همشهری آنلاین: سخنگوی شواری نگهبان با اعلام اینکه بالای 20 میلیون تعرفه تا ساعت 16 استفاده شد از افزایش 50 درصدی مشارکت در تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که میزان مشارکت افزایش قابل توجهی داشته است،اظهار کرد: در تهران تاکنون افزایش 50 درصدی را در میزان مشارکت نسبت به دوره‌ی قبل داشته‌ایم. در رابطه با شهرستان‌ها و استان‌ها نیز افزایش 20 درصدی داریم و در مجموع می‌توان گفت که شاهد میزان مشارکت 70 درصدی مردم خواهیم بود.

وی در نشست خبری عصر جمعه 22 خرداد در جمع خبرنگاران مستقر در شورای نگهبان با تبریک به ملت شریف ایران که بار دیگر با حضور حداکثری خود حماسه‌ای دیگر خلق کردند، اظهار کرد: علی‌رغم افزایش چشم‌گیر مشارکت مردم میزان تخلف کاهش قابل توجهی داشته است. تخلفات گزارش شده بسیار اندک است که این نیز موفقیت دیگری به شمار می‌رود و می‌توان گفت که نرخ سلامت انتخابات در این دوره بسیار بالاست.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که تاکنون چه تعداد تعرفه مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: اکنون نمی‌توان اعداد و ارقام دقیقی را ارائه داد ولی بر اساس آنچه تا ساعت 16 امروز گزارش شده بالای 20 میلیون تعرفه مورد استفاده قرار گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در بسیاری از حوزه‌های خارج از کشور انتخابات به پایان رسیده و شمارش نیز صورت گرفته اما رسما نمی‌توان آن را اعلام کرد و باید در کنار آمار داخل از سوی وزارت کشور اعلام شود.

کدخدایی با اشاره به اینکه با توجه به نظارت‌های صورت‌گرفته دریافت ما حاکی از کاهش چشمگیر تخلفات بوده است، افزود: تخلفات از جهت نوع نیز در رده‌ی پایین قرار دارد و از جمله الصاق بنر نامزدها در نزدیکی شعب اخذ رأی، تبلیغات برخی افراد در کنار رأی دادن را شامل می‌شود که جزئی بوده است البته گزارشاتی به ما رسیده که ما پس از بررسی متوجه شدیم که مستند نیست.

خبرنگار دیگری با اشاره به برخی اخبار مبنی بر ابطال یک صندوق اخذ رأی به دلیل استفاده افراد از نمادهای تبلیغاتی از سخنگوی شورای نگهبان خواستار توضیح شد که وی پاسخ داد: چنانچه لازم باشد صندوقی ابطال شود باید با هماهنگی شورای نگهبان باشد و تاکنون چنین گزارشی را نداشته‌ایم. در مورد اعلام نتایج نیز اکنون بسیار زود است که اظهارنظر شود هیچ‌کدام از آمار اعتبار قانونی ندارد چون عملا امکان بررسی دقیق نیست و مردم در حال رأی دادن هستند و طبعا نمی‌توان اظهارنظر کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان اظهار کرد: انشاءالله در ساعات اولیه فردا آماری از سوی وزارت کشور اعلام شود. قطعا آمار تدریجی و در چند مرحله خواهد بود که البته این امر منوط به تصمیم وزارت کشور است و ما دخالتی در اعلام نتایج نخواهیم داشت.

کد خبر 83385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز