شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: اگر روزی این را از خوش‌اقبالی مان می‌دانستیم که ذخایر نفت و گاز برایمان منطقه‌ای چون عسلویه را به عنوان قطب انرژی توسط صنعتگران رقم زده است

امروز که نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از  رکود این منطقه می‌گوید، باید آن را به حساب بداقبالی‌مان بگذاریم. عسلویه که در دوران شکوفایی شاهد حضور بالغ بر 150 هزار نفری صنعتگران و متخصصان و کارگران بوده، امروز تنها پذیرای آماری کمتر از 15 هزار نفر است.

آماری که مقدمه‌ای می‌شود برای آنکه همایون مددی از توقف طرح‌های صنعت نفت خبر دهد و گلایه صنعتگران بخش نفت را به شکلی دیگر به مسئولان برساند. صنعتگرانی که در همین دوران توقف طرح‌ها و طرح‌های صنعت نفت هنوز بیش از 80 درصد از مطالبتشان را از وزارتخانه متبوع دریافت نکرده‌اند.

نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این که طرح‌های نفتی کشور طی چند سال اخیر به دلایل مختلف راکد بوده‌اند، می‌گوید: گاهی این طرح‌ها با فعالیت مختصری مواجه شدند. وی ادامه می‌دهد: در سایه توقف این صنعت، فعالیت  ما سازندگان تجهیزات صنعت نفت هم متوقف شده است.

مددی، با بیان اینکه به دلیل نبود حمایت‌های مادی و معنوی دولت، توقف منابع مالی و تسهیلات و همچنین تعطیلی طرح‌ها بسیاری از شرکت‌های تولید کننده اقدام به تعدیل نیرو و محدود کردن فعالیت خود با واگذاری واحدها و ساختمان‌هایشان کرده‌اند، تصریح می‌کند: هیچ یک از واحدها در مدار کامل تولید قرار ندارند.

با نگاهی به برنامه‌های تدوین شده وزارت نفت در شروع کار دولت نهم توجه به سازندگان کالا و تجهیزات، ممنوعیت خرید کالای خارجی، ایجاد نظام حمایتی برای تشویق سرمایه‌گذاری در ساخت تجهیزات صنعت نفت، تهیه استاندارد ایرانی صنعت نفت و موارد مشابه دیگر که همگی تاکید بر رشد و ارتقای سازندگان تجهیزات این صنعت دارد به چشم می‌خورد.

مواردی که به گفته نایب رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت محقق نشده و صنعتگران این عرصه سخت‌ترین دوران کاری را طی سال‌های اخیر سپری کرده‌اند.

به گفته وی، در صورتی که سازندگان تجهیزات صنعت نفت به ظرفیت کاملی برسند هر کدام از واحدها- حداقل یک هزار واحد- می‌توانند 25 درصد به نیروهای شاغل خود اضافه کنند که مجموع آن پوشش جامعه 60 تا 70 هزار نفری بیکار خواهد بود.

تاکید بر حمایت از ساخت داخل در حالی از ابتدای دولت نهم مورد تاکید قرار گرفته که اقدامات صورت گرفته در این دوره به اعتقاد صنعتگران ضدتولید داخل بوده و راهکار عملی در این خصوص اعمال نشده است.

مددی، با یادآوری این که در سال‌های 78 تا 84 که دوران پررونق اجرای طرح‌ها صنعت نفت بود، حدود 150 هزار نفر در منطقه عسلویه شاغل بودند، خاطرنشان می‌کند: در شرایط موجود بعید می‌دانم که بیش از 15 هزار نفر در این منطقه فعال باشند. چون هنوز طرح‌ها فعال نیست.

عدم توجه به اجرای قانون حداکثر استفاده از توان داخلی موضوعی است که همواره صنعتگران بخش نفت از آن گله‌مند بوده و ظرفیت بالای خود برای تولید را مورد اشاره قرار داده‌اند.

مددی با انتقاد از این رویه کشور اعلام می‌کند: امکان تولید 65 تا 70 درصد از این اقلام در کشور وجود دارد؛ که معادل آن ارز از کشور خارج می‌شود این مساوی است با افزایش بیکاری و نابودی صنعت داخل.

به گفته وی تولید بسیاری از اقلام برای صنعتگران این حوزه نه در حد نیاز کشور بلکه امکان تولید برای صادرات هم وجود دارد که در حال حاضر به‌دلیل نبود منابع و حمایت نکردن دولت این امکان سلب شده است.

به گفته وی صنعتگران این حوزه از تمام عواملی که می‌تواند برای فعالیت بازدارنده باشد برخوردار هستند که همین موارد فرصت رقابت با شرکت‌های خارجی را سلب
کرده است.

مددی در ادامه درخصوص میزان بدهی وزارت نفت به بخش خصوصی توضیح می‌دهد: اگر فرض کنیم کل تعهدات وزارت نفت برای خرید تجهیزات از ما 100 باشد، تا این لحظه نسبت به 20 درصد از پرداختی‌ها هم نرسیده است و بالغ بر 80 درصد از مطالبات ما باقی مانده است.

وی می‌گوید تنها خواسته بخش خصوصی از دولت این است که موانع  فعالیت بخش خصوصی را بر طرف کند  در این صورت مشکلات قابل حل است. دولت باید بخش خصوصی
را آزاد بگذارد.

کد خبر 83473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز