سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

گروه ورزشی- محمد رضا منصوریان: ورزش کشتی برای مردم ایران اهمیت ویژه‌ای دارد

ایرانی‌ها با پیروزی‌های کشتی شاد می‌شوند و با شکست‌هایش ناراحت. این اهمیت البته بی‌دلیل هم نیست.

در تاریخ معاصر ورزش در ایران، این رشته بیشترین افتخارات را در میادین مختلف جهانی برای علاقه‌مندان ورزش در کشور به دست آورده و همواره در فراز و فرودهای آن نقشی تعیین‌کننده داشته است.

هیچ معیار و اندازه‌ای هم وجود ندارد که با آن تاثیر قابل ملاحظه کشتی بر دیگر رشته‌های ورزشی را تعیین کرد.

روش‌های گذشته و شاید هم حال  حاضر نتوانسته است پتانسیل‌های این رشته ورزشی را نشان دهد و به همین دلیل پیشرفت و گسترش این رشته ورزشی با مشکلات شایانی روبه‌رو شده است.

بهره پایین و ناکