سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه سلامت: تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت در دراز مدت سلامت مردم را تهدید می‌کند؛ بنابراین وزارت بهداشت، برخورد با تولید‌کنندگان این‌گونه محصولات را دردستور کارخود قرار داده است

به گزارش همشهری، دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران (MDE) و سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران( LAB) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ 20 خرداد در نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای روز دنیا درخصوص تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و دارویی کشور، به مردم و جهانیان ارائه و معرفی می‌شود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام تدوین تقویم نمایشگاه‌های حوزه تجهیزات پزشکی کشور در آینده‌ای نزدیک و با اشاره به اختصاص50 درصد یارانه از سوی دولت برای حضور تجهیزات پزشکی کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، در عین حال از تدوین استانداردهای تخت‌های بیمارستانی خبر داد.

دکتر رضا مسائلی، با اشاره به اشکالاتی در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی کشور، گفت: از آنجا که تعداد نمایشگا‌ه‌های تجهیزات پزشکی بیش از نیاز کشور است، وزارت بهداشت آیین‌نامه تجهیزات پزشکی و جلوگیری از ورود تجهیزات قاچاق به کشور را تدوین کرد و به این ترتیب تمامی نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی باید با اجازه قبلی و موافقت وزارت بهداشت برگزار شود.

دکتر مسائلی با بیان اینکه وزارت بهداشت مکلف است تا توسعه صادرات 30 درصد مصارف ارزی سلامت را زمینه‌سازی کند، ادامه داد: با همکاری تمامی سازمان‌های مربوط به این امر اعم از دولتی و خصوصی، در چارچوب ماده 87 قانون برنامه چهارم توسعه، کارگروهی تشکیل شد.

به این ترتیب طی 4 سال گذشته 68جلسه کار گروه توسعه صادرات خدمات سلامت برگزار شده است. وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در جهت حضور تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی کشور در بازارهای بین‌المللی، گفت: در حال حاضر450 تولید‌کننده تجهیزات پزشکی کشور بیش از550 محصول نهایی را تولید می‌کنند که طی 2 سال گذشته تولیدات تجهیزات پزشکی کشور به سطح‌های تخصصی، فوق تخصصی و سطح بالا نیل پیدا کرده است.

بنابراین تجهیزات پزشکی کشور برای حضور در سطح بین‌الملل از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به میزان فروش تولیدات تجهیزات پزشکی در بازار داخل گفت: پس از بخشنامه 5 ماده‌ای ریاست‌جمهوری که دستگاه‌های دولتی را مکلف به خرید تولیدات با کیفیت داخلی کرده بود، وزارت بهداشت آیین‌نامه اجرایی این بخشنامه را در شورای معاونین وزارت مطبوع تصویب و در سال 84 ابلاغ کرد. پس از ابلاغ این بخشنامه خرید مراکز درمانی از تولیدات تجهیزات پزشکی بین 300 تا 700 درصد افزایش یافت.

دکتر مسائلی با تاکید بر آنکه وزارت بهداشت متولی تامین سلامت جامعه است، ادامه داد: بر این اساس برخورد با تولیدات بی‌کیفیت و ارتقای کیفیت محصولات تجهیزات پزشکی کشور همواره در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

همچنین ضوابط پروانه ساخت، مبتنی بر قوانین بین‌المللی و بومی‌سازی‌ آنها در کشور نیز ارتقا یافته است.

وی از تدوین استانداردهای تخت‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: بر این اساس، 68 نوع تخت بیمارستانی برای سرویس‌های مختلف تعریف شده بود اما اینکه این تخت‌های بیمارستانی در چه بخش‌ها و شامل چه تجهیزاتی باشند، مشخص نبود.

به این ترتیب تدوین استانداردهای تخت‌های بیمارستانی به برنامه‌ریزی بلندمدت برنامه‌ریزان حوزه سلامت برای اختصاص اعتبارات و بودجه کمک جدی می‌کند. تدوین این استاندارد براساس وضعیت موجود و پیشرفت آن به سمت مطلوب طراحی شده است و طی 4 سال گذشته در زمینه ارتقای سطح کیفی و نیاز تخت‌های بیمارستانی به تجهیزات پزشکی اقدامات جدی صورت گرفته است.

دکتر مسائلی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در بحث انضباط بخشی در عرضه و توزیع تجهیزات پزشکی، گفت: در این زمینه ضوابط عرضه و توزیع تجهیزات پزشکی تدوین و ابلاغ شده و تکالیف تمام عرضه‌کنندگان و خریداران تجهیزات پزشکی مشخص شده است.

تجهیزات پزشکی فرسوده، ۶۵‌درصد از منابع بیمارستانی را می‌بلعد

ضعف مدیریت بیمارستانی و به‌کارگیری تجهیزات پزشکی فرسوده ۶۵ درصد از سهم سیستم بهداشت و درمان کشور را می‌بلعد.

به گزارش همشهری، کمبود ملزومات و فرسودگی تجهیزات بیمارستانی، همچنین کمبود نیروی کارآزموده در بخش‌های پرستاری موجب شده است که هر روز شاهد افزایش افت کیفیت در ارائه خدمات و نارضایتی مردم در بیمارستان‌ها باشیم.

تنها یک بار کافی است یکی از مسئولان در بیمارستان‌های دولتی بستری شود و امکانات و سرویس‌دهی این بیمارستان‌ها را تجربه کند تا بداند که بیماران بستری شده در این بیمارستان‌ها چه رنجی را تحمل می‌کنند.

اگر وسایل و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها با استانداردهای جهانی مغایرت داشته باشد در دراز مدت ممکن است بیماران مراجعه‌کننده به‌خصوص بیماران دارای عارضه کلیوی، دیابت و بیماران قلبی و عروقی را با خطرات جدی مواجه کند.

همچنین آموزش اپراتورهای استفاده‌کننده از تجهیزات پزشکی نظیر دستگاه‌های سونوگرافی، همودیالیز،  ام آر آی و... باعث می‌شوند که ضمن تشخیص درست بیماری‌ها از دستگاه‌ها نیز به‌طور بهینه استفاده شوند و آسیب کمتری ببینند.

از سوی دیگر بازرسی و نظارت مستمر مسئولان وزارت بهداشت از این تجهیزات نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های نگهداشت و تعمیرات این دستگاه‌ها خواهد داشت.

کد خبر 83191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز