تاریخچه اشعار «صف اول» را باید از سال ۹۵ جست‌وجو کرد؛ زمانی که میثم مطیعی برای اولین بار از تریبون نماز عید فطر خطاب به مسئولین کشور گفت: «ای دوستان که در صف اول نشسته اید؛ مردم هنوز چشم به راه عدالت‌اند»

میثم مطیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، روند شعر «صف اول» در سال‌های بعد نیز ادامه یافت. مطیعی در نماز عید فطر سال ۹۶ گفت: «ای نشسته صف اول نکنی خود را گم؛ پی اقدام تو هستند هنوز این مردم.» در این بین، برخی هوادارن دولت روحانی که همواره مدعی انتقاد پذیری هستند، با وجود آنکه مردم از شعر صف اول ابراز رضایت کرده بودند، به این شعر واکنش نشان داده و آن را جناحی دانستند. اما رهبر انقلاب از این اشعار حمایت کردند و خود را مخاطب آن دانسته و گفتند: «من هم صف اولی هستم.»

مطیعی در سال ۹۷ نیز در نماز عید فطر خطاب به مسئولین گفت: «ای نشسته صف اول، به عدالت برخیز؛ مانده بر شانه تو بار عدالت برخیز» نکته قابل توجه این است که مطیعی اشعار انتقادی صف اول را خطاب به تمام مسئولین می‌خواند، نه فقط دولت روحانی. به عنوان مثال، در سال ۹۷ در اشعار خود خواند: «وای اگر توصیه و نامه پذیرد قاضی؛ داد و بیداد اگر رشوه بگیرد قاضی»

او در اشعار خود گفت: «گر به یک نقد، رود صبر و قرارت از دست؛ صف اول ننشین، بین جماعت جا هست» که این گزاره با لبخند حاج قاسم سلیمانی مواجه شد. اما با این حال کسانی به خاطر انتقاد مطیعی از وضعیت مسکن و معیشت، ناراحت شده بودند. مطیعی گفته بود: « چه شده ارز؟ که مات‌اند همه تاجرها؛ نرخ مسکن چه شد؟ آه از دل مستأجرها»

از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، یعنی به مدت ۳ سال، نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب به دلیل شیوع کرونا و لزوم حفظ سلامت جمعی، برگزار نشد. بعد از برگزاری نماز عید فطر ۱۴۰۲ و دعوت نشدن میثم مطیعی برای شعر خوانی، موجی دیگر از تخریب‌ها به راه افتاد. برخی مدعی بودند که شعر «صف اولی‌ها» فقط برای دولت روحانی خوانده شده بود و حالا که دولت رئیسی بر سر کار است، دیگر این شعر خوانده نمی‌شود. بنابراین، این قبیل اشعار انتقادی از سوی میثم مطیعی، بازی جناحی و سیاسی است؛ نه انتقاد عادلانه.

این درحالی بود که مطیعی در سال ۱۴۰۰، یعنی زمانی که حتی یک سال هم از عمر دولت رئیسی نگذشته بود، در مراسم ۲۲ بهمن خواند: «گوش این مردم از این وعده و آن وعده پر است؛ وقت تنگ است نبایست که لحظه نشست»، حتی وقتی مطیعی درباره وضعیت نابسامان خودرو اشعاری را خواند، صداوسیما پخش زنده را قطع کرد.

صالح ربیعی، فرزند علی ربیعی، وزیر استیضاح شده دولت روحانی در توییتر خود نسبت به میثم مطیعی نوشت: «الان این بنده خدا و تفکر پشت سرش تکلیفشون چیه؟ دیگه نه اجازه داره "ای نشسته در صف اول" بخونه؛ از دیروز هم که دیگه نمی‌تونه رجز عربی یا آل سعود و آل یهود و اینا رو بخونه. خوابش رو هم نمیدیدین در دولت سوپر دوآتیشه شون بی‌کارکرد بشن»

اما میثم مطیعی در مراسم ۲۲ بهمن امسال خواند: «از صف اول نشینان، پرسشی داریم ما؛ خون ما تضمین رای و حرمت فریاد ماست»

«وعده های فصل تبلیغاتتان در یاد ماست؛ رونق تولید و شوق کاردانی ها چه شد!؟»

«وعده ی پی در پی رفع گرانی ها چه شد!؟؛ این تلاطم، این تورم، حق مردم نیست نیست»

او حتی در خصوص نسل کشی مردم فلسطین در اشعار خود به صراحت علیه آل سعود گفت: «خیل خون‌آشام‌ها کردند از نو میل خون؛ جمع شد در آن‌سوی دیوار حائل سیل خون»

«قطره قطره رخنه خواهد کرد در دیوارشان؛ تا به هم پیچد همین گرداب خون، طومارشان»

«یک طرف آل سعود از پشت خنجر می‌زند؛ یک طرف بحرین و باکو زخم دیگر می‌زند»

«یک طرف دست امارات است آغشته به خون؛ یک طرف ترکیه و اردن ز بخت واژگون»

این اشعار مطیعی، به صراحت ادعای پسر وزیر دولت روحانی را نقض کرد. میثم مطیعی نشان داد که اشعار انتقادی «صف اول» که از سال ۹۵ کلید زده شد، غیر جناحی بوده و تمام مسئولین را خطاب قرار می‌دهد. از طرفی دیگر، این قبیل شعرخوانی‌ها ثابت کرد که باب انتقاد از مسئولین نظام به طور رسمی، باز است. تریبون نماز عید فطر در حضور رهبر انقلاب و تریبون ۲۲ بهمن، جزو رسمی‌ترین تریبون‌های کشور هستند و عملا این تریبون‌ها فضایی برای مطالبه حق مردم است و این سوال که چرا در روز ملی ۲۲ بهمن یا عید فطر، برخلاف وحدت مردم، به انتقاد و مطالبه‌گری پرداخته می‌شود؛ حکایت از جهل برخی نسبت به حق مردم است.

نکته دیگری که برخی نسبت به شعرخوانی امسال مطیعی مطرح می‌کنند، این است که او از دولت قبل و برجام انتقاد کرده است، نه دولت فعلی. این درحالی است که اگر کسی شعر امسال را به طور کامل مرور کند، متوجه می‌شود که فقط ۳ بیت نسبت به برجام و گره زدن زندگی و سلامت مردم به FATF بود و سایر بخش‌های آن، انتقاد به مسئولین فعلی و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی بوده است.

نکته‌ای که باید توجه داشت، این است دولت سیزدهم در عمل نشان داده که از انتقاد پذیرترین دولت‌های جمهوری اسلامی است و این بیان مطالبه در قالب هنر، عملا مصداق «النصیحة لائمة المسلمین» است.

به هر حال، حمله به امثال مطیعی و دیگر شاعران و مداحان انقلابی برای نقد دلسوزانه نیست؛ بلکه بیشتر برای عدم درک شرایط جامعه است. حال آن که مطالبه حق مردم و تبیین واقعیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور، جزو مطالبات رهبر انقلاب از جامعه فرهنگی و هنری و مادحین کشور است.

کد خبر 831931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • م IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 1
    هیچگاه عملکرد دولت حداقلی و ناکارآمد سیزدهم مورد پسند حداکثر مردمان ایران نمی باشد.
  • آرام IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    2 1
    روزنامه محترم همشهری به دنبال هر بهانه ای می گردد که روحانی و اصطلاح طلبان رو تند وتیز نقد کنه
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    2 1
    روحانی 3 سال است که دولت را تحویل داده اینها هنوز از روحانی میگویند. خخخ
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      0 1
      پسر وزیر روحانی سر بحث رو باز کرده وگرنه مطیعی که داره کار خودش رو ادامه میده و در قالب هنر حرف مردم رو به دولتمردان میزنه