واشنگتن پست به نقل از دیدار نمایندگانی از ایران با حزب‌الله لبنان مدعی شد: نمایندگان ایران به حزب‌الله گفته‌اند که نتانیاهو اکنون گوشه رینگ است. اجازه ندهید او از منافع به راه انداختن یک جنگ گسترده‌تر بهره‌مند شود زیرا چنین اتفاقی باعث می‌شود او برنده شود.

حزب الله لبنان

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های غربی در ادامه گزارش‌های ادعایی خود مبنی بر عقب‌نشینی ایران از جنگ نیابتی با آمریکا در منطقه، این بار مدعی هشدار ایران به حزب‌الله لبنان برای جمع کردن دست و بازوهایش در جنگ علیه اسرائیل شده‌اند.

بخش‌هایی از گزارش‌های ادعایی رویترز و واشنگتن‌پست درخصوص دیدارهای ایران با حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت در عراق را می‌خوانید:

واشنگتن‌ پست روز یکشنبه گزارش داد ایران به حزب‌الله هشدار داده است که به اسرائیل اجازه ندهد تا جنگی تمام عیار را در امتداد مرز اسرائیل و لبنان به راه بیندازد، زیرا می‌ترسد دستاوردهایی را که فکر می‌کند در منطقه از زمان قتل‌عام حماس در ۷ اکتبر در جنوب اسرائیل به دست آورده است، به خطر بیندازد.

یکی از اعضای حزب‌الله به این روزنامه گفت که مقامات ایرانی که در اوایل ماه جاری با همتایان خود در حزب الله لبنان دیدار کردند، از حملات مداوم این گروه تروریستی به شمال اسرائیل تمجید کردند، اما نسبت به تشدید جنگ همه‌جانبه هشدار دادند.

بر اساس این گزارش، تهران معتقد است که متحدانش در «محور مقاومت» از ۷ اکتبر پیروز شده‌اند و تلاش‌های عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی را محدود کرده‌اند و جامعه بین‌المللی اکنون بر درگیری اسرائیل و فلسطین متمرکز شده‌اند.

نمایندگان ایران به حزب‌الله گفته‌اند که نتانیاهو اگنون گوشه رینگ است. هیچ راه فراری به او ندهید. اجازه ندهید او از منافع به راه انداختن یک جنگ گسترده‌تر بهره‌مند شود زیرا چنین اتفاقی باعث می‌شود او برنده شود.
از ۸ اکتبر، نیروهای تحت رهبری حزب‌الله تقریباً هر روز به اسرائیل و پست‌های نظامی در امتداد مرز حمله کرده‌اند. این گروه می‌گوید به دلیل جنگ در غزه، این کار را برای حمایت از غزه انجام می‌دهد. هیچ یک از طرفین از تمام توانایی های خود در درگیری‌ها استفاده نکرده‌اند تا از یک جنگ تمام عیار جلوگیری کنند.

تاکنون درگیری‌ها در مرز منجر به کشته شدن ۶ غیرنظامی در طرف اسرائیلی و همچنین کشته شدن ۱۰ سرباز و ذخیره ارتش اسرائیل شده است. همچنین چندین حمله از سوریه انجام شده است، بدون هیچ آسیبی.

حزب الله اسامی ۲۰۶ نفر از اعضایی را که در جریان درگیری‌های جاری، عمدتاً در لبنان و برخی در سوریه توسط اسرائیل از بین رفته‌اند را ذکر کرده است.

این جنگ همچنین ده‌ها هزار نفر را در مناطق مرزی آواره کرده است.

اسرائیل هشدار داده است که دیگر حضور حزب‌الله در امتداد مرز لبنان را تحمل نخواهد کرد، چون ممکن است حمله‌ای مشابه کشتار حماس در ۷ اکتبر انجام دهد. با وجود ترجیح یک راه‌حل دیپلماتیک، مقامات ارشد نسبت به یک کارزار نظامی تمام عیار در صورت شکست تلاش‌ها برا تضمین توافق هشدار داده‌اند.

حزب الله گفته تنها در صورتی حملات خود را متوقف خواهد کرد که آتش‌بس کامل در غزه حاصل شود.

به گزارش واشنگتن پست، مقامات لبنانی و عراقی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که تهران دیپلمات‌ها و مقامات ارشد نظامی خود را برای دیدار با گروه‌های نیابتی و کنترل حملات به نیروهای آمریکایی به منطقه فرستاده است.
منابع متعدد ایرانی و عراقی به رویترز گفتند که برقراری یکی از این دیدارها با محوریت اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس است است که ماه گذشته به بغداد آمد و گروه‌های همسو با تهران را برای توقف حملات به نیروهای آمریکایی متقاعد کرد.

از ۴ فوریه تاکنون هیچ حمله‌ای به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت نگرفته است؛ در مقایسه با بیش از ۲۰ حمله‌ای که در مدت دو هفته قبل از سفر قاآنی صورت گرفته بود و بخشی از افزایش خشونت گروه‌های مخالف جنگ اسرائیل علیه حماس محسوب می‌شد.

آرامش می‌تواند نتیجه نفوذ ایران باشد.

یک مقام عراقی که با شبه‌نظامیان نیابتی ایران در ارتباط است، به روزنامه واشنگتن پست گفت: «ایران تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش جنگ و تشدید تنش به نقطه‌ی بی‌بازگشت انجام می‌دهد».

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، گفت: «ایران ممکن است متوجه شده باشد که با اجازه دادن به نیروهای نیابتی خود برای حمله به نیروهای ایالات متحده و نیروهای ائتلاف، منافع آنها تامین نمی‌شود.»

این منابع به رویترز گفتند که قاآنی در ۲۹ ژانویه با نمایندگان چندین گروه مسلح در فرودگاه بغداد، کمتر از ۴۸ ساعت پس از آن که واشنگتن این گروه‌ها را به قتل سه سرباز آمریکایی در پایگاه برج ۲۲ در اردن متهم کرد، ملاقات کرد.

پس از حمله مرگبار پهپاد، آمریکا با موجی از حملات علیه اهداف مرتبط با ایران در عراق و سوریه پاسخ داد.

منابع گفتند که قاآنی به جناح‌ها گفته ریختن خون آمریکایی‌ها خطر پاسخ سنگین ایالات متحده از جمله حمله به فرماندهان ارشد آنها، تخریب زیرساخت‌های کلیدی یا حتی انتقام‌جویی مستقیم علیه ایران را در پی دارد.
همه به جز یک گروه بلافاصله با درخواست قاآنی موافقت کردند و روز بعد کتائب حزب‌الله اعلام کرد که حملات را تعلیق می‌کند. یک گروه کوچکتر اما بسیار فعال، نجبا، گفت که به حملات خود ادامه خواهد داد، با این استدلال که نیروهای ایالات متحده تنها با زور آنجا را ترک خواهند کرد.

کد خبر 833613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 6
    امریکا بااین وسیله دستش رانسبت به برخوردهای مقاومت نشان داد ومعلوم است که خواهان اتش بس مقاومت میباشد
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    8 18
    مسلمانان برای اخراج کشورهای اروپایی وآمریکایی از خود قدرت نشان دهید.
  • حمید IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 0
    مردم بدبخت غزه گوشه رینگ هستند.
  • سمانه CA ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    ميدونم كامنت من منتشر نخواهد شد ولى ادبيات اين مقاله واقعاً قابل درك نيست. اگر مطلب خبرى به فارسى ترجمه ميشود لطفاً عباراتى كه پروپاگانداى غرب هستند را تصحيح كنيد. كشتار حماس يعنى چه واقعاً؟
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    اين امريكا اگه ميتونست تا حالا يه ... خورده بود .