شهپادهای سطحی و زیر سطحی شرایط جدیدی برای آمریکا در دریای سرخ و منطقه تحت نفوذ یمن ایجاد کرده‌اند.

شهپاد

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های غربی اخیرا از انهدام یک فروند شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از دور) یمنی‌ها خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند ایران این تسلیحات را به سمت یمن ارسال کرده است. این گزارش‌ها در عین حال اشاره به توان این شهپادها در حملات دریایی دارند.

پایگاه اینترنتی تلگراف انگلیس مدعی شد: در حالی که این اولین بار است که حوثی ها از یک زیردریایی بدون سرنشین استفاده می کنند، این فناوری توسط حامیان اصلی آنها، ایران توسعه یافته است.

در بخش‌های دیگری از این گزارش آمده است:

این پهپادها که به عنوان زیردریایی‌های بدون سرنشین زیر آب نیز شناخته می شوند، شبیه به اژدر هستند اما کندتر حرکت می کنند و برد بیشتری دارند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا از نمونه اولیه یک شهپاد بزرگتر رونمایی کرده است که هدف دقیق آن مشخص نیست.

شهپادها برای اولین بار در ایالات متحده توسط دانشگاه واشنگتن برای جمع‌آوری داده‌های اقیانوس‌شناسی ساخته شدند. اخیراً از آنها برای جست‌وجوی بستر اقیانوس هند برای یافتن پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی گم شده استفاده شد.

بهار گذشته نیروی دریایی اوکراین از پهپاد زیر آبی تولوکا ۱۵۰ به‌عنوان جدیدترین سلاح خود علیه نیروی دریایی روسیه رونمایی کرد. این سلاح در زیر خط آب، آسیب پذیری کمتری برای تخریب شدن دارد.

این شهپادها در اکتبر ۲۰۲۳ در یک حمله زیر آب به سواستوپل تحت اشغال روسیه استفاده شدند. یک ماه قبل از آن، جزئیات طرح دیگری به نام ماریچکا نیز منتشر شد که حدود ۶ متر طول و ۴۳۳ هزار دلار قیمت دارد و برای استفاده در عملیات علیه ناوگان روسیه در دریای سیاه طراحی شده است. اوکراین در حال حاضر با شهپادهای سطحی موفقیت قابل توجهی داشته است و ماریچکا حتی موثرتر به نظر می‌رسد.

نیویورک‌تایمز آمریکا هم درباره استفاده از شهپادها گزارش داد: پهپادهای دریایی در حال تبدیل شدن به یک سلاح قدرتمند و موثر هستند. اوکراین از شناورهای بدون سرنشین دریایی برای اقدامات ویرانگر علیه ناوگان روسیه در دریای سیاه استفاده کرده است. اوکراین هم پهپادهایی که روی سطح آب حرکت می‌کنند و هم پهپادهایی که زیر آب برای حمله به کشتی‌های روسی حرکت می‌کنند، مستقر کرده است.

میک مالروی، یکی از مقامات سابق پنتاگون و افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت که استفاده حوثی‌ها از زیردریایی بدون سرنشین قابل توجه است. او گفت که به نظر می‌رسد حوثی‌ها در حال تعدیل استراتژی خود هستند. شناسایی شناورهای سطحی و زیرسطحی بدون سرنشین احتمالاً از پهپادها و موشک‌های ضد کشتی برای انهدام دشوارتر است. اگر همه این سیستم‌های تسلیحاتی علیه یک هدف مورد استفاده قرار می‌گرفت، می‌توانست دفاع کشتی را تحت تأثیر قرار دهد.»

فرماندهی مرکزی ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد گمان می‌رود که حوثی‌های مورد حمایت ایران برای اولین بار از شهپادها از زمان آغاز عملیات خود علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن در ۲۳ اکتبر استفاده می‌کردند.

مقامات نظامی آمریکا جزییات کمی از آنچه که «شناورهای بدون سرنشین زیر آب» نامیدند ارائه کردند، اما حوثی‌ها بیشتر فناوری موشکی و پهپادی خود را از ایران دریافت کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که حوثی‌ها علاوه بر پهپاد زیر آب، از یک قایق کنترل از راه دور نیز استفاده می‌کردند.

ارتش در بیانیه خود اعلام کرد که ایالات متحده هم به شهپاد سطحی و هم به شهپاد زیرسطحی حمله کرد و حملات دیگری را علیه موشک های ضد کشتی انجام داد، اما جزئیات دقیقی در مورد مکان این حملات ارائه نکرد.

کد خبر 833692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    8 1
    مشکل غربی ها و در صدرشون آمریکا اینه که یمنی ها را در حد خودشون نمی دونند برای همین به ایران اتهام می‌زنند ولی این یمنی ها هستند که معادلات ابر قدرت ها را بهم ریخته اند و اشکشان را در آورده اند دوران سلطه گری و استعمار تموم شده
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    4 3
    پس یمنی ها بر نمیان برای ما خط و نشان می‌کشند به ما چه شما امریکایی ها و انگلیس ها هرشب یمن را بمباران می‌کنید اونم حق داره از خودش دفاع میکنه نزنید تا نخورید