چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

جواد نصرتی: محققان می‌گویند مواد معدنی سمی که بخشی از طبیعت هستند، به وفور در محصولات و داروهای پزشکی یافت می‌شوند

به گزارش آسوشیتدپرس، یک گروه مستقل از شرکت‌های داروسازی در سراسر جهان تعداد بسیار زیادی از مکمل‌های رایج را مورد آزمایش قرار داده‌اند و پس از انجام آزمایش‌ها مشخص شده، یک چهارم این مکمل‌ها مشکلات عمده‌ای دارند.

در برخی از این مکمل‌ها محتویاتی که روی برچسب نوشته شده است با محتویات درون مکمل همخوانی ندارد. در برخی از آنها محتویاتی وجود داشت که میزان آنها بیشتر از حد مجاز بوده است.

در برخی هم به جای ترکیبات طبیعی که روی مکمل نوشته شده بود، داروی همان ترکیب وجود داشته است. یکی از مسئولانی که این تحقیق را سرپرستی می‌کرده دراین باره می‌گوید: ما این مکمل‌ها را بی‌هیچ واسطه‌ای همانگونه که مردم از داروخانه‌ها خریداری می‌کنند؛ خریده‌ایم.

مشکل اما به مکمل‌ها ختم نمی‌شود، آزمایش‌ها درباره داروهای تجویزی هم نشان داده است که محتویات این داروها هم آنگونه که گمان می‌رود استاندارد نیستند.

یک نمونه بسیار بارز این ایرادات دارویی موردی است که سال گذشته در چین ده‌ها کشته بر جا گذاشت؛ مشکل هم مربوط به یک داروی خونی رقیق‌کننده خون بود، ولی مشکل داروهای تجویزی خیلی هم حاد نیست چون این داروها پیش از عرضه شدن باید حتما تاییدیه دولتی بگیرند.

وضع مکمل‌ها اما به این پیچیدگی نیست و به راحتی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. با این حال شرکت‌های صنعتی دارویی مدعی هستند این موارد بخشی از اشتباهات غیرعمدی است که می‌تواند در کار پیش بیاید.

خواب کم، فشار خون را بالا می‌برد

افراد میانسالی که از خواب کم رنج می‌برند در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.
به گزارش رویترز، در تحقیقی که  محققان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که یک ساعت خواب‌ کمتر از میانگین مورد نیاز، می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون در افراد شود.

کریستین کانستن از دانشگاه شیکاگو که این تحقیق را به اتفاق همکارانش انجام داده، می‌گوید: اگر شخص میانسالی در 5 سال متوالی از کمبود خواب رنج ببرد، در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار خواهد گرفت.

افراد میانسال به‌صورت میانگین به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند. در تحقیقی که درباره رابطه فشار خون بالا و کمبود خواب انجام گرفته است، محققان 578 فرد با میانگین سنی 40 نفر را مورد آزمایش قرار دادند.

آنها به‌صورت مرتب فشار خون افراد و ساعاتی که می‌خوابیدند را ثبت می‌کردند. این افراد در گروه‌های خاصی دسته‌بندی شده بودند و هرکدام ساعات معینی می‌خوابیدند.

در پایان مشخص شد آنهایی که ساعات کمتری می‌خوابند بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند. همچنین مشخص شد هر یک ساعت کمبود خواب در شبانه روز، بیشتر افراد را در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌دهد.

کد خبر 83293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز