چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

در سراسر جهان قوانینی برای تبلیغات انتخاباتی از جمله نصب پوسترها و بیلبوردها وجود دارد.

انتخابات ژاپن

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: با نزدیک شدن به فصل انتخابات در ایران، چهره شهرها و روستاها تغییر کرده و در هر خیابان و کوچه‌ای پوسترها و بیلبوردهای رنگارنگ بزرگ و کوچک از نامزدهای انتخاباتی دیده می‌شود. در سراسر جهان قوانین مختلفی برای تبلیغات انتخاباتی در نظر گرفته شده است از محدودیت‌ در سایز و اندازه بیلبوردها گرفته تا ممنوعیت ایجاد آلودگی صوتی و بصری. در اینجا قصد داریم تا به برخی از این قوانین در برخی از کشورهای جهان اشاره کنیم.

باید و نبایدهای تبلیغاتی انتخاباتی در آمریکا

باید و نباید تبلیغات انتخاباتی در برخی نقاط جهان

در آمریکا هر ایالت قوانین متفاوتی را برای تبلیغات انتخاباتی دارد. با این حال برخی از قوانین مشترک در اغلب این ایالت‌ها عبارتند از:

  • مکان‌های مجاز برای نصب بیلبوردها و پوسترهای انتخاباتی عبارتند از املاک خصوصی (با مجوز مالک ملک)، فروشگاه‌ها و ویترین‌های مغازه‌
  • در مناطق مسکونی، اندازه بیلبوردهای تبلیغاتی نباید بیش از ۵ متر باشد.
  • نصب بیلبورد و پوسترهای انتخاباتی در محوطه‌های عمومی شهر ممنوع است.
  • نصب پوستر بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و در کنار بلوارها ممنوع است.
  • تمام تابلوها و بیلبوردهای انتخاباتی باید در زمان مقرر پس از انتخابات جمع‌آوری شوند.
  • در برخی شهرها چون استیتس‌ویل در کارولینای شمالی ضرب‌الاجل جمع‌آوری اقلام تبلیغاتی ۵روز است.
  • تبلیغات و نصب تابلوهای انتخاباتی در فاصله ۲۰ تا ۶۰ متری محل اخذ رای ممنوع است.
  • نصب پوستر و بنرهای تبلیغاتی بر روی ستون‌های ‌چراغ برق، تیر برق، درخت و هر سازه عمومی یا دائمی در سطح شهر غیرقانونی است.
  • نامزدهای انتخاباتی در برابر هرگونه تخطئی از قانون محدودیت‌های تبلیغاتی انتخاباتی مسئول هستند.
  • نصب پوسترهای تبلیغاتی بر روی سطح آسفالت یا سنگفرش خیابان‌ها ممنوع است.
  • نامزدهای انتخاباتی باید جزئیات مربوط به هزینه‌های تبلیغاتی خود را طبق اصل شفافیت مالی اعلام کنند.
  • ارتفاع و اندازه بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی باید مورد تائید دست‌اندر کاران کمیته‌های محلی انتخابات باشد.

باید و نبایدهای تبلیغاتی انتخاباتی در انگلیس

باید و نباید تبلیغات انتخاباتی در برخی نقاط جهان

در انگلیس هم تبلیغات انتخاباتی محدودیت‌ها و باید و نبایدهایی دارد، از جمله اینکه اقلام تبلیغاتی اعم از پوسترها و بیلبوردها باید مجوز و مهر تائید مقام‌های محلی را داشته باشند. این مقررات بسته به مکان و اندازه بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی در شهرهای مختلف متفاوت است. برخی دیگر از این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • هزینه‌های کارزارهای انتخاباتی از جمله تبلیغات توسط کمیسیون انتخابات تعیین می‌شود که بسته به نوع انتخابات (مانند انتخابات عمومی، انتخابات محلی) متفاوت است.
  • نصب بیلبورد و پوستر تبلیغاتی در املاک خصوصی با اجازه مالک مجاز است.
  • نصب پوستر و بیلبورد در ساختمان‌های دولتی مجاز نیست.
  • برای نصب اقلام تبلیغات انتخاباتی در امکان عمومی از جمله پارک‌ها باید مجوز دریافت شود.
  • اساس تبلیغات انتخاباتی باید اطلاعات دقیق و صحیح باشد.
  • طراحی تبلیغات انتخاباتی نباید شبیه برگه‌های رای‌دهی باشد.
  • حریم خصوصی افراد باید رعایت شود و اطلاعات شخصی بدون موافقت صریح آنان جرم است.
  • تبلیغات نفرت‌پراکنانه یا تبلیغاتی که خشونت و تخریب را تبلیغ می‌کنند، غیرقانونی بوده و جرم تلقی می‌شود.
  • پوسترها و بیلبوردهای انتخاباتی که در سطح شهر نصب شده‌اند باید حداکثر ۲هفته پس از رای‌گیری جمع‌آوری شوند.

باید و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی در فرانسه

باید و نباید تبلیغات انتخاباتی در برخی نقاط جهان

در فرانسه نیز رقابت‌های انتخاباتی از جمله نصب پوستر و بیلبوردهای تبلیغاتی شامل محدودیت‌های خاصی می‌شود. برخی از این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • ایجاد هرگونه آلودگی اعم از صوتی و بصری در جریان رقابت‌های انتخاباتی غیرمجاز است.
  • بیلبوردها و پوسترهای انتخاباتی فقط در مکان‌هایی که اصطلاحا emplacements réservés نامیده می‎شوند نصب می‎شوند.
  • استفاده از حساب‌های کاربری توئیتر با تیک آبی از شش ماه پیش از برگزاری انتخابات ممنوع است.
  • نصب پوستر در ساختمان‌های دولتی و املاک خصوصی (بدون مجوز) غیرمجاز است.
  • چساندن تبلیغات انتخاباتی روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی غیرمجاز بوده و با خاطیان برخورد می‎شود.
  • اندازه و فرمت بیلبوردهای تبلیغاتی باید مورد تایید مقام‌های انتخاباتی باشد.
  • در صورتی تخطی یک نامزد از اصول تبلیغات انتخاباتی، هزینه جمع‌آوری بیلبورد یا پوستر انتخاباتی برعهده فرد خاطی خواهد بود.
  • نقض محدودیت‌های مربوط به تبلیغات می‌تواند به اعمال جریمه از مبالغ کوچک گرفته تا جریمه‌های کلان منجر شود.
  • تکرار نقض محدودیت‌های تبلیغات انتخاباتی در برخی موارد می‌تواند باعث حذف کاندیدای موردنظر از روند رای‌گیری شود.

باید و نبایدهای تبلیغات انتخاباتی در ژاپن

باید و نباید تبلیغات انتخاباتی در برخی نقاط جهان

در ژاپن، محدودیت‌های خاصی برای تبلیغات انتخاباتی در طول کارزارهای انتخاباتی وجود دارد. به‌گفته دولت، این محدودیت‌ها برای تضمین فرصت‌های منصفانه و مساوی تمامی نامزدها و حفظ نظم عمومی است.

  • نامزدها فقط در مناطق مشخص به نام "jittan" مجاز به نصب بیلبوردهای تبلیغاتی هستند.
  • نصب بیلبورد و پوسترهای انتخاباتی در اماکن دولتی اعم از ایستگاه راه‌آهن و اتوبوس، مدارس، بیمارستان‌ها و فضاهای مذهبی مجاز نیست.
  • نصب پوستر انتخاباتی بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی غیرمجاز است.
  • بیلبوردهای انتخاباتی نباید سد معبر کرده یا ترافیک شهری را مختل کنند.
  • نامزدها در زمینه اندازه بیلبوردهای تبلیغاتی باید از دستورالعمل‌ مقام‌های انتخاباتی پیروی کنند.
  • در صورتی که چند نامزد از یک منطقه مشترک برای تبلیغات استفاده کنند باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.
  • نامزدها باید پس از رای‌گیری بیلبوردهای و پوسترهای انتخاباتی خود را از سطح شهر جمع‌آوری کنند.
  • جمع‌آوری نکردن بیلبوردها و پوسترهای انتخاباتی در زمان مقرر، جریمه مالی در پی خواهد داشت.
  • استفاده از بلندگو و ایجاد هرگونه آلودگی صوتی و مزاحمت عمومی غیرقانونی است.
  • نامزدهای انتخاباتی در برابر هرگونه تخطئی کارکنان کارزار انتخاباتی خود از قوانین تبلیغاتی مسئول هستند.
کد خبر 835210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    مشارکت مردمی مشارکت مردم ترکیه