی انتقال یافتند.

۲۰ دی، یک کشته و ۴ مصدوم در مهران

انفجار مین در مرز ایران و عراق حدفاصل پاسگاه بهرام آباد مهران ۴ مصدوم و ۱ قربانی برجا گذاشت. به دنبال این حادثه دو تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر شهرستان مهران و نیروهایی از اورژانس، مرزبانی و فرماندهی انتظامی راهی محل حادثه شدند و امدادرسانی انجام شد.

۶ مرداد، انفجار راکت هواپیما در گیلانغرب

راکت هواپیمای به جا مانده از جنگ در نزدیکی شهرک شهید رجایی گیلانغرب منفجر شد اما این حادثه هیچ تلفاتی نداشت. محل این انفجار که پشت مزار شهدای شهر است خالی از سکنه بود و این حادثه هیچ گونه مصدومیتی به دنبال نداشت اما به درستی معلوم نشد که این راکت چطور به یکباره منفجر شده است.

۳ مرداد، قطع دست پسر جوان در پیرانشهر

چوپانی ۲۷ساله هنگام چرای گوسفندان، در کوهستان‌های پیرانشهر بر اثر انفجار مین مجروح شد. در جریان این حادثه مچ دست راست این جوان قطع و او از ناحیه سر و صورت نیز مجروح شد.

۱۸ اردیبهشت، یک مصدوم در سرپل ذهاب

این حادثه در حوالی سد ازگله سرپل ذهاب اتفاق افتاد و در جریان انفجار مین مرد جوانی به شدت مجروح شد و دقایقی بعد توسط امدادگران اورژانس به بیمارستان طالقانی کرمانشاه منتقل شد.

۹ اردیبهشت، بازی کودکانه با مین در سنندج

بارندگی و رانش زمین در روستای قلقله سنندج باعث شد دو پسر نوجوان یک مین پیدا کنند. آنها از سرکنجکاوی جلو رفته و مشغول بازی با مین شدند اما ناگهان این مین قدیمی منفجر شد و در این جادثه دو پسر نجوان به شدت مصدوم شدند. این منطقه پیش از این ۲ مرتبه مین روبی شده بود اما رانش زمین مین‌هایی را که در دل زمین بودند بیرون کشانده بود.

۲۱ فروردین، انفجار مین هنگام مین روبی

یک قبضه مین به جای مانده از دوران دفاع مقدس در شهرستان قصرشیرین هنگام مین زدایی منفجر شد. در این حادثه یکی از پرسنل شرکت تخریب و مین زدایی قصرشیرین از ناحیه ۲ دست و صورت به شدت مجروح و به بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان قصرشیرین انتقال یافت.

کد خبر 835653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha