هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: «دولت جو بایدن تاکنون بیش از ۵۵ تحریم جداگانه علیه ایران اعمال کرده که بیش از ۵۵۰ فرد و نهاد را هدف قرار داده است.»

ایران و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن درباره تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به هماهنگی میان واشنگتن - لندن گفت:«هیچ برنامه‌ای برای لغو، معافیت یا هرگونه تخفیف در خصوص تحریم های جدید اعمال شده » علیه ایران نداریم.

کربی مدعی شد: تحریم‌های جدید در راستای مقابله با تامین مالی اقدامات تروریستی و ایجاد اختلال در اقدامات حوثی‌ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی در آبراه‌های بین‌المللی است.

امکان لغو تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؟ | توضیحات مهم کاخ سفید درباره تحریم مقام ارشد سپاه قدس

این سخنگوی دولت بایدن گفت: «دولت بایدن تاکنون بیش از ۵۵ تحریم جداگانه علیه ایران اعمال کرده که بیش از ۵۵۰ فرد و نهاد را هدف قرار داده است.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: این تحریم‌ها به دلیل «نقض حقوق بشر، گروگانگیری، تولید موشک و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و برنامه‌های هسته‌ای ایران اعمال شده‌اند.»

کربی همچنین گفت که ایالات متحده آمریکا برای اقدامات بیشتر و پاسخگو کردن ایران تلاش خواهد کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: «اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) با هماهنگی انگلیس امروز «محمدرضا فلاح زاده» جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و همچنین یکی از اعضای گروه حوثی ها (انصارالله یمن) را تحریم کردند.»

آمریکا و انگلیس مدتی است برای اعمال برخی تحریم ها علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی ایران و همچنین درباره انصار الله یمن به طور مشترک عمل می‌کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود و نیز علیه انصارالله یمن افزود: «اداره کل دارایی های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، همچنین مالک و اپراتور کشتی مورد استفاده برای حمل کالاهای ایرانی را که برای حمایت از حوثی ها و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فروخته شده است، تحریم می کند. درآمد حاصل از این شبکه‌های غیرقانونی، تلاش‌های شبه‌نظامیان حوثی‌ از جمله حملات تروریستی متعدد در منطقه با استفاده از پهپاد و موشک‌های پیشرفته را امکان پذیر می سازد. »

این نهاد آمریکا ادامه داد: «اقدام امروز پس از اعلام اخیر وزارت خارجه آمریکا در معرفی انصارالله (معمولاً به عنوان حوثی ها) به عنوان یک گروه تروریستی جهانی ویژه در نتیجه حملات مداوم و بی سابقه آنها به تجارت دریایی بین المللی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام می شود.»

برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفت: «اقدام امروز بر عزم ما برای هدف قرار دادن تلاش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حوثی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و تأمین مالی حملات بیشتر در منطقه تأکید می‌کند. از آنجایی که حوثی ها به طور مداوم امنیت تجارت صلح آمیز بین المللی را تهدید می کنند، آمریکا و انگلیس به مختل کردن جریان های مالی که این فعالیت های بی ثبات کننده را ممکن می کند ادامه خواهند داد.»

بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، واشنگتن کشتی آرتوروا متعلق به شرکت کپ تیز شیپینگ واقع در هنگ کنگ و ابراهیم النشیری را که می گوید یکی از اعضای انصار الله یمن است و از فعالیت های این گروه حمایت می کند، تحریم کرده است.

به گزارش ایرنا، دولت دموکرات جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا به رغم شعار رویکرد دیپلماسی و کاهش تنش، همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت جمهوریخواه دونالد ترامپ را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته و به بهانه های مختلف از جمله حقوق بشری و جنگ های اوکراین و اسرائیل، تحریم های ضد ایرانی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه نیز از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۵ مهرماه ۱۴۰۲) و پس از شروع جنگ اسرائیل و گروههای مقاومت، هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

ارتش یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است و می گوید نیروهای ارتش این کشور متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.نیروهای ارتش یمن در عین حال تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

جمهوری اسلامی ایران در پی ادعاهای آمریکا اعلام کرده است: تمامی گروه‌های مقاومت در منطقه مستقل هستند و انگیزه تصمیم‌ها و اقدامات آن‌ها برپایه حقوق مشروع آنها ذیل قوانین بین‌المللی است که در پاسخ به حضور غیرقانونی آمریکا در سرزمین‌هایشان و در راستای توقف نسل‌کشی در غزه و پایان دادن به سرزمین‌های اشغالی فلسطینی‌ است. بنابراین هرگونه تلاش برای نسبت دادن این اقدامات به ایران یا نیروهای مسلح آن گمراه‌کننده، بی‌اساس و غیرقابل قبول است.

کد خبر 835390
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    6 0
    فشار تحریمها فقط روی دوش مردم ایرانه...
    • US ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      1 0
      بیچاره مردم
  • محمدعلی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 1
    کربی جان اینقدکورکوری نخون