مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
۱ نفر

دانشمندان دریافته‌اند که رنگ چشمان‌تان می‌تواند بر توانایی خواندن شما تأثیر بگذارد. تقریبا یک نفر از هر ۱۰نفر در سراسر جهان دارای رنگ چشمی است که به زبان شاعرانه می‌توان آن را به رنگ آسمان تابستانی، آب‌های استوایی یا حتی رنگ ملایم یک فیروزه‌ بی‌نقص تشبیه کرد.

چشم

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، در برخی از کشورهای اروپایی، این نسبت می‌تواند تا ۳نفر از هر ۴نفر هم باشد. اینکه رنگ‌های متفاوت چشم چه تفاوت‌هایی با یکدیگر می‌توانند داشته باشند، مدت‌هاست که به محلی برای حدس و گمان و همچنین تحقیق بین دانشمندان تبدیل شده است. اکنون، متخصصان انسان‌شناسی در انگلیس عنوان می‌کنند که چشم‌های آبی می‌تواند در شرایط نور کم، امتیازی ویژه به‌حساب آید.

شروع فرایند
در آزمایش‌های اولیه، «کیوکو یاماگوچی» و دانشجویش «فیت ارین کین» از دانشگاه جان مورز لیورپول، این موضوع را با ۳۹داوطلب بزرگسال که تحت آزمون چشمی ساده‌ ۳۰ثانیه‌ای در شدت‌های مختلف و رو به کاهش نور قرار گرفتند، بررسی کردند. رنگ چشم‌ها توسط خود افراد گزارش شد و سپس با استفاده از راهنمای طبقه‌بندی تازه توسعه‌یافته به‌عنوان آبی یا قهوه‌ای به تأیید رسید که جامعه‌ای متشکل از ۲۵نفر با درجات مختلفی از چشم‌های آبی و ۱۴نفر با چشم‌های قهوه‌ای روشن یا تیره را برای محققان فراهم آورد.

نتایج
پس از تحلیل داده‌ها، مشخص شد افراد با چشم‌های آبی روشن می‌توانند کدهایی را که روی دیوار نمایش داده شده‌اند در نور به‌مراتب کمتری (به‌طور متوسط فقط حداقل ۰.۷ لوکس) بخوانند، درحالی‌که همتایان چشم قهوه‌ای به‌طور متوسط حداقل ۰.۸۲ لوکس نور لازم دارند. رنگ چشم‌های فندقی با لکه‌های خزه‌ای، خاکستری توفانی با حلقه‌های فولادی یا سبز روشن با پرتوهای کهربایی، همه عنبیه‌ها از دو «بوم» تشکیل شده‌اند که با مقادیر متفاوتی از پروتئین‌ها مانند ملانین رنگ آمیزی شده‌اند. دوزهای سخاوتمندانه‌ پروتئین‌ها در بوم رویی چشم‌ها را تیره می‌کند. با کاهش رنگدانه، پراکندگی نور از طریق لایه‌های شفاف چشم باعث می‌شود عنبیه رنگ آبی‌تری به‌خود بگیرد.



رنگ چشم و تأثیر بر سلامتی
این تأثیرات بیشتر به‌دلیل تفاوت‌ در میزان ملانین موجود در عنبیه است. ملانین که به عنبیه رنگ می‌دهد، نقش محافظتی در برابر برخی مشکلات سلامتی دارد. با این حال تأثیر رنگ چشم بر سلامتی تنها یکی از عوامل متعدد است و عوامل ژنتیک، محیطی و سبک زندگی هم نقش مهمی در سلامت دارند.
حساسیت به نور: افراد با چشم‌های روشن‌تر حساسیت بیشتری به نور خورشید دارند. این به‌دلیل میزان کمتر ملانین در چشم‌های روشن است که امکان دارد، باعث شود چشم‌ها کمتر قادر به محافظت در برابر نور شدید باشند.
خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها: مطالعات نشان داده‌اند که افراد با چشم‌های تیره‌تر ممکن است خطر کمتری برای برخی شرایط سلامتی در برخی انواع سرطان‌ها داشته باشند. این ممکن است به‌دلیل میزان بالاتر ملانین در چشم‌های تیره‌تر باشد.

خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی: رنگ چشم ممکن است بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید یا آب سیاه تأثیر بگذارد، اگرچه این رابطه هنوز کاملا مشخص نیست.

کد خبر 831981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha