۲۰ سال بود که دستفروشان، خیابان صابونیان یا همان راسته بلور فروشان شوش را به تسخیر در آورده و کاسبی مغازه دارانی که میلیون‌ها تومن اجاره مغازه و مالیات می‌دهند را کساد کرده بودند. حالا اما چند ماه است که سرنوشت این خیابان تغییر پیدا کرده و پیاده‌روها به حالت عادی برگشته‌اند و این مسیر پاک پاک است.

خیابان صابونیان

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: خیابان صابونیان؛ معبری مهم و شناخته‌شده در محدوده شوش؛ خیابانی که طی ۲۰سال به صنف فروش بلور و چینی تبدیل شد و علاوه بر پایتخت‌نشینان، مقصد مردمان سایر استان‌ها و شهرهای کشور هم هست که برای تهیه و تامین ظروف بلور و کریستال خود مراجعه می‌کنند. در کنار کسبه، جمع زیادی از دستفروشان هم در این خیابان مشغول کار و فعالیت بودند و به‌واسطه حضور آنها هر روز به تعداد خریداران اضافه می‌شد و تراکم جمعیت در این محور از یک سو فضایی برای بروز جرائمی چون سرقت و کیف‌قاپی و... را فراهم کرده بود و از سوی دیگر سبب افزایش ترافیک می‌شد؛ بنابراین اجرای طرح ساماندهی دستفروشان خیابان صابونیان و نظم‌بخشی به عبور و مرور در این محور یک ضرورت بود که با محوریت شهرداری منطقه۱۶ در دستور کار شرکت‌های ساماندهی صنایع و مشاغل و شهربان و حریم‌بان قرار گرفت. پس از ۹۰روز برگزاری جلسات متعدد و بررسی همه ابعاد در نهایت مهر امسال اجرای طرح کلید خورد و عملیاتی شد. امروز نه‌تنها از شلوغی، آشفتگی و ناامنی در این خیابان خبری نیست، بلکه کسبه با نصب بنر از اقدامات انجام شده تقدیر و تشکر کرده و شهروندان هم از وضعیت کنونی رضایت دارند. دستفروشان هم که به بوستان میثاق و غرفه‌های سرپوشیده منتقل شده‌اند، از کاسبی در مکان جدید راضی هستند.

سرقت از کسبه، دستفروشان و خریداران

نبود امنیت و وقوع سرقت‌های متعدد از کسبه، دستفروشان و خریداران، مهم‌ترین معضل خیابان صابونیان بود و ساماندهی این خیابان بهترین راهکار برای کاهش و برون‌رفت از این مشکلات به شمار می‌رفت. رضا خسروی، یکی از کسبه قدیمی می‌گوید: «هر روز شاهد سرقت و کیف‌قاپی در این محور بودیم. برای سارقان مهم نبود که از چه‌کسی چه چیزی سرقت می‌کنند. هدفشان دزدی بود و از شلوغی و تراکم جمعیت برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کردند.» سارقان و کیف‌قاپان به مشتری‌ها و دستفروشان هم رحم نمی‌کردند. ابوالفضل غیاثی، یکی از دستفروشان خیابان صابونیان اکنون در بوستان میثاق مشغول به کسب‌وکار است. او می‌گوید: «بارها شاهد کیف‌قاپی از مشتری‌ها بودم و حتی یک‌بار هم با سارقان درگیر و زخمی شدم. کاسبی در بازار صابونیان اصلا امن نبود و همیشه دغدغه این را داشتیم که مبادا اجناس‌مان به سرقت بروند.» خریداران هم حس امنیت نداشتند و خانم‌ها که دسته‌جمعی به بازار آمده بودند، می‌گویند: «خیابان آن‌قدر شلوغ بود که اصلا نمی‌توانستیم خرید خوبی انجام دهیم و باید مدام مراقب کیف و گوشی‌هایمان می‌بودیم، اما امروز به‌راحتی می‌توانیم از پاساژها و مغازه‌ها خرید کنیم.»

بساط‌گستری در فضای سرپوشیده

دستفروشان و بساط‌گستران همواره نسبت به هر تغییر و جابه‌جایی جبهه می‌گیرند و طرح ساماندهی آنها همیشه حاشیه‌هایی داشته و دارد، اما در خیابان صابونیان چون این کار با مطالعه و بررسی اولیه و به‌صورت اصولی انجام شد، رضایت دستفروشان را در پی داشته است. میلاد اکرمی، دستفروش خیابان صابونیان است که حالا در بوستان میثاق صاحب غرفه شده است. او می‌گوید: «در مکان جدید شرایط بهتر است؛ چراکه غرفه‌ها سایه‌بان دارند و از گرما و سرما در امان هستیم. امنیت هم برقرار است و مشتری‌ها هم در کمال آرامش خرید می‌کنند.» کم شدن مشتری دغدغه دستفروشان است و می‌گویند: «شهرداری با اطلاع‌رسانی می‌تواند به جذب مشتری کمک کند و تقاضا داریم مدیریت شهری از طریق نصب بنر نشانی مکان جدید (بوستان میثاق) را اطلاع‌رسانی کند.» البته که شهرداری منطقه قول مساعد داده و اقداماتی هم صورت گرفته است.

  • اقدامات در راستای صیانت از حقوق عامه

علی صالحی، دادستان تهران: خیابان صابونیان در محله شوش و منطقه۱۶ تهران، چند سالی است که به‌دلیل تجمع صنف ظروف بلور و کریستال، مقصد شهروندان تهرانی و استان‌های دیگر برای تامین کالا بوده است. استقرار بدون ضابطه دستفروشان در آن، علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده، معضل جدی در زمینه ترافیک و امنیت ایجاد می‌کرد و عبور و مرور خودروهای امدادی نظیر آمبولانس و آتش‌نشانی در زمان وقوع حوادث مشکل می‌شد. با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضاییه بر لزوم رعایت حقوق شهروندان و صیانت از حقوق عامه و همچنین در راستای سیاست‌های دستگاه قضایی دایر بر پیشگیری از وقوع جرم و حذف عوامل جرم‌زا، موضوع ساماندهی این منطقه و مضافا دستفروشان خیابان صابونیان با اولویت پیگیری شد. پس از شناسایی دستفروشان غرفه‌هایی در بوستان میثاق که در مجاورت این خیابان قرار دارد، ایجاد شد تا کسبه بتوانند کسب‌وکار خود را در محیطی مناسب دایر کنند و اکنون یک امنیت پایدار برای کسبه و شهروندان در این محور به‌وجود آمده است.

  • رفع سد معبر در محور صابونیان

حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران: یکی از مزاحمت‌های شهری، سدمعبر و بساط‌گستری است که همیشه این موضوع مورد اعتراض کسبه و مردم بوده و هست. محور صابونیان ازجمله نقاطی است که به‌دلیل گستردگی و بی‌انضباطی دستفروشان (۴۰۰دستفروش) مورد شکایت شهروندان و کسبه بود؛ از این‌رو با محوریت منطقه۱۶ و همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و شرکت شهربان و حریم‌بان موضوع سازماندهی آنها در دستور کار قرار گرفت. برای این کار ما نیاز به فضای مناسب داشتیم تا دستفروشان واقعی بتوانند به کسب‌وکارشان ادامه دهند و پس از بررسی‌های کارشناسی مقرر شد استقرار بساط‌گستران در بوستان میثاق انجام شود که در ضلع شمالی خیابان صابونیان قرار دارد. انتقال بساط‌گستران با پشتیبانی نیروهای فاتب انجام شد و امروز شاهد رفع سد معبر در محور صابونیان هستیم؛ البته تلاش نیروهای حریم‌بان و شهربان این است که طرح ماندگار شده و امیدواریم این موضوع محقق شود.

نگاه آماری به ساماندهی دستفروشان در محدوده شوش

طرح ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران خیابان صابونیان پس از سال‌ها اجرایی شد؛ اقدام ارزشمندی که رضایتمندی کسبه و مراجعه کنندگان را به همراه داشت. نکته مهم دیگر این است که بساط گستران هم از ادامه فعالیت شان در بوستان میثاق راضی هستند و از این رو شهرداری تهران برای روزهای پایان سال هم طرح افزایش غرفه در این بوستان را پیش بینی کرده است. در ادامه نگاهی آماری به وضعیت خیابان صابونیان و اقدامات انجام شده خواهیم داشت.

این خیابان دیگر دستفروش ندارد | ۴۰۰ دستفروش لوازم خانگی به کجا رفتند؟

کد خبر 832082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    خدا پدر ذاکانیو بیامرزه،قبلا وضعیت خیلی افتضاح بود،والا پریروز رفتم شمال کار داشتم،غروب از قائمشهر رد شدم واقعا دور میدان اصلی قائمشهر بقدری زننده بود،شرت و جوراب با طناب آویزون کرده بودن قلب شهر و مرکز شهر من به عمر ندیده بودم،واقعا تهران وضعیتش داره بهتره میشه ولی شمال افتضاحه
  • ناشناس IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    بعضی دست فروشان کارگر مغازه دار هستند که در جلوی مغازه جنس می فروشند بعضی مستاجر مغازه دار هستند حتی بعضی مغازه دار ها خیابان هم تصرف کردند در خیابان جلوی مغازه صندلی و یا تایر خودرو می گذارند و ادعا دارند ان قسمت ملک خودشان است