مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: سرمایه در مالکیت شرکت‌های زیر مجموعه شرکت‌های خودرو سازی یا سهام تودلی از ابتدای سال آینده فاقد حق رای خواهد بود.

محصولات ایران خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از موضوعاتی که پیچیدگی های زیادی در اقتصاد ایران به وجود آورده وجود سهام تودلی بسیار گسترده در میان شرکت های ایران است که طبق شواهد موجود در شرکت های دولتی رواج بیشتری نیز دارد.

سهام تودلی به آن بخش از سهام شرکت ها گفته می شود که توسط شرکت های زیر مجموعه همان شرکت خریداری شود. به بیان ساده تر اگر شرکتی اقدام به تاسیس چند شرکت زیر مجموعه کند و آن شرکت های زیر مجموعه سهام همان شرکت اصلی یا مادر را خریداری کنند اصطلاحا سهام تودلی گفته می شود. زیان چنین مالکیتی در سهام شرکت ها که در صنعت خودرو سازی رواج گسترده ای دارد این است که منجر به هدر رفت منابع مالی شرکت می شود به این معنا که نقدینگی که می تواند صرف امور اجرایی و طرح توسعه شرکت ها شود صرف مبادلات سهام از طریق زیر مجموعه های همان شرکت می شود.

این یک چالش دیرینه در اقتصاد ایران است و آماری نیز وجود ندارد که چه تعداد سهام تودلی در شرکت های ایران وجود دارد در چنین شرایطی سازمان بورس اقدامات تازه ای را برای مبارزه با این رویه سهامداری آغاز کرده و طبق اصول حاکمیت شرکتی قرار شده است که از سال آینده شرکت هایی که دارای سهام تودلی هستند به ویژه در صنعت خودرو سازی در مجامع عمومی حق رای نداشته باشند.

برهمین اساس روز گذشته ولی اله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: سرمایه در مالکیت شرکت‌های زیر مجموعه شرکت‌ها یا سهام تودلی از ابتدای سال آینده فاقد حق رای خواهد بود.

بیشتر بخوانید

فوری | سامانه یکپارچه فروش خودرو باز شد | اعلام شرایط جدید برای خریداران | کدام خودروها برای فروش در سامانه موجود شدند؟

اطلاعیه سامانه یکپارچه برای نوبت داران زمستان | متقاضیان ٣ روز برای جایگزینی فرصت دارند

او در خصوص آخرین وضعیت عرضه سهام تودلی شرکت‌های خودروساز و تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص واگذاری مدیریت به مردم و سهامداران شرکت‌ها نیز عنوان کرد : مطابق ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی سهام متعلق به ناشر اوراق بهادار نمی‌تواند در اختیار شرکت‌های تحت کنترل وی باشد.

به گفته جعفری، با شرکت‌های ایران خودرو و سایپا مکاتبه و بر لزوم ارایه برنامه برای واگذاری سهام شرکت‌های تودلی تا پایان مهلت تعیین شده تاکید شده و از نظر سازمان بورس، ماهیتاً و بر اساس ذات مقررات، سرمایه در مالکیت شرکت‌های زیر مجموعه شرکت‌های خودروسازی (سهام تودلی) از ابتدای سال آینده فاقد حق رای خواهد بود.

کد خبر 835333
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha