فناوری در حوزه کاریابی توانسته به شکلی موثر نقش‌آفرینی کند. اگر زمانی آگهی‌های استخدام در روزنامه‌ها یا در و دیوار شهر دیده می‌شد، حالا پلتفرم‌هایی شکل گرفته‌اند که به‌سرعت کارفرما و کارجو را به یکدیگر وصل می‌کند.

جاب ویژن

به گزارش همشهری آنلاین، شاید معروف‌ترین پلتفرم بین‌المللی کاریابی «لینکدین» باشد، اما جوانان توانمند ایرانی هم دست روی دست نگذاشته‌اند و برای کارجویان و کارفرمایان داخلی آستین بالا زده‌اند. همچنین چند سالی می‌شود که شاهد برگزاری نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه «کار ایران» هستیم که توانسته نقش موثری در این میان بازی کند. این نمایشگاه که به‌تازگی ششمین دوره آن برگزار شده، محلی برای ارتباط چهره به چهره کارجویان و کارفرمایان است. اگرچه آمارهای رسمی حکایت از کاهش نرخ بیکاری دارد، اما استقبال گسترده جوانان از این نمایشگاه نشان می‌دهد که همچنان تقاضای بالایی از سمت کارجویان وجود دارد. مقداد ولایی، یکی از مدیران عامل و هم‌بنیانگذار پلتفرم برگزارکننده این نمایشگاه در گفت‌وگو با همشهری به ضرورت‌ها و مزیت‌های برگزاری این نمایشگاه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید که نمایشگاه‌های کار در دنیا در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. ولایی همچنین از ایده پلتفرم کاریابی و مسئله ای که این پلتفرم حل خواهد کرد سخن گفته است.

گفت‌وگو با مدیرعامل جاب ویژن | شرکت‌ها برای جذب نیروی توانمند رقابت می‌کنند

  • ایده پلتفرم کاریابی از کجا آمد، هدف شما از راه اندازی این پلتفرم چه بود و چطور راه اندازی شد؟

۲ نکته وجود داشت که ما تصمیم بگیریم وارد این حوزه بشویم یا نه. ویژگی اول، این بود که کسب و کاری که می خواهیم راه اندازی کنیم با ارزش های ما سازگار باشد، به گونه ای باشد که از انجام آن لذت ببریم، از روبه رو شدن با چالش های آن و رفع این چالش ها لذت ببریم و احساس کنیم کاری که انجام می دهیم اثر عمیق دارد و کاری معنی دار را انتخاب کرده ایم. دومین موضوع هم این بود که کاری که می خواهیم انجام دهیم یک مسئله مهم را در جامعه حل خواهد کرد.

  • یعنی نمایشگاه کار ایران این دو ویژگی را دارد؟

جاب ویژن از ویژگی اول به طور کامل برخوردار بود. این پلتفرم قرار بود در حوزه اشتغال فعالیت کند و چه کاری اثرگذارتر و عمیق‌تر از اینکه به یک نفر کمک کنی که شغلی مناسب داشته باشد. اگر شما به فردی کمک کنی که شغلی مناسب داشته باشد، این فرد طی ۴ تا ۵ سال آینده در جایگاه دیگری قرار خواهد داشت. علاوه بر این، همه اعضای خانواده او هم در جایگاه دیگری قرار خواهند گرفت. شغل عنصر هویت بخش زندگی انسان است. وقتی فردی خود را معرفی می کند، اگر در جمله اول از شغلش نگوید در جمله دوم قطعا درباره شغلش صحبت می کند. اگر نگوییم شغل جزو مهم ترین انتخاب های افراد است، اما در شمار ۳ انتخاب اصلی او قرار دارد. بنابراین اگر ما بتوانیم چنین اثر عمیقی بر زندگی افراد بگذاریم و زندگی آنها را متحول کنیم، این همان چیزی است که ارزش دارد کل زندگی خود را وقف آن کنیم و این همان چیزی است که با ارزش های ما سازگار است و از آن لذت می‌بریم.

گفت‌وگو با مدیرعامل جاب ویژن | شرکت‌ها برای جذب نیروی توانمند رقابت می‌کنند
نمایشگاه کار
  • شما ویژگی دوم را حل یک مسئله در جامعه عنوان کردید. این مسئله را توضیح دهید و بگویید که آیا حل شد؟

درباره ویژگی دوم باید بگویم که ما در جامعه، از ۲مشکل اصلی رنج می‌بریم. مسئله اول این بود که واقعا می دیدیم که شرکت ها به دنبال نیروهای توانمند هستند که آنها را به کار بگیرند و از سوی دیگر، مردم هم به دنبال شغل مناسب و درخور هستند. اما دسترسی بهینه بین این دو گروه وجود ندارد و به خوبی به همدیگر وصل نمی شوند. درواقع ایده کلی ما این بود که دسترسی منصفانه و عادلانه همه افراد در کشور با همه تخصص ها، به همه فرصت ها و موقعیت های شغلی را فراهم کنیم؛ به ویژه فرصت ها و موقعیت هایی که در شرکت های بزرگ و خوشنام وجود دارد. جاب ویژن در این مورد موفق ظاهر شده است.

بیشتر بخوانید:

  • و مشکل دوم؟

مشکل دوم در جامعه این بود که نوعی عدم شفافیت در بازار اشتغال احساس می شد که فضای غیرمناسبی ایجاد می کرد. بنابراین برای اینکه همه افراد در زمینه تحصیل و ارتقای توانمندی ها و مهارت های خود انتخاب درستی داشته باشند، باید نگاه شان به بازار اشتغال باشد و بر این موضوع متمرکز باشند که الان مشاغل چه الزامات و نیازمندی هایی دارند تا متناسب با آن خود را تقویت کنند. به عبارت دیگر، اعتقاد ما این بود که سیگنال بازار اشتغال باید به بازار آموزش و فضای آموزشی ما به درستی برگردد تا هم فضای آموزش عمومی(مدارس)، آموزش عالی(دانشگاه ها) و آموزش حرفه ای دریابند آموزش متناسب با تقاضای بازار اشتغال باشد. با این حال، طی سال های اخیر به نظر می رسد که این سیگنال به خوبی به فضای آموزش منتقل نشده است.

گفت‌وگو با مدیرعامل جاب ویژن | شرکت‌ها برای جذب نیروی توانمند رقابت می‌کنند

  • درواقع شما از عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در بازار اشتغال سخن می گویید، درسته؟

بله. به نظر می رسد مشکلی که وجود دارد این است که چه افرادی که در حال تحصیل هستند و چه کل جامعه، دید درستی از نیازمندی ها و مهارت های مورد نیاز بازار اشتغال ندارند. این موضوع هم ناشی از عدم شفافیت در بازار اشتغال است. این موضوع منجر به انتخاب های نادرست از سوی افراد و خانواده ها می شود. نتیجه آن هم سرخوردگی افراد، اتلاف ظرفیت ها و استعدادهای جوانانی است که سال ها زحمت کشیده اند. همچنین، از سوی دیگر شرکت هایی که به نیروی توانمند نیاز دارند، به خوبی تغذیه نمی شوند و دستشان از نیروی کار ماهر خالی می ماند و درنهایت با نوعی عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار روبه‌رو می‌شویم.

  • برگزاری نمایشگاه کار چه ضرورتی دارد؟ درخواست نیرو و تقاضای شغل، الان به‌صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود. پس چرا شرکت‌ها باید هزینه کنند و در نمایشگاه غرفه بگیرند؟

هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه کار را باید از ۲جنبه نگاه کرد؛ یعنی هم از سمت کارفرما و هم از سمت کارجو. از سمت کارفرمایان، علت حضور شرکت‌ها را می‌توان به‌طور عمده در ۲ موضوع خلاصه کرد. هدف اصلی کارفرماها جمع‌آوری رزومه کارجویان نیست. چراکه دریافت رزومه از طریق پلتفرم‌های استخدام که در کل سال فعال است، انجام می‌شود و از آنجا که محدودیت زمانی و مکانی ندارد خیلی بهتر هم هست. آنچه در نمایشگاه کار قرار است اتفاق بیفتد این است که کارفرماها می‌خواهند به این سوال مهم جواب دهند که چرا کارفرمای خوبی هستند؟ چرا فضای کاری آنها جای خوبی برای کار کردن است؟ چرا منِ کارفرما در مقایسه با بقیه شرکت‌هایی که قصد استخدام نیرو دارند، بهتر هستم؟ چرا کارجو باید آینده حرفه‌ای خود را در شرکت من ببیند و این شرکت را به‌عنوان مقصد کاری انتخاب کنم؟ در دنیای امروز که نیروی توانمند، مهم‌ترین عامل رشد شرکت به‌شمار می‌آید و اگر یک شرکت از این مزیت برخوردار نباشد، رشدش محدود می‌شود، رقابت سختی در جذب نیروی توانمند در جریان است. درواقع، در بسیاری از موارد این نیروی کار است که محل کار و اشتغال را انتخاب می‌کند. همچنین حضور شرکت‌ها در چنین نمایشگاهی نشان‌دهنده فرهنگ کار آنهاست.

