رئیس ساترا می گوید: وقتی پلتفرم‌ها فراگیر شدند، باید تقسیم وظایفی صورت می‌گرفت. بر همین اساس ماده واحده‌ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که مسئولیت سیاستگذاری‌های کلان رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر را برعهده دارد، در خردادماه امسال منتشر شد که به مثابه یک تقسیم وظیفه بوده و ۶ بند هم در آن مشخص است.

گناه فرشته

همشهری آنلاین: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه خرداد سال‌جاری با ریاست؛ رئیس‌جمهوری، ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند. بر این اساس ؛ حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا و سیما در این حوزه مشخص شد. در ادامه بعد از گذشت حدود ۸‌ماه از تصویب این ماده واحده، در ۱۶بهمن سال‌جاری، رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این بار ابراهیم سوزنچی، سعیدرضا عاملی، مرتضی میرباقری (به‌عنوان اعضای حقیقی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)، محمدرضا جعفری‌جلوه و فرشاد مهدی‌پور (به‌عنوان صاحب‌نظر در حوزه رسانه) را به‌عنوان اعضای کمیته تدوین سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی منصوب کرد. این دو خبر باعث شد شائبه‌هایی درباره وظایف ساترا به‌وجود بیاید. اما محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره این مصوبات به همشهری می‌گوید: «خردادماه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای داشت که براساس این مصوبه تقسیم کاری میان ساترا و وزارت ارشاد انجام شد. در حال حاضر نیز این تقسیم کار وجود داشته و کارها انجام می‌شود.» وی در ادامه می‌گوید: «این مصوبه یک بند داشت، مبنی بر تشکیل کمیته تدوین آیین‌نامه جامع صوت و تصویر بر نمایش خانگی؛ براساس این بند اعضای حقوقی مشخص شده بود و باید یک‌سری اعضای حقیقی نیز مشخص می‌شدند. این اعضا ۳ عضو حقیقی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و ۲کارشناس رسانه بودند که رئیس‌جمهور پیشنهاد دادند و بعدتر حکم را به این افراد ابلاغ کردند. حالا با انتخاب افراد، جلسات کمیته تشکیل خواهد شد و آیین‌نامه جامع تنظیم‌گری محتوایی صوت و تصویر فراگیر آماده خواهد شد.» افراسیابی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر همه جلسات به روال خود تشکیل می‌شود و مجری اجرا در حوزه سریال‌ها و برنامه‌های شبکه نمایش خانگی ساتراست و اگر بخشی در آیین‌نامه فیلم سینمایی باشد وزارت ارشاد و سازمان سینمایی وظایف خود را انجام می‌دهند.در حال حاضر جلسات صدور تولید و اتشار ساترا مانند روال قبلی برگزار می‌شود. نمایندگان وزارت ارشاد و دادستانی و اعضای حقیقی در جلسات حضور دارند.» سعید مقیسه، رئیس ساترا نیز در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری از مبانی حقوقی تنظیم‌گری صدا و سیما می‌گوید. وی درباره مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال۱۴۰۲ و تنظیم‌گری و نظارت ساترا بر شبکه نمایش خانگی توضیح می‌دهد:«چندین سال پیش سازمان صدا و سیما به‌واسطه قانون اساسی و ماموریت خود، وظایفش را در زمینه رسانه‌ها در فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی به انجام می‌رساند؛ وزارت ارشاد بنا به مصوبات قانونی و ماموریت‌های خودش، وظایف صدور مجوز در حوزه‌های سینما، کتاب، خبرگزاری‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و... را عملی می‌کرد.» وی ادامه می‌دهد: «وقتی پلتفرم‌ها فراگیر شدند، عنوان شد که باید تقسیم وظایفی صورت می‌گرفت. بر همین اساس ماده واحده‌ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که مسئولیت سیاستگذاری‌های کلان رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر را برعهده دارد، در خردادماه امسال منتشر شد که به مثابه یک تقسیم وظیفه بوده و ۶ بند هم در آن مشخص است.»
به‌گفته رئیس ساترا در بندهای بعدی نیز اعلام شد؛ تولید و پخش برنامه‌ها و نیز صدور مجوز و نظارت بر پخش زنده در فضای مجازی در انحصار سازمان صدا و سیما خواهد بود.
با توجه به حواشی اخیر و صحبت‌های مدیران ساترا مشخص است که مصوبه خردادماه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تعیین اعضای کمیته تدوین سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی به قوت خود باقی است و همچنان نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، ساترا (یکی از معاونت‌های سازمان صدا و سیما) است.

کد خبر 835592
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha