سال‌هاست که آدم‌ها به خیال زندگی مرفه‌تر و بهتر و شغل نان وآب‌دارتر از روستاها راهی شهرهای بزرگ می‌شوند و نه‌تنها به چیزی که فکرش را می‌کردند، نمی‌رسند بلکه در بسیاری مواقع زندگی به‌مراتب سخت‌تری را تجربه می‌کنند.

مهاجرت

به گزارش همشهری آنلاین، حاشیه‌نشینی، رشد اسکان‌های غیررسمی، تراکم فزاینده جمعیتی در شهرها و کلانشهرها، خالی‌ شدن روستاها از سکنه و افت تولیدات کشاورزی و بسیاری موارد دیگر باعث شده که مسئولان در این زمینه به‌دنبال راهکار باشند.

اتفاق خوبی که در سال‌های اخیر افتاده این است که مشاغل روستایی رونق بیشتری پیدا کرده و مهاجرت معکوس هم افزایش داشته است؛ مهاجرتی از شهر به سمت روستا که می‌تواند نویدبخش آغاز کار و تلاش و رونق مناطقی باشد که روزگاری به‌عنوان مولد مطرح بودند.

مسئولان بنیاد مسکن برای تشویق مردم به مهاجرت معکوس طرحی را پیشنهاد داده‌اند که درصورت همکاری بانک‌ها می‌تواند افراد زیادی را به روستاها بازگرداند. آنطور که معاون بازسازی بنیاد مسکن گفته، درصورت همکاری بانک‌ها در پرداخت وام به متقاضیانی که مهاجرت معکوس می‌کنند، یک قطعه زمین به همراه تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تا همین حالا هم ۶۰۰ هزار قطعه زمین توسط بنیاد تملک شده که به‌صورت اجاره ۹۹ساله به واجدان شرایط واگذار می‌شود. در واقع متقاضیانی که قصد بازگشت به روستاهای خود را دارند، می‌توانند برای ساخت واحد مسکونی در این زمین‌ها از وام ۵۵۰ میلیون تومان نهضت ملی مسکن با سود ۱۸درصدی استفاده کنند. البته می‌توانند از وام ۳۵۰میلیون تومانی مسکن روستایی با سود ۵درصدی نیز برای ساخت‌وساز استفاده کنند.

این را هم فراموش نکنید که بسیاری از افرادی که ساکن شهرها هستند، بعد از بازنشستگی تصمیم می‌گیرند که به روستا و دیار مادری خود بازگردند که این طرح می‌تواند برای این افراد هم راهگشا باشد.
در حال حاضر اسامی روستاهای دارای ظرفیت واگذاری زمین مشخص شده و در حال بارگذاری در سامانه است و به‌زودی سامانه ثبت‌نام این طرح در وزارت راه و شهرسازی بازگشایی می‌شود.

کد خبر 832545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس DE ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    باز طرح ابکی و بی حساب که بعدا توش تریلیاردی اختلاس میشه. لطفا شما هیچ کار نکنین
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    یکی دیگر از کارهایی که می شود انجام داد دادن معافیت ها و تسهیلات بسیار جذاب و حساب شده برای جذب سرمایه گذاران صنعتی و کشاورزی به روستا هاست ، اینگونه مهاجرت معکوس ایجاد می شود .