  • شرکت‌ها از چه روش‌هایی برای نشان دادن فرهنگ کار در شرکت استفاده می‌کنند؟

یکی از کارهایی که شرکت‌ها در نمایشگاه انجام می‌دهند، نمایش یک ویدئو وال است. آنها از طریق این ویدئو وال به کارجویان نشان می‌دهند که یک روز کاری در شرکت آنها چگونه است. یا به‌عنوان مثال به کارجویان اعلام می‌کنند که اگر در این شرکت قرار است کار کنی، ما به دنبال نیرویی با ویژگی‌های اینچنینی هستیم یا نگاه ما نسبت به منابع انسانی چگونه است. درواقع، شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در فضای دیگری چنین امکانی ندارند و در نمایشگاه سعی دارند اصطلاحا برند کارفرمایی خود را تقویت کنند.

گفت‌وگو با مدیرعامل جاب ویژن | شرکت‌ها برای جذب نیروی توانمند رقابت می‌کنند

  • ارتباط حضوری در نمایشگاه‌های کار چه تاثیری در فرایند استخدام دارد؟

مزیت دیگر نمایشگاه کار این است که یک ارتباط چهره به چهره بین کارجو و کارفرما شکل می‌گیرد. حتی ممکن است کارجو اکنون به دنبال شغل نباشد و از حالا می خواهد برای آینده شرکت‌ها را بررسی کند. ارتباط چهره به چهره فرایند جذب و استخدام را سرعت می‌بخشد. درواقع، وقتی یک شرکت در ابتدا رزومه یک کارجو را دریافت می‌کرد، بر اساس رزومه باید تشخیص می‌داد که کدام کارجو مناسب است. سپس یک مصاحبه تلفنی انجام می‌شد و پس از آن یک مصاحبه حضوری برگزار می‌شد. این فرایند طبیعتا طولانی است. اما در نمایشگاه های کار یک شرکت ممکن است طی ۳ روز با ۲۰ هزار کارجو روبه رو شود و گفت‌وگو کند و به احتمال زیاد از طریق یک گفت و گوی ۱۰ دقیقه ای نیروی مناسب را پیدا می کند و سپس فرایند استخدام آغاز می شود. بنابراین چنین ارتباط رودررویی می تواند برای سازمان ها بسیار جذاب باشد.

بیشتر بخوانید:

  • کارجویان از چه مزیتی در نمایشگاه های کار برخوردار می شوند؟

اصلی ترین هدف بازدیدکنندگان نمایشگاه های کار این است که یک ارتباط چهره به چهره و بدون هیچ واسطه‌ای شکل می گیرد. درست است که از طریق پلتفرم‌های کاریابی، رزومه کارجویان به دست کارفرما می‌رسد، اما کارجو می‌تواند در نمایشگاه‌های کار، کارفرما را از نزدیک ببینید و سپس تصمیم بگیرد که رزومه را ارسال کند یا نه. حتی در نمایشگاه‌های کار شانس استخدام افراد بالاتر می‌رود. چراکه کارجو می‌تواند از طریق گفت و گو خود را به عنوان یک فرد توانمند معرفی کند. همچنین کارجویان می‌توانند متوجه شوند که کدام شرکت برای آنها مناسب است. آیا کارکنان و فضای کاری شرکت برای او خوشایند است. کارجو می‌تواند از سیاست‌های شرکت مطلع شود. نکته سوم این است که شاید کسانی باشند که الان به دنبال شغل نباشند، اما در نمایشگاه حاضر می‌شوند و با کارکنان شرکت که در غرفه‌ها حضور دارند گپ می‌زنند. از طریق این گفت‌وگوها افرادی که اکنون به دنبال شغل نیستند، متوجه می‌شوند که چه مهارت‌هایی را باید در خود تقویت کنند تا فلان شرکت آنها را جذب کند، روی چه مواردی باید سرمایه‌گذاری کنند یا این شرکت‌ها به‌دنبال چه جور افرادی می‌گردند. همچنین در کنار این نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی متنوعی برگزار می‌شود. مدیران شرکت‌ها کارگاه های رایگان برگزار و در مورد مسیرهای شغلی مختلف صحبت می‌کنند. همچنین درباره چگونگی موفقیت در مصاحبه‌های شغلی صحبت می‌شود. درباره رزومه‌نویسی صحبت می‌شود و در کل مهارت‌هایی که برای یافتن یک شغل نیاز است، آموزش داده می شود.

  • علاوه بر کارگاه ها فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌شود؟

بله، شبیه‌سازی مصاحبه‌های شغلی در نمایشگاه یکی از این فعالیت‌هاست. درواقع، کارجویان مصاحبه‌های شغلی انجام می‌دهند و بازخورد می‌گیرند. همچنین کارجویان می‌توانند در بازی‌هایی که طراحی‌شده شرکت کنند تا مهارت‌های نرم آنها اندازه گیری شود. درواقع در این نمایشگاه طوری برنامه‌ریزی کرده ایم که ارسال رزومه کمترین زمان را به خود اختصاص دهد و کارجویان و کارفرمایان بیشتر با هم گفت و گو کنند.

  • در کشورهای دیگر هم نمونه این نمایشگاه ها برگزار می‌شود؟

بله. خاستگاه چنین نمایشگاه هایی در دنیا دانشگاه ها هستند. یعنی در دانشگاه ها خیلی زیاد می‌بینیم که نمایشگاه های کار برگزار می‌شود. خاستگاه نمایشگاه‌های ما هم درواقع در ابتدا دانشگاه شریف بوده است که در سال ۱۳۹۰ در این دانشگاه برگزار شد. اما بعد به این جمع‌بندی رسیدیم که چنین نمایشگاه‌هایی این قابلیت را دارند که در بیرون از دانشگاه در یک اندازه بزرگ‌تر و گسترده‌تر برگزار شود. به این ترتیب نمایشگاه کار ایران شکل گرفت و ششمین دوره آن در بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد.

گفت‌وگو با مدیرعامل جاب ویژن | شرکت‌ها برای جذب نیروی توانمند رقابت می‌کنند

مکث

راه‌کارهایی برای کاریابی دیجیتال

کاریابی دیجیتال یکی از روش‌های موثر برای یافتن فرصت‌های شغلی در دنیای امروز است. در زیر بخشی از راهکارهای مهم برای کاریابی دیجیتال را مرور می‌کنیم.

ساخت رزومه دیجیتال: رزومه‌ دیجیتال مانند داشتن سایت شخصی یا یک پروفایل در پلتفرم‌های ویژه کاریابی به شما کمک می‌کند تا تجربیات، مهارت‌ها و دانش خود را به‌صورت آنلاین به نمایش بگذارید و جذابیت خود را برای کارفرمایان افزایش دهید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی: شرکت در گروه‌ها و اجتماعات مرتبط با حوزه کاری خود در شبکه‌های اجتماعی امکان برقراری ارتباط با حرفه‌ای‌ها و کارفرمایان را فراهم می‌کند.

جستجوی مستقیم در سایت‌های کاریابی: استفاده از پلتفرم ها و سایت‌های کاریابی معتبر برای جستجوی فرصت‌های شغلی و ارسال رزومه می‌تواند به شما کمک کند تا با کمترین زمان و تلاش، به فرصت‌های شغلی جدید دست یابید.

حضور در رویدادها و کنفرانس‌های دیجیتال: شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های مرتبط با حوزه کاری شما، فرصتی عالی‌ برای ارتباط مستقیم با صاحبان کار و جستجوی فرصت‌های شغلی است.

توسعه مهارت‌های دیجیتال: یادگیری مهارت‌های جدید مانند تحلیل داده، توسعه وب، بازاریابی دیجیتال و SEO می‌تواند شما را برای جلب توجه کارفرمایان آماده کند و احتمال دستیابی به فرصت‌های شغلی را افزایش دهد.

تولید محتوا: ایجاد و به اشتراک‌گذاری محتوای مرتبط و ارزشمند درباره موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود می‌تواند به شما کمک کند تا به‌عنوان یک افراد با تخصص در زمینه خود شناخته شوید.

گفت‌وگو: عمادالدین قاسمی پناه

کد خبر 834191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha