سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

احمد رسول‌زاده - پیشکسوت دوبله - در ششمین دوره همایش بین‌المللی چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار شناخته شد.

در این مراسم که با حضور فرهیختگان، دانشوران و نخبگان فرهنگ و ادب برگزار ‌شد، از احمد رسول زاده تقدیر شد.
احمد رسول‌زاده سال 1309 در تبریز متولد شد. او از سال1332 به طور حرفه‌ای به کار دوبله مشغول شد. او همان گوینده‌ای است که نقش حمزه- عموی پیامبر اسلام(ص)- را در فیلم محمد رسول الله (ص) گفته است.
او علاوه بر این اثر، در  فیلم سینمایی عمرمختار به جای آنتونی کویین صحبت کرده است. این پیشکسوت دوبله به جای هنرپیشگانی مانند اورسن ولز در فیلم های« تابستان گرم و طولانی» و «مردی برای تمام فصول»،«لایونل باریمور»(جدال درآفتاب)، رالف ریچاردسن (دکترژیواگو) صحبت کرده است.
  از جمله فیلم‌های ایرانی که  وی در آن گویندگی کرده است به «آخرین تک سوار»، «تصویر آخر»، «مادیان» و «رسول پسر ابوالقاسم» می‌توان اشاره کرد.
این پیشکسوت دوبله، مدیریت دوبلاژ فیلم‌های مطرحی چون «پدرخوانده»،«بن هور»، «تابستان گرم و طولانی» ،«جدال در آفتاب» ،«وداع با اسلحه» و«فراربزرگ » را برعهده داشته است. وی همچنین در تئاتر و سینما نیز نقش‌آفرینی کرده است.
رسول‌زاده اکنون بیشتر در عرصه‌ دوبله‌ آثار مستند مشغول و نام‌آشناست.  رسول‌زاده چندی پیش در سخنانی با بیان این که در اوج حرفه دوبله قرار داریم خاطرنشان کرد: اما نیاز به نیروی کمکی و جوان داریم و این واقعیتی است که دوران ما می‌گذرد و جوان‌تر‌ها باید وارد حرفه دوبله شوند اما باید احترام و جایگاه پیشکسوتان حفظ شود.
به گفته‌ وی در سال‌های 1322 تا 23 کار دوبلاژ با تعدادی از دانشجویان ایرانی مقیم استانبول به اتفاق آقای وکیلی و دکتر کوشان آغاز شد.
 نخستین فیلم نیز «اولین قرار ملاقات یا همان دختر فراری» نام داشت. بعد از آن در استودیو ایران فیلم به سرپرستی رضاییان و مدیریت دوبله لطیف‌پور شروع شد. به موازات آن افراد دیگری از صنف‌های مختلف هنری از جمله تئاتر به دوبله آمدند.
کد خبر 8331

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز