یک منبع دیپلماتیک به یک رسانه عبری‌زبان گفته که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امیدوار است که با موافقت با بخش‌هایی از طرح آمریکا درباره تشکیل فلسطین بتواند، ریاض را ترغیب کند تا اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

بن سلمان-بايدن

به گزارش همشهری آنلاین، یک منبع دیپلماتیک به نشریه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» گفته که تأخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو در پاسخگویی به طرح نوظهور ایالات متحده درخصوص تشکیل دولت فلسطینی نمایانگر یک تفاهم ضمنی است که طبق آن نتانیاهو احتمالاً با به رسمیت شناخته شدن یکجانبه کشور فلسطین از سوی آمریکا مخالفت می‌کند اما با مذاکرات بدون پیش‌شرط برای راه‌حل آینده در خصوص موضوع فلسطین موافقت می‌کند.

طبق طرح آمریکا، دولت بایدن به طور یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و اسرائیل مخالفت خود را اعلام می‌کند و به وضوح بیان می‌کند که توافقی که شامل کشور فلسطین شود، تنها از طریق مذاکرات مستقیم باید مورد بحث قرار گیرد.

اسرائیل هیوم به نقل از منبع دیپلماتیک خود گزارش کرد که رژیم صهیونیستی امیدوار است که با پذیرش این اقدام، بتواند به یک پیشرفت سیاسی و تاریخی در روابط با عربستان سعودی دست پیدا کند.

روز پنجشنبه هفته گذشته، واشنگتن‌پست گزارش کرد که دولت بایدن در صدد است رسماً ظرف چند هفته آینده، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. نتانیاهو پنجشنبه شب با ملایمت و اندکی با تأخیر این اقدام آمریکا را رد کرد.

روز گذشته (شنبه)، نتانیاهو در یک کنفرانس خبری تصریح کرد که رژیم صهیونیستی تسلیم «نکات دیکته‌شده بین‌المللی» در مورد توافق با فلسطینی‌ها نمی‌شود و چنین توافقاتی تنها از طریق «مذاکرات مستقیم بین طرف‌ها و بدون پیش‌شرط حاصل می‌شود».

طبق این گزارش، با این‌حال، نتانیاهو هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است اما به همراه وزیر امور راهبردی خود ران درمر در حال بررسی این طرح آمریکا است.

اسرائیل مدت‌هاست که با ایده به رسمیت شناخته شدن یکجانبه کشور فلسطین ازسوی کشورهای غربی مخالف است. رژیم صهیونیستی بر این باور است که چنین چیزی در حقیقت یک امتیاز به فلسطینیان است و مانع مذاکرات آن‌ها با تل‌آویو می‌شود و این مفهوم را دارد که جامعه بین‌الملل به طوریکجانبه امتیازات رژیم صهیونیستی را سلب می‌کنند.

کد خبر 833306
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha