به دنبال واکنش کره‌جنوبی به هدیه یک دستگاه خودروی روس از سوی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) این هدیه را در راستای توسعه مناسبات مسکو-پیونگ‌یانگ تعبیر کرد.

کیم جونگ اون و پوتین

به گزارش همشهری‌آنلاین، دمیتری پسکوف ‌سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: پوتین، این خودروی روس را در سفر اخیر رهبر کره شمالی به خاور دور روسیه به وی نشان داد که «اون» به این خودرو ابراز علاقه کرد.
وی ادامه داد: وقتی پوتین و اون در فضاپیمای وستوچنی بودند، رئیس‌جمهوری روسیه خودروی لوکس آروس (Aurus) را شخصا به رهبر کره شمالی نشان داد و بعد از اینکه با ابراز علاقه «اون» همراه شد، پوتین تصمیم گرفت آن را به عنوان هدیه به او بدهد.

کیم جونگ اون خوشش آمد پوتین به او هدیه داد + عکس | ماجرای جالب یک هدیه

سخنگوی کرملین تأکید کرد: «کره شمالی همسایه ما است ، همسایه نزدیک ما... ما قصد داریم به توسعه روابطمان با همه همسایگانمان ، از جمله کره شمالی ادامه دهیم.»

پیش‌تر منابع خبری اعلام کرده بودند که خودروی اهدایی پوتین به «اون» را کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی و پاک جونگ چون دبیر کمیته مرکزی حزب کارگر این کشور تحویل گرفته‌اند.
خواهر رهبر کره شمالی با تشکر از پوتین و بیان اینکه این هدیه، بهترین هدیه‌ای است که می‌شد انتظار داشت، تاکید کرد: این هدیه، نشانه‌ای آشکار از روابط دوستانه ویژه‌ای است که میان رهبران دو کشور ایجاد شده است.

اهدای این خودرو، واکنش سئول را در پی داشت. به گزارش خبرگزاری تاس، مقامات کره جنوبی بر این باورند که هدیه خودروی آروس به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به عنوان هدیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی چهارشنبه در این باره گفت: در مورد هدیه ماشین ، همه کشورهای عضو سازمان ملل باید به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی عمل کنند. این تحریم ها عرضه، فروش، انتقال غیرمستقیم یا مستقیم وسایل نقلیه از جمله اتومبیل های لوکس ، ممنوع کرده است.
لیم سو سوک اضافه کرد که کره جنوبی از نزدیک تبادلات بین روسیه و کره شمالی را تحت نظر دارد.

این دیپلمات افزود: تبادلات و همکاری بین روسیه و کره شمالی باید به گونه ای انجام شود که صلح و ثبات در شبه جزیره کره را در حالی که به قطعنامه ها احترام می گذارد ، ترویج دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیش تر به انتقادها از مناسبات مسکو – پیونگ یانگ گفته بود: روابط روسیه و کره شمالی بر مبنای دو جانبه و بر اساس احترام متقابل است و این مناسبات با هدف تأمین منافع متقابل انجام می‌شود.

ماریا زاخارووا افزود:‌ روسیه در مناسبات با کره شمالی هیچ تعهد بین المللی را زیر پا نمی گذارد. کاری که ما انجام می دهیم، چگونه انجام می دهیم، چرا آن را انجام می‌دهیم، به طور کلی یک موضوع کاملا شخصی ما در روابط با کشورهای دیگر است.

پاسخ منفی به درخواست بورل درباره مرگ ناوالنی

سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره درخواست جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انجام تحقیقات بین‌المللی درباره مرگ الکسی ناوالنی منتقد روس در زندان گفت: به این درخواست‌ها پاسخی نخواهیم داد.
پسکوف اظهار داشت: ما چنین خواسته هایی را به هیچ وجه درک نمی کنیم، به ویژه از آقای بورل.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود که روسیه باید اجازه تحقیقات بین المللی و شفاف در مورد مرگ ناوالنی را بدهد.

ادعاها درباره نقش رئیس جمهور روسیه در قتل ناوالنی بی اساس است

از سخنگوی کرملین همچنین خواسته شد تا در مورد سخنان همسر ناوالنی مبنی بر اینکه جسد شوهرش ممکن است به دلیل تمایل به پنهان کردن آثار سم به اقوام داده نشود، اظهار نظر کند.
پسکوف در پاسخ گفت: ادعاهایی مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ممکن است در قتل ناوالنی دست داشته باشد، کاملاً بی اساس است.
سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اظهار داشت: ما این سخنان را بدون اظهارنظر می گذاریم، اتهاماتی که کاملا بی اساس و احمقانه علیه رئیس دولت روسیه است.

خبرگزاری ریانووستی روز جمعه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ به نقل از منابع قضایی این کشور اعلام کرد: ناوالنی که در حال طی دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، بعد از یک پیاده‌روی احساس ناخوشایندی کرد و بی‌درنگ هوشیاری خود را از دست داد.

بنا بر این گزارش، کارکنان پزشکی زندان برای احیای وی وارد عمل شدند و یک تیم فوریت های پزشکی فراخوانده شد؛ آنها سعی کردند ناوالنی را احیا کنند، اما موفق نشدند. در نهایت، پزشکان اورژانس، مرگ او را تأیید کردند. منابع قضایی اعلام کردند که دلایل مرگ ناوالنی در حال بررسی است.

ناوالنی منتقد سرشناس حکومت روسیه که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شده بود.
ناوالنی ۴۷ ساله که در دهه اخیر سرسخت‌ ترین منتقد پوتین معرفی می شد، در دادگاه های قبلی به جرم «کلاهبرداری و سرپیچی از احکام قضایی» در مجموع به ۱۱ سال و ۶ ماه زندان محکوم و سازمان او به عنوان "سازمان افراطی" غیرقانونی اعلام شد.

ناوالنی و حامیانش مدعی بودند که این پرونده نیز همچون اتهامات قبلی انگیزه سیاسی داشت و هدف آن دور نگه داشتن او از عرصه سیاست برای مدتی طولانی‌تر است.
پسکوف سخنگوی کرملین پیش از این با بیان اینکه تحقیقات درباره علت مرگ «الکسی ناوالنی» ادامه دارد، گفته بود: سخنان سیاستمداران غربی درباره مرگ ناوالنی، احمقانه است.

کد خبر 833899
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • Borzoo NO ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    6 3
    بابام بمن هـــدیه داد... یک تـــوپ قلقـــلی داد
  • BR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    21 14
    آدمکشی به قاتلی هدیه داده خوب این خبر به چه درد فلاکت وبدبختیهای زندگی جهنمی ما مردم ایران میخوره اختلاص کورش کمپانی چای دبش
    • پیام IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      6 15
      هرچه زودتر به روانشناس مراجعه کنید.
  • محمدم IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    11 24
    هم این بدبخت ناوانلی هم اونکه هواپیماش سقوظ کرد هردو بدست دیکتاتورها بشهادت رسیدن
  • GB ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    ازجولیان آسانژ چه خبر؟