مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: انتقال مفاهیم و ارزش های فرهنگی از طریق هنر و به ویژه هنرهای تصویری برای کودکان و نوجوانان جذاب و اثرگذار است. نمونه بارز و اخیر آن ساخت فیلم سینمایی «باغ کیانوش» از آثار اقتباسی کانون است.

علامتی

همشهری آنلاین: زبان هنر زبانی بسیار تاثیرگذار برای انتقال پیام های فرهنگی در جامعه است و بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم و ارزش های فرهنگی محسوب می شود. از این رو مسئولان فرهنگی کشور در تلاش اند تا با این ابزار در مسیر فرهنگ سازی، فعال تر از گذشته کار کنند. در همین زمینه به تازگی فیلم سینمایی «باغ کیانوش» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد که موفق به دریافت سیمرغ دستاورد هنری در بخش نگاه نو و جایزه آرمان شد. محصولی از باشگاه فیلم سوره است که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور ساخته شده است. در ادامه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره این محصول کانون توضیحات بیشتری را ارائه می کند.

وقتی کتاب «باغ کیانوش» فیلم می شود | «باغ کیانوش» داستانی از حاشیه جنگ

کانون در آستانه قله‌های فیلم‌سازی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اشاره به این که فیلم «باغ کیانوش» اقتباسی از کتاب با همین نام است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده می گوید: «فیلم «باغ کیانوش» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ دستاورد هنری در بخش نگاه نو و جایزه آرمان شد که با مشارکت باشگاه سینمایی سوره ساخته شده است. همه عوامل فیلم اولی هستند، عوامل این فیلم همه روزی بهترین‌های سینمای ایران خواهند شد. توجه و تمرکز این فیلم بر نوجوانان است. این اثر یک قهرمان جمعی دارد که شامل تعدادی از کودکان در دهه ۶۰ در یک روستا می شود.

علامتی در ادامه می افزاید: خوشحالم که کانون به سمت قله‌های فیلم‌سازی نزدیک می‌شود. ما از فیلم «یدو» شروع کردیم، امسال انیمیشن «بچه زرنگ» به رکورد پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم در تاریخ سینمای کودک و نوجوان رسید که بیش از ۶۲میلیارد تومان فروش کرد و در ردیف سوم پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفت. اینها همه لطف خدا و زحمت‌های هنرمندان است که امروز کانون به جای تصدی‌گری، تولی‌گری و از گروه‌های خوب و متخصص حمایت می‌کند.

ناگفته نماند اکران خصوصی فیلم سینمایی «باغ کیانوش» ساخته رضا کشاورزحداد به تهیه کنندگی محمدجواد موحد روز دوم اسفند ۱۴۰۲ با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، حامد علامتی مدیرعامل کانون، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران کودک و نوجوان این فیلم و جمعی از علاقه‌مندان و خانواده‌های‌شان در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در پایان این مراسم از بازیگران کودک و نوجوان این فیلم با حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیرعامل کانون و رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قدردانی شد.

ساخت فیلم اقتباسی با سرمایه‌گذاری کانون

به گفته علامتی حوزه فیلم‌های اقتباسی در کانون پرورش فکری بسیار جدی گرفته شده و در حال حاضر نیز ۳فیلم سینمایی اقتباسی به سرمایه‌گذاری کانون در حال ساخت است. فیلمنامه‌ای براساس رمان نوجوان «هستی» در حال نگارش است. فیلم «زیبا صدایم کن» هم در حال ساخت توسط کانون است. اخیرا در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، فیلم «ده سالگی» رتبه اول و جایزه اصلی را به‌خود اختصاص داد و ۳پروانه زرین به فیلم‌های کانون اهدا شد. همچنین در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، ۲فیلم کانون (آغوش درخت و پویانمایی بچه زرنگ) ۳سیمرغ گرفتند.

وقتی کتاب «باغ کیانوش» فیلم می شود | «باغ کیانوش» داستانی از حاشیه جنگ

«باغ کیانوش» داستانی از حاشیه جنگ

«باغ کیانوش» نوشته‌ «علی‌اصغر عزتی‌پاک» یکی دیگر از رمان‌هایی است که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» منتشر کرده است. این کتاب ماجرای تجاوز غریبه‌ها و دشمن، به آب و خاک و حریم شخصی قهرمانان داستان و واکنش آنها در مقابل این تجاوز است. خط اصلی داستانی این رمان در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد. حمزه و عباس تصمیم می‌گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب افکن عراقی در نزدیکی باغ هم‌زمان می‌شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی می‌آفریند. خط دوم داستان که اصلی‌ترین خط داستانی اثر است، با سقوط بمب‌افکن عراقی به خط نخست پیوند می‌خورد. تلاش مشترک حمزه، عباس و کیانوش برای مقابله با خلبان عراقی و جلوگیری از فرار او تقابل آنان را از بین می‌برد و به اتحادی در برابر دشمن خارجی تبدیل می‌شود. طرح داستان، ساده و ‌باورپذیر است. دو نوجوان از فرصت جشن ازدواج پسر کیانوش استفاده می‌کنند تا از باغ او میوه بچینند، اما کیانوش سر می‌رسد و نقشه‌های‌ آنها نقش بر آب می‌شود؛ اما ماجرا به همین‌جا نمی‌یابد و سر و کله‌ یک متجاوز دیگر هم از پیدا می‌شود. فضای باغ کیانوش و تپه مشرف به آن خاطرات پدربزرگ حمزه را زنده می‌کند و قهرمان داستان با استفاده از همین خاطرات جریان حوادث را تغییر می‌دهد.

کد خبر 834910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha