جنگ داخلی، تهاجم همه‌جانبه خارجی و بنیه ضعیف اقتصادی می‌تواند بزرگترین ارتش‌های جهان را نیز تا مرز فروپاشی بکشاند؛ قاعده‌ای که البته ارتش یمن به مثال نقض آن بدل شده و با نوآوری‌هایی اکنون قدرت‌های بزرگ جهان را نیز به چالش می‌کشد.

پهپادهای یمنی

به گزارش همشهری آنلاین، ارتش یمن توانسته با مهندسی معکوس و نیز طرح‌های ابداعی، طیف متنوعی از موشک‌ها را پدید بیاورد که در کنار بازوی دیگر ارتش یمن یعنی پهپادها، قدرت دفاعی و تهاجمی بسیار خوبی برای این کشور ایجاد کرده است. این گزارش به ویژگی های پهپادهای یمنی می پردازد.

پهپادها

یمن اکنون در هر سه دسته پهپادها، یعنی پهپادهای شناسایی و اطلاعاتی، پهپادهای انتحاری و پهپادهای هجومی داری نمونه‌های موفقی است که به ویژه در پهپادهای انتحاری عملیات‌های موفق و تاثیرگذاری به نام نیروهای مسلح این کشور ثبت کرده‌اند.

پهپادها به دلیل ارزان قیمت بودن و البته برد بسیار بلند گزینه مناسبی برای حملات انبوه به پایگاه‌ها و مراکز استراتژیک دشمن محسوب می‌شوند. یکی از راهبردی‌ترین ویژگی‌های استفاده از پهپاد مشغول کردن سامانه‌های پدافندی است تا موشک‌ها بتوانند راحت‌تر از سد دیواره دفاعی عبور کنند. در واقع درست است که پهپادها به دلیل سر جنگی کوچک، در حملات دور برد قدرت تخریب بالایی ندارند اما راه را برای موشک‌های پر قدرت باز می‌کنند و به همین دلیل در عملیات‌های مهم معمولا به شکل ترکیبی از موشک و پهپاد استفاده می‌شود؛ موضوعی که از دید تصمیم‌گیران و طراحان عملیات در ارتش یمن مخفی نمانده است.

توسعه توان پهپادای یمن همانند بخش موشکی این کشور بسیار سریع اتفاق افتاده است به گونه‌ای که یمنی‌ها ظرف کمتر از ۱۰ سال از پهپادهای ساده اطلاعاتی با برد ۱۵ کیلومتر به پهپادهای بمب افکن و انتحاری با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر رسیده‌اند.

برخی از مهمترین پهپادهای نیروهای مسلح یمن

پهپاد رقیب


یکی از اولین نمونه‌های پهپادهای یمنی است که یک پهپاد شناسای و اطلاعاتی ابتدایی با برد ۱۵ کیلومتر است و با توجه به بدنه کوچک آن بیشتر برای رصد مواضع دشمن به کار گرفته می‌شد.

پهپاد هدهد

بازوی بلند ارتش یمن در مقابله با دشمنان را بشناسید + تصاویر | چرا حمله به یمن بی‌فایده است؟
از راست به چپ، قاصف-۱، راصد، هدهد و رقیب

پهپاد هدهد نیز همانند رقیب یک پهپاد شناسایی است که البته برد عملیاتی آن دو برابر رقیب و ۳۰ کیلومتر بود و موتور کوچک و کم‌صدای آن شناسایی هدهد برای پدافند دشمن را بسیار سخت می‌کرد

پهپاد راصد

پهپاد راصد نیز همانگونه که از اسمش پیداست مسئولیت رصد و شناسایی مواضع دشمن را بر عهده داشت. این پهپاد با برد عملیاتی ۳۵ کیلومتر نقش موثری در شناسایی مواضع نیروهای تحت امر ائتلاف سعودی در جبهه‌های شرق و جنوب یمن و به تبع آن هدایت آتش توپخانه و موشک بر این مواضع داشت.

پهپاد صماد

به جرات می‌توان گفت خانواده پهپادهای صماد نقطه عطفی در صنایع پهپادی ارتش یمن محسوب می‌شوند. از سال ۲۰۱۸ تاکنون از چهار نسخه از پهپادهای خانواده صماد رونمایی شده است و از همان سال استفاده از آنها در جنگ با ائتلاف تحت رهبری سعودی آغاز شد و در بزرگترین عملیات‌های نظامی ارتش یمن نقش فعال ایفا کردند.

صماد-۱

صماد-۱ یک پهپاد شناسایی و اطلاعاتی با برد ۵۰۰ کیلومتر است که با توجه به مداومت پروازی بالا و برد بلند آن، یکی از بهترین پهپادهای یمنی در بُعد شناسایی و اطلاعاتی محسوب می‌شود.

صماد-۲ و صماد-۳

این دو پهپاد نسخه انتحاری خانواده صماد هستند و به ترتیب ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ کیلومتر برد دارند. پهپادهای صماد-۲ و صماد-۳ تا کنون عملیات‌های متعددی در عمق خاک عربستان و امارات و نیز در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند.

بازوی بلند ارتش یمن در مقابله با دشمنان را بشناسید + تصاویر | چرا حمله به یمن بی‌فایده است؟
پهپادهای صماد-۲ و صماد-۳


دست کم سه حمله به فرودگاه ابوظبی امارات در سال ۲۰۱۸ و تعطیلی موقت فرودگاه و حمله به تاسیسات نفتی دبی که موجب آتش سوزی یکی از مخازن سوخت این تاسیسات شد از جمله ماموریت‌های موفق صماد-۳ است. موفق‌ترین عملیات صماد اما حمله سال ۲۰۱۹ به تاسیسیات نفتی آرامکو، بزرگترین پالایشگاه نفت جهان در عمق خاک عربستان بود که به شکل ترکیبی با موشک کروز انجام شد و نیمی از تولید نفت عربستان و ۵ درصد تولید جهانی را متوقف کرد.

بعد از حمله رژیم صهیونیستی به غزه، ارتش یمن از پهپادهای خانواده صماد بارها برای هدف قرار دادن اراضی اشغالی به ویژه بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی استفاده کرده است. هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و نیز آمریکا و انگلیس در خلیج عدن و دریای سرخ از دیگر ماموریت‌هایی است که پهپادهای خانواده صماد نقش موثری در آن دارند.

صماد-۴

صماد-۴ آخرین نسخه از خانواده پهپادهای صماد است که در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و یک پهپاد بمب افکن و انتحاری به حساب می‌آید که برد ۲۰۰۰ کیلومتری دارد. این پهپاد با حمل دو بمب در زیر بال‌های خود هر کدام به وزن ۲۵ کیلو گرم اولین پهپاد بمب افکن یمنی‌ها محسوب می‌شود که گفته می‌شود در عملیات علیه مواضع رژیم صهیونیستی نیز به کار گرفته شده است.

بازوی بلند ارتش یمن در مقابله با دشمنان را بشناسید + تصاویر | چرا حمله به یمن بی‌فایده است؟
پهپاد صماد-۴ با دو بمب زیر بال‌های آن

پهپاد شهاب

این پهپاد نیز از نوع پهپادهای انتحاری است که یمنی‌ها با ایجاد تغییراتی در آن و نصب سامانه‌های اپتیکی هدایت پذیری آن را تا حد زیادی بهبود بخشیده‌اند که همین امر باعث بالا رفتن دقت پهپاد در حمله به اهداف خود شده است. پهپاد شهاب بنا بر اعلام ارتش یمن ۱۰۰۰ کیلومتر برد عملیاتی دارد.

پهپاد قاصف۲K

پهپاد قاصف یکی دیگر از پهپادهای انتحاری ارتش یمن است که در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و با توجه به برد کوتاه ۱۰۰ کیلومتری آن بیشتر برای حمله به اهداف نیروهای تحت امر عربستان در جبهه‌های داخلی جنگ یمن و نیز اهداف دریایی در سواحل این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

بازوی بلند ارتش یمن در مقابله با دشمنان را بشناسید + تصاویر | چرا حمله به یمن بی‌فایده است؟

پهپاد وعید

پهپاد انتحاری وعید یکی از آخرین دستاوردهای صنایع پهپادسازی یمن است و با برد ۲۵۰۰ کیلومتر از دوربرد ترین پهپاد این کشور نیز محسوب می‌شود. این پهپاد در برخی عملیات‌های مهم زمینی و دریایی نیروهای یمنی علیه مواضع دشمنانشان به کار رفته است.

بازوی بلند ارتش یمن در مقابله با دشمنان را بشناسید + تصاویر | چرا حمله به یمن بی‌فایده است؟

ارتش یمن علاوه بر مواردی که ذکر شد و در رژه‌ها یا نمایشگاه‌های نیروهای مسلح این کشور به نمایش در آمده‌اند، طیف متنوعی از پهپاد سبک و متوسط دیگر از جمله خاطف، مرصاد، رجوم، نباء و ... نیز در اختیار دارد و برخی نیز همچنان سری هستند و به نمایش عموم در نیامده‌اند.

ارتش یمن پس از حملات رژیم صهیونیستی به غزه با استفاده ترکیبی از پهپادها در کنار موشک‌های ضدکشتی خود عملا نبض عبور و مرور در شاهراه دریای سرخ را به دست گرفته است و همین موضوع آمریکا و همپیمانانش را به تکاپو انداخته تا از یک سو با گسیل نیرو و از سوی دیگر با فشارهای دیپلماتیک یمنی‌ها را از این کار بازدارند.

پهپادهای یمنی حتی اگر با سامانه‌های دفاعی آمریکا و همپیمانانش سرنگون شوند باز هم به نوعی یک پیروزی برای یمن به حساب می‌آید چرا که حتی در پیشرفته‌ترین نمونه‌های آن، هواگردهای بسیار ارزان قیمتی هستند اما طرف‌های مقابل برای سرنگون کردن آن‌ها باید از موشک‌های چند صدهزار دلاری استفاده کنند که به آن باید هزینه نگهداری پرسنل و استقرار ناوهای بزرگ رزمی در دریای سرخ که ۲۴ ساعته به حالت آماده باش هستند را هم بیفزاییم.

کد خبر 835092
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    خدا انشاالله در این جنگ یمنی ها را که واقعا نشان دادند که مرد و با خدا هستند اکثرشان و دوستان خوبیهم هستند چون در گرفتاری ها انسان دوست از دشمن را می شناسد. ... درود بر شما باد این مقاومت یمن و حزب الله لبنان خدا شما را یاری کند و پیروزتان گرداند.