« ابراهیم حسین ابو نجا» ملقب به «ابو المعتصم» از فرماندهان یگان مهندسی در گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است. او برجسته‌ترین مسئول پروژه مهندسی معکوس تسلیحات اسرائیلی به شمار می‌رود.

ابراهیم حسین ابو نجا ملقب به ابو المعتصم

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از الجزیره، ابونجا برای خنثی‌سازی راکت‌ها و موشک‌های ارتش رژیم صهیونیستی که به سمت نوار غزه شلیک می‌شد، فعالیت می‌کرد، و تسلیحات به غنیمت گرفته شده را بازیابی و مهندسی معکوس کرده و وارد منظومه تسلیحاتی مقاومت فلسطین می‌کرد، وی در سال ۲۰۱۷ میلادی در اثر حادثه انفجار در حین آماده‌سازی و تجهیز در یکی از مراکز گردان‌های قسام در رفح به شهادت رسید.

تولد و زادگاه ابونجا

ابراهیم ابونجا در اواسط دهه شصت قرن بیستم در یک خانواده مبارز و فقیر که از منطقه «النجویه» در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ میلادی آواره شده بود، دنیا آمد و مراحل ابتدایی و راهنمایی را در مدارس وابسته به آژانس آنروا سپری کرد و دبیرستان را در مدارس دولتی به پایان رساند.
او به مدت ۳ سال زبان انگلیسی خواند و سپس به تحصیل زبان عربی پرداخت و در سال ۱۹۹۱ مدرک لیسانس خود را در این رشته گرفت.

تجربه سیاسی

ابونجا در سال ۱۹۸۵میلادی به اخوان المسلمین پیوست و در سال ۱۹۹۲ به دلیل فعالیت در انتفاضه اول و مقاومت در برابر سربازان اسرائیلی به ۳ سال و نیم زندان محکوم شد.

پس از آزادی، در سال ۱۹۹۵ میلادی به نیروی امنیت ملی پیوست و درجات نظامی را تا رسیدن به درجه سرهنگی طی کرد و در سال ۲۰۰۶ میلادی چیزی نمانده بود که به درجه سرتیپی برسد اما به دلیل عضویت در جنبش حماس چندین بار تهدید به اخراج شد و نتوانست ترفیع درجه یابد.

فرمانده حماس که سلاح‌های اسرائیلی را مهندسی معکوس می‌کرد را بشناسید + تصاویر

وی در سال ۲۰۰۶ میلادی از سوی دولت دهم به مدت دو سال به عنوان فرماندهی نیروهای امنیت ملی در مرز فلسطین با مصر انتخاب شد و نقش برجسته‌ای در مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان مواد ممنوعه داشت.

با آغاز انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ میلادی فعالیت وی در گردان‌های قسام دوباره آغاز شد. ابونجا یکی از برجسته‌ترین مهندسانی بود که در توسعه سلاح القسام نقش داشت و تاثیر وی در انواع سلاح‌های توسعه یافته این گردان‌ها آشکار بود.

وی یکی از دو اتاق منزل خود را برای ساخت تجهیزات نظامی اختصاص داده بود و این به مثابه هسته نخست ساخت و توسعه تسلیحات بود که در ادامه به کارگاهی تبدیل شد که در آن مین و مواد انفجاری ساخته می‌شد.

ابونجا سمت‌های زیادی در گردان‌های القسام داشت که آخرین آن، فرماندهی یگان مهندسی در قسام-گردان رفح –بود. نقش او در اکثر عملیات‌های نظامی علیه اشغالگران اسرائیلی در داخل نوار غزه آشکار بود، به خصوص در عملیاتی که نیاز به تهیه مواد منفجره نظیر بشکه‌های انفجاری، مین یا خودورهای انفجاری داشت، ابونجا همچنین نقش برجسته‌ای در توسعه سلاح‌های بومی تولید شده در گردان‌های القسام طی ۱۷ سال گذشته داشت.

