اجرای برنامه تزریق واکسن پنوموکوک به کودکان تعداد زیادی از عفونت‌های مرتبط با دستگاه تحتانی تنفسی، ذات‌الریه، عفونت‌های سینوسی و ابتلا به مننژیت در کودکان به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

دکتر زالی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در حاشیه بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایرانی درباره افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های عفونی در کودکان به خبرنگار همشهری گفت: در حال حاضر در کودکان زیر یکسال عفونت‌های متنوع تنفسی دیده می‌شود و شایع‌ترین عفونت‌های تنفسی در آنها هم همان عفونت‌های ویروسی متعارف هست که در سنوات قبلی هم در کشور و در اقصی نقاط جهان وجود داشته است.

به گفته این مسئول ویروس «آراس‌وی» که ویروس سینشیال تنفسی نیز نامیده می‌شود، یکی از شایع‌ترین ویروس‌های ابتلای کودکان به بیماری‌های تنفسی در دستگاه تنفسی فوقانی است که در کمتر از 15 درصد از کودکان باعث ابتلای دستگاه تحتانی تنفسی به این ویروس می‌شود.

او تاکید کرد: عفونت‌های دیگر شایع در کودکان، ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند که اگر کودکی دچار علائمی در دستگاه تنفسی فوقانی شامل آبریزش، گلودرد، بدن‌درد و سرفه شد و پس از 7 روز این علائم از بین نرفت و تب ادامه داشت، نشانه‌ احتمال ابتلای کودک به سندروم کاوازاکی باشد. این بیماری چندان خطرناک نیست اما چون امکان دارد باعث بروز عوارض قلبی شود، باید جهت تشخیص و درمان کودک تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

زالی درباره مهمترین و اثربخش‌ترین واکسن برای مقابله با بیماری‌ها و ویروس‌های عفونی در کودکان هم توضیح داد: از سال 2010 تزریق واکسن پنوموکوک به کودکان زیر 5 سال توصیه شده است. دلیل آن هم روشن است، این واکسن می‌تواند کودکان را در برابر اکثر باکتری‌های پنوموکوکی و ویروس‌های تنفسی محافظت کند. باکتری‌های پنوموکوکی می‌توانند باعث ابتلای کودک به عفونت‌های دیگری مانند ذات الریه، سینوزیت، عفونت گوش میانی و مننژیت شوند، به همین دلیل تزریق این واکسن به کودکان زیر 5 سال اهمیت پیدا می‌کند.تردیدی نیست که با اجرای برنامه تزریق واکسن پنوموکوک به کودکان در کشور تعداد زیادی از عفونت‌های مرتبط با دستگاه تحتانی تنفسی، ذات‌الریه، عفونت‌های سینوسی و ابتلا به مننژیت در کودکان به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی همچنین در نشست خبری در غرفه وزارت بهداشت با موضوع «همایش بین المللی سلامت خانواده و نظام ارجاع» اظهار کرد: شان برگزاری «همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک» بر ۳ محور استوار است. محور اول، معرفی مدل برجسته نظام مترقی مراقبت‌های اولیه ایران است. همچنین ستون فقرات ارائه مراقبت‌های بهداشتی سال‌های اخیر بر یک نظام مترقی استوار شده که نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه است. تمام مجامع بین‌المللی حوزه سلامت طی سال‌های اخیر تلاش خود در حوزه سلامت را معطوف به استقرار، تقویت و توسعه نظام مراقبت‌های اولیه سلامت دارند.

وی ادامه داد: کشورهای جهانی در یک تعهد جهانی، ابقا و تعمیق نظام سلامت اولیه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

زالی درباره برنامه‌های سلامت و مراقبت خانواده گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که حداقل ۵۷ مدل برنامه سلامت و مراقبت خانواده در کشورهای مختلف اجرا می‌شود. تعداد برنامه‌های مربوط به مراقبت خانواده بسیار زیاد است و شاید باعث تعجب جهانیان شود. جهان با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اقلیمی، توانمندی‌ها و زیرساخت‌های موجود در کشور خود نسبت به ارائه خدمات مراقبت سلامت خانواده اقدام می‌کنند. توجه به اینکه کشورهای دنیا با در نظر گرفتن ویژگی‌های خود نسبت به ارائه خدمات مراقبت سلامت خانواده اقدام می‌کنند باید گفت یک نسخه واحد برای ارائه این خدمات در سطح جهان وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: خدمات مراقبت‌های اولیه سلامت با پوشش خانواده‌ها دارای چالش‌هایی است. اگر بخواهیم این برنامه را به طور کامل و جامع در تمامی ابعاد جاری و ساری کنیم استفاده از ظرفیت بهورزان اهمیت دارد. ما با استفاده از ظرفیت بهورزان توانسته‌ایم طی سال‌های اخیر به موفقیت‌هایی در حوزه نظام سلامت نائل شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۲۴ کشور در همایش بین‌المللی سلامت خانواده شرکت می‌کنند. کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بر اساس معیار منطقه‌ای، کشورهایی که مقام عالی وزارت و رییس‌جمهور به آن سفر کرده‌اند و کشورهایی که دارای یک الگوی موفق در حوزه سلامت خانواده هستند به این همایش دعوت شده‌اند.

کد خبر 833948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha