رمان ماه و بلوط در چارچوب روایت زندگی چند شخصیت‌ داستانی و تقاطع حوادث شگفت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جغرافیای بی‌نظیر کردستان در بازه‌ی زمانی دهه‌های ۳۰ تا ۶۰ و متکی بر ژرف کاوی بستر تاریخ می‌گذرد.

ماه و بلوط

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: محسن مومنی‌شریف، قبل از این‌که در کسوت یکی از مدیران ارشد فرهنگی کشور، سکان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را به دست بگیرد و سال‌ها در این جایگاه فعالیت کند، کارِ داستان‌نویسی را دنبال می‌کرد و در خلال پست مدیریتی خود هم آثاری در این زمینه نوشت اما با فراغت از جایگاه مدیریت حوزه هنری دوباره به عرصه داستان‌نویسی برگشته و با خلق رمان«ماه و بلوط» اثر تازه‌ای به مجموعه آثار قابل تأمل در حوزه ادبیات پایداری افزوده است. وقایع اصلی این رمان که به تازگی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده است، در چارچوب روایت زندگی چند شخصیت‌ داستانی و تقاطع حوادث شگفت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جغرافیای بی‌نظیر کردستان در بازه‌ی زمانی دهه‌های ۳۰ تا ۶۰ و متکی بر ژرف کاوی بستر تاریخ می‌گذرد. «ماه و بلوط» خواننده را در عبور از متن حوادثی نفس‌گیر و جذاب، به درکی جدید از مفهوم ازلی و ابدی هویت انسان مسلمان ایرانی و رابطه‌ او با وطن و وطن‌پرستی و پیوندش با باورهای دینی و ملی می‌رساند؛ مفهومی که از آن به «انسان انقلاب اسلامی» تعبیر شده است. ، حسن روح‌الامین نقاش برجسته‌ معاصر طراحی جلد این رمان را بر عهده داشته است. مراسم رونمایی این رمان روز گذشته با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، دکتر یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، دکتر مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر، علی‌اکبر شیروانی مدیر عامل انتشارات سوره‌مهر، محمدرضا سرشار، میلاد عرفان‌پور، فاضل نظری، ناصر فیض، کورش زارعی، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، محمدرضا سنگری، مسعود نجابتی گرافیست، هدایت اله بهبودی، سجاد صفارهرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، ایمان عطارزاده معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر مقام معظم رهبری و جمعی از نویسندگان مطرح و اهالی فرهنگ و هنر در تالار مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. در ابتدای این مراسم علی‌اکبر شیروانی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر با خیر مقدم به حاضران در مراسم گفت: «این مراسم از چند جهت مهم است. اول تولد کتابی است که حاصل عمر محسن مومنی شریف است. دیگر اینکه جشنی است برای تولد دوباره نویسنده کتاب. او بعد از حدود یک دهه اشتغال به کار اجرایی دوباره به فضای نویسندگی برگشت؛ پس می‌توانیم این مراسم را جشن رونمایی کلمه و کلام برای محسن مومنی شریف در نظر بگیریم.»

مقام معظم رهبری نگاه حق‌شناسانه‌ای نسبت به کردها دارند

  • شیفته شخصیت ملاعبدالکریم شهری کندی شدم

مجید آقایی، استاد دانشگاه یورک کانادا، از سخنرانان این مراسم بود که گفت: «می‌خواهم به کتاب «ماه و بلوط» بپردازم که محسن مومنی شریف چه بهره‌هایی برده است. به نظر می‌رسد که نویسنده، کتاب را از پی و مسیر خوانش و فضای حقیقی کردستان دریافت کرده است. این یکی از مولفه‌های مهم است. خواننده در مواجهه با شخصیت‌های این کتاب نوعی نزدیک بودن به علقه‌های درونی را احساس می‌کند. این علقه‌ها ما را به حس گفت‌وگو کردن به جای حس انزجار نزدیک می‌کند. من شیفته شخصیت ملاعبدالکریم شهری کندی شدم. کاملاً به فخامت و فخر این شخص اشاره می‌شود. این آدم می‌تواند فضا را ارتباط بدهد. درک عمیقی که از ادبیات فارسی و زبان فارسی در کنار زبان کردی دارد، ما را وارد یک حس پیوند می‌کند.» وی افزود: «شیوه روایی که انتخاب شده است، محصول یک نوع روایت از منظر اول شخص است. حاصل تجربه راوی در مواجهه با یک بازجو بیان می‌شود. در شیوه روایی اول شخص تکنیک‌های مختلفی داریم. انسان در تنهایی خویش شروع به مونولوگ گفتن می‌کند. در حوزه روایت ایرانی مونولوگ‌ها را در پیوند با یک جمع بیان می‌کنیم. قصه عقل سرخ و آواز پر جبرئیل، وقتی سهروردی شروع به روایت می‌کند، آنها را در قالب یک جمع می‌گذارد. در سلامان و ابسال هم همین‌گونه است. انگار بیان خودمان را در مقام جمع بیان می‌کنیم. این نحوه بیان به شدت ما را به حوزه روایت ایرانی نزدیک می‌کند.»

مقام معظم رهبری نگاه حق‌شناسانه‌ای نسبت به کردها دارند

  • جان کتاب را به صورت صوتی شنیدم

سخنران بعدی این مراسم، حسن روح‌الامین طراح جلد کتاب «ماه و بلوط» بود که به ماجرای خلق تصویر روی جلد کتاب اشاره کرد و گفت:«اتفاقی که در نخستین جلسه دیدارم با محسن مومنی شریف روی داد، این بود که جان کتاب را به صورت صوتی شنیدم. نکته اولی که خیلی اهمیت داشت، کردستان بود. این منطقه به دلیل ویژگی قومی، موسیقی و اتحاد کردها زبانزد است. ممکن است تصویر به ذهنیت نویسنده نزدیک نباشد و ممکن است نزدیک باشد، آنچه که فهم من بود، توصیف کردم. اینکه یک مدیر خدمتگزار باشد بسیار مهم است. نویسنده کتاب مانند یک برادر بزرگتر کار را توضیح داد و من اجرا کردم.»

مقام معظم رهبری نگاه حق‌شناسانه‌ای نسبت به کردها دارند

  • وامدار جان‌های پاکی هستیم که فدا شدند

در ادامه مراسم رونمایی از رمان «ماه و بلوط»، نویسنده اثر، محسن مومنی شریف، پیرامون موضوع صحبت کرد و گفت: «زمانی که کتاب دیگرم « راز گل سرخ» که مربوط به شهید صیاد شیرازی است، رونمایی می‌شد با خودم گفتم این کتاب صاحب دارد. اما برای کتاب ماه و بلوط کسانی زحمت کشیده‌اند که نام همگی در سایتی که به نام کتاب طراحی شده، آورده شده است. کتاب «ماه و بلوط» اثر کوچکی برای شناسایی کردستان است. مقام معظم رهبری همواره نگاه حق‌شناسانه‌ای نسبت به کردها دارند. کردها همواره مرزبانان ایران بودند. شهدایی که کردستان داد، کمتر از اقوام دیگر نیست.» وی افزود:« وامدار جان‌های پاکی هستیم که فدا شدند. خیلی مدیون بچه‌های تاریخ شفاهی هستیم. ان‌شاءالله خداوند توفیق بدهد که تاریخ شفاهی را به درستی بیان کنیم. سوره مهر پر از دوستان کاردان در حوزه‌های مختلف است. یکی از بخش‌های درخشان بخش ویراستاری است. ویراستاری کاری سخت بود. روایت‌های متعددی در کتاب وجود داشت و لحنی که من اصرار داشتم تا آخر کار بماند. همیشه دغدغه‌ام این بود که قبل از چاپ خوانده شود تا بدون اشتباه به دست خوانندگان برسد.» نویسنده رمان «ماه و بلوط»، صحبت های خود را با تقدیر از کسانی که در خلق کتاب و ویرایش و کارشناسی آن موثر بودند به پایان برد.

کد خبر 833873
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha