مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران گفت: ظرفیت عملیاتی آتش‌نشانی همچون سال‌های گذشته در زمان چهارشنبه ۲ برابر خواهم کرد. ۱۷۰۰ نفر مازاد بر کسانی که در شیفت‌ها مشغول کار هستند به نیروهای ما افزوده می‌شوند.

قدرت الله محمدی

قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: در ۱۱ اسفند انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و ما باید ایمنی شهر در روز برگزاری انتخابات تأمین کنیم، حوزه‌های رای‌گیری که محل حضور مردم هستند باید شرایط ایمنی کافی داشته باشند.

مدیرعامل آتش‌نشانی افزود: پس از آن چهارشنبه سوری را داریم که مانند سال‌های گذشته ظرفیت عملیاتی آتش‌نشانی را در این زمان ۲ برابر خواهیم کرد. ۱۷۰۰ نفر مازاد بر کسانی که در شیفت‌ها مشغول کار هستند به نیروهای ما افزوده می‌شوند. برای اینکه شادی مردم منجر به حادثه تلخی نشود نیروهای آتش‌نشانی در نقاطی از شهر مستقر خواهند شد.

او تأکید کرد: سال گذشته در چهارشنبه سوری بالن‌هایی از سوی برخی شهروندان به پرواز درآمد، متأسفانه این بالن‌ها وارد بالکن خانه‌ شهروندان شد و به دلیل اینکه صاحب‌خانه در آن ساعت در منزل حضور نداشت، خانه به آتش کشیده شد، حتی در مواردی هم این بالن‌ها باعث حریق در فضای سبز شده بود. توصیه ما به مردم این است که هرکدام از شهروندان یک سفیر آتش‌نشانی باشند و خود را ملزم به رعایت مسائل ایمنی بدانند. اگر واقعا هر کسی در این زمینه احساس مسئولیت کند و ایمنی را برای حفظ جان و مال انسان‌ها دارای اهمیت بداند از ابعاد حوادث کاسته خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با اشاره به ترافیک روزهای پایانی سال گفت: در روزهای آخر سال ترافیک معابر افزایش و در همین راستا زمان رسیدن به محل حادثه برای آتش‌نشان‌ها بالا می‌رود، به همین دلیل باید تلاش کنیم که حادثه رخ ندهد. از سوی دیگر شهروندان باید بدانند که ازدحام خودروهای شخصی در خیابان‌ها باعث کندی امداد رسانی می‌شود.

انفجار کارگاه‌های مواد محترقه

محمدی درباره فروش مواد محترقه افزود: خرید، فروش و تولید موادی مانند اکلیل سرنج مشکلاتی جدی ایجاد کرده است. این کار در کارگاه‌هایی در وسط شهر تهران انجام می‌شود و متأسفانه سال گذشته انفجار یک خانه دو طبقه را در نزدیکی میدان امام حسین (ع) داشتیم. متخلفان بین خانه‌های مسکونی کارگاه تولیدی ایجاد کرده بودند و هیچ‌گونه شرایط ایمنی نداشتند. هرکدام از این کارگاه‌ها مانند یک بمب عمل می‌کند و باعث می‌شود خسارت مالی و جانی شدیدی ایجاد شود. در جشن‌ها و مراسم‌ها از وسایل آتش‌بازی و نورافشانی ایمن استفاده می‌شود که خطری ندارد باید به سمت این نوع ابزارها برویم و میزان خطر را کاهش دهیم. پلیس هم در رابطه با شناسایی مواد محترقه غیرمجاز دست به شناسایی زد و دستگیری‌هایی رقم خورده است. از مردم می‌خواهیم که اگر از ایجاد کارگاه ساخت مواد محترقه در نزدیکی محل زندگی خود اطلاع دارند این موضوع را به پلیس یا آتش‌نشانی خبر دهند.

او با اشاره به حادثه‌ آتش سوزی بیمارستان گاندی اظهار کرد: محدودیت نمای کامپوزیت از سال ۹۵ ایجاد شد و حداقل برای ساختمان‌های مسکونی این محدودیت قطعی است. قرار است این محدودیت در صحن علنی شورا بررسی و برای شرکت‌های دولتی و خصوصی هم اعمال شود. ساختمان‌هایی که این نوع نما را دارند باید حتما به سمت تعویض نما بروند. بیمارستان گاندی مصداق رعایت نکردن همین نکته بود و دیدیم که آتش به دلیلی نمای کامپوزیت و قابل اشتعال آن با سرعت بالایی گسترده شد. صاحبان این ساختمان‌ها باید تا حالا متوجه شده باشند که این نما در هنگام آتش‌سوزی چقدر خطرناک است.

سرکشی از ساختمان‌های ناایمن

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بیان کرد: حادثه آتش‌سوزی خیلی از ساختمان‌های اخیر به دلیل نمای کامپوزیت شدت گرفت. تقریبا ۲۵ درصد ساختمان‌هایی که ما بررسی کردیم نمای کامپوزیت دارند که بیشتر آن‌ها اماکن دولتی، بانک‌ها و ... هستند.

بیشتر بخوانید: تجربه آتش سوزی در ساختمان‌های بلند مرتبه دنیا چیست؟ | امارات نمای کامپوزیت را ممنوع کرده است

بیشتر بخوانید: آشنایی با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی

محمدی درباره ساختمان‌های ناایمن شهر تهران نیز گفت: سرکشی از ساختمان‌های ناایمن به صورت روزمره در حال انجام است و وقفه‌ای در بازدیدهای آتش‌نشانی نداریم. ساختمان‌ها بر اساس معیارهایی که تعیین کرده‌ایم، دسته بندی می‌شوند. بعضی از این ساختمان‌ها از دیدگاه آتش‌نشانی مشکل حادی ندارند اما ممکن است در زمینه سازه معایبی داشته باشند که باید از مسیر قانونی خود دنبال شود.

کد خبر 833640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha