رسانه‌های عبری اذعان کردند دبیرکل حزب‌الله لبنان صرف‌نظر از قدرت نظامی این جنبش، به دلیل رفتار راهبردی‌اش تهدیدی بسیار خطرناک علیه موجودیت اسرائیل است.

سید حسن نصرالله

به گزارش همشهری آنلاین، «گرشون هاکوهن» سرلشکر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای برای روزنامه «اسرائیل هیوم» درباره «رفتار استراتژیک» سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در نبرد کنونی نوشت.

هاکوهن در این باره گفت، سید نصرالله «به دنبال انجام وظیفه خود در کمک به حماس است، اما در عین حال از فرصت استفاده می‌کند تا سطح جدیدی را در هویت حزب‌الله به عنوان یک قدرت منطقه‌ای ایجاد کند.»

او افزود: «حمله راکتی روز چهارشنبه به صفد "ارتقای درجه‌ای از تنش" در چارچوب محدودیت‌هایی بود که نصرالله برای مدیریت جنگ، در آستانه یک جنگ فراگیر، همچنان آن‌ها را حفظ می‌کند».

هاکوهن در این زمینه توضیح داد:«ضروری است روش خاصی که نصرالله را به تهدیدی بسیار خطرناک برای موجودیت اسرائیل تبدیل می‌کند، تحلیل و بررسی کرد و آن نه تنها به دلیل قدرت نظامی او و حجم موشک‌های دوربردی است که در اختیار دارد و به همین دلیل قدرت بزرگی محسوب می‌شود، بلکه عمدتا به خاطر درایت و رفتار استراتژیک او است».

سرلشکر ذخیره ارتش صهیونیستی استراتژی حزب‌الله را پس از نخستین روزهای اخراج ارتش اشغالگر اسرائیل از لبنان در سال ۲۰۰۰ یادآور شد و نوشت در آن زمان، «حزب‌الله هویت استراتژیک جدیدی اتخاذ کرد که متعهد به نفوذ منطقه‌ای و نه تنها امنیت لبنان بود.»

ژنرال صهیونیست: نصرالله تهدیدی بسیار خطرناک علیه موجودیت اسرائیل است

به گفته هاکوهن، نصرالله از اختلاف بر سر ترسیم مرزها در مزارع شبعا برای از سرگیری نبرد با رژیم صهیونیستی با هدف آزادسازی لبنان استفاده و اعلام کرد که افرادش در دروازه‌های قدس در آن نبرد در حال مبارزه هستند.

به گفته این سرتیپ اسرائیلی، نصرالله از آن زمان تاکنون همواره وظیفه خود را برای شرکت در نبرد با فلسطینی‌ها انجام داده است، همانطور که در حمله به مواضع رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان در جریان عملیات سپر دفاعی در آوریل ۲۰۰۲ انجام داد.

او ادامه داد: «نصرالله موفق شد پس از جنگ هفتم اکتبر از شرایط جدید نهایت استفاده را ببرد و گام دیگری را برای تثبیت هویت خود به عنوان قدرت با نفوذ منطقه‌ای بردارد».

هاکوهن خاطر نشان کرد که دبیرکل حزب‌الله «از منافع آمریکا برای جلوگیری از از دست دادن کنترل و پیشروی تا مرز یک جنگ منطقه‌ای استفاده کرد و به سمت تدوین یک معادله نبرد محدود که کل لبنان را به سمت تهدید جنگ سوق ندهد روی آورد».

او معتقد است که نصرالله با این استراتژی موفق شد منطقه شمالی را به میدان نبرد فعال و شهرک‌های صهیونیست‌نشین خط مقدم را پس از بیرون راندن حدود ۷۰ هزار شهرک‌نشین از خانه‌هایشان به مناطقی متروکه تبدیل کند.

همزمان، نصرالله با استفاده از کلیدی که در دست داشت، «مطالبات منطقه‌ای بی‌سابقه‌ای از اسرائیل» را «برای بازگرداندن آرامش به عرصه شمالی» به میانجی‌گران تلاش‌های سیاسی آمریکا و فرانسه ارائه کرد.

ژنرال صهیونیست: نصرالله تهدیدی بسیار خطرناک علیه موجودیت اسرائیل است

این نویسنده پیشتر دبیرکل حزب‌الله را «استاد مدیریت درگیری و مبارزه» توصیف و خاطرنشان کرد که او در وهله اول بر آسیب زدن به روحیات صهیونیست‌ها متمرکز است.

او معتقد است «وضعیتی که از آغاز جنگ در ماه اکتبر در مرزهای لبنان ایجاد شده، اسرائیل را در مخمصه بدی گرفتار کرده است» زیرا بازگشت ساکنان به شهرک‌های صهیونیست‌نشین حتی پس از توافق سیاسی یا عملیات نظامی کار آسانی نخواهد بود. چرا که این امر نمی‌تواند امنیت منطقه را به طور مطلق تضمین کند، در حالی که توانمندی‌های حزب‌الله نیز برای حمله به کل منطقه شمالی و همچنین مرکز اراضی اشغالی اسرائیل همچنان پابرجا خواهد بود.»

هاکوهن تاکید کرد: «حزب‌الله به عنوان یک قدرت نظامی در سراسر لبنان، سوریه و عراق مستقر خواهد ماند و به تلاش‌های خود برای رشد به عنوان یک تهدید استراتژیک علیه اسرائیل» ادامه خواهد داد.

کد خبر 832736
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha