به‌دنبال نزول‌های مداوم شاخص بورس تهران، سازمان بورس دستور داد تا عرضه‌های اولیه به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین عرضه‌ها در بورس متوقف شود. همچنین قرار شد بازارگردان‌ها دیگر الزامی به فروش سهام نداشته باشند. این اقدامات به‌منظور حمایت از بازار سهام انجام می‌شود.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، آمارها نشان می‌دهد از ۱۷اردیبهشت امسال که دور تازه‌ای از نزول در بورس آغاز شده است، ارزش کل بازار سهام دست‌کم ۲۷۸۶هزار میلیارد تومان کاهش یافته و از ۱۱۶۵۵هزار میلیارد تومان به ۸۸۶۹هزار میلیارد تومان رسیده است. در این مدت همچنین نزدیک به ۵۸هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده و ارزش کل معاملات خرد نیز به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

در چنین شرایطی سازمان بورس از ماه‌ها پیش اقدامات تازه‌ای را برای جلوگیری از روند نزولی بورس آغاز کرده است که بخشی از آن به بازارگردانی سهام و تزریق نقدینگی به بورس و بخشی به تدوین مقررات حمایتی بازمی‌گردد.

در تازه‌ترین رویداد سازمان بورس امروز دستور داد تا عرضه اولیه سهام تا اطلاعات ثانوی تعطیل شود. این تصمیم به این دلیل گرفته شد که تداوم عرضه‌های اولیه می‌تواند منجر نزول بورس را عمیق‌تر کنند. به‌طورکلی عرضه‌های اولیه بازار را ازجنبه نقدینگی رقیق می‌کنند و این می‌تواند زمینه نزول بیشتر شاخص‌های بورس را فراهم کند در چنین شرایطی یکی از راهکارها در زمان‌های نزول توقف این عرضه‌ها است. عرضه‌های اولیه یکی از پرطرفدارترین عرضه‌ها در بازار سهام هستند و طبق گزارش‌ها در جریان آخرین عرضه اولیه سهام بیش از یک میلیون ۱۳۸هزار نفر، سهام شرکت تازه ورود را خریداری کردند.

بیشتر بخوانید

افزایش نرخ سود بانکی تا ۳۰درصد بر بورس چه تاثیری بر بورس دارد؟

سازمان بورس همچنین اعلام کرد بازارگردان‌ها دیگر الزامی به فروش روزانه سهام ندارند، این به‌معنای آن است که نقش حمایتی بازار گردان‌ها در بورس تقویت خواهد شد و کفه تقاضا وزن بیشتری پیدا خواهد کرد.

بر همین اساس قادرمعصومی خانقاه مدیرنظارت بر بورس‌های سازمان بورس در نخستین روز فعالیت‌اش در این سمت از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبرداد و گفت: این تصمیم در راستای حمایت از بازار سرمایه با توجه به شرایط کنونی گرفته شده است. او همچنین اعلام کرد: ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها که تا پیش از این الزامی بود، با توجه به شرایط بازار سرمایه تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود. سازمان بورس انتظار دارد با این اقدامات و سایر اقدامات تکمیلی از نزول فرسایشی بورس جلوگیری کند و مانع از نزول شاخص بورس به زیر ۲میلیون واحد شود.

کد خبر 833374
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    خودرو گازی؟
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    وضعیت اسفناک بورس، ماحصل همین وعده های حمایتی و سر خرمن مسئولین در سال ها و ماه ها گذشته بوده. تمام بازارها(از طلا،بیت،دلار تا خودرو و مسکن و ...) روبه رشد و نزدیک سقف های چند سال گذشته شون اند. اونوقت این بازار برعکس برگشته به 4 سال قبل. این یعنی به خاک سیاه نشستن سهامداری که اومده تو بازار مثلا تولید محور و شفاف که باید مورد حمایت تمام قد حاکمیت و دوات ها باشه.