وی یکی از معدود متخصصان مهندسی مواد منفجره بود و در خدمت به بسیاری از گروه‌های مقاومت فلسطینی در صنایع نظامی و تبادل تجربیات با آن‌ها، به‌ویژه با جنبش جهاد اسلامی، مقاومت مردمی و دیگر گروه‌ها نقش داشت.

مواضع جهادی

از جمله مواضع قابل توجه وی که در زندگی نامه‌اش که در سایت گردان‌های القسام منتشر شده، این است که در سال ۲۰۰۶ هنگام آموزش گروهی از مجاهدان برای پرتاب نارنجک دستی، یکی از بمب‌ها اشتباها در نزدیکی مجاهدین افتاد و وی جان خود را به خطر انداخته و برای نجات جان بقیه مجاهدان آن را سریعا از آنها دور کرد و این نارنجک در نزدیکی وی منفجر شد و دو سال در اثر جراحت وارده بستری شد. ابونجا به محض بهبودی از جراحت، در میان خطرات مواد منفجره به کار خود ادامه داد.»

تلاش‌های متعدد برای ترور ابونجا

ابونجا مورد سوءقصدهای متعددی قرار گرفت که ناکام ماند، تا اینکه همراهانش به دلیل فرار از ترور و ماجراجویی‌هایش در خنثی کردن بمب‌ها و مواد منفجره، او را «هفت جان» خطاب کردند.

در جریان نبرد الفرقان در سال ۲۰۰۸میلادی هواپیماهای جنگی اسرائیل خانه وی را به عنوان یکی از فرماندهان ارشد گردان‌های قسام را در اردوگاه آوارگان الشابوره در رفح هدف قرار دادند، وی همچنین در جنگ ۲۰۱۴ میلادی هم مورد سوء قصد قرار گرفت و طی مبارزاتش بارها زخمی شد.

فرمانده حماس که سلاح‌های اسرائیلی را مهندسی معکوس می‌کرد را بشناسید + تصاویر

وظایف و مسئولیت‌ها

ابونجا در تدارک بسیاری از عملیات‌های ویژه گردان‌های قسام شرکت داشت، از جمله:

مشارکت در ساخت بشکه انفجاری و مین‌ برای عملیات تونل برج (خردون)، ۱۷ دسامبر سال ۲۰۰۳.

مشارکت در ساخت بشکه انفجاری و مین در عملیات عبور از رفح، ۱۲ دسامبر ۲۰۰۴.

مشارکت در ساخت بشکه انفجاری و مین برای عملیات «محفوظه» ۲۳ ژوئن سال ۲۰۰۴

مشارکت در تهیه تجهیزات و وسایل انفجاری برای عملیات نذیر انفجار (کرم ابوسالم)، ۱۹ آوریل ۲۰۰۸.

فرماندهی و هدایت پرونده‌های متعدد در گردان‌های قسام در نوار غزه از جمله یگان مهندسی

مدیریت اردوگاه آموزشی الشهداء در غرب رفح

ابونجا از مهم‌ترین مربیان و موسسان فعالیت آموزشی در گردان‌های قسام بود

وی از مهم‌ترین مسئول پروژه مهندسی معکوس تسلیحات اسرائیل به حساب می‌آیدریال وی برای خنثی کردن راکت‌ها و موشک‌های اسرائیلی پرتاب شده به نوار غزه فعالیت می‌کرد و موشک‌های منفجر نشده را مهندسی معکوس کرده و وارد منظومه سلاح‌های مقاومت می‌کرد.

شهادت

وی در تاریخ ۱۷ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در سن ۵۱ سالگی در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه بر اثر حادثه انفجار در حین آماده‌سازی و تجهیز در یکی از سایت‌های قسام به شهادت رسید.

تشییع جنازه وی شاهد حضور چشمگیر فرماندهان گردان‌های القسام و دستگاه‌های امنیتی و رهبران حماس از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی و دیگر رهبران و اعضای این گروه و سایر جنبش‌های فلسطینی بود.

کد خبر 833279
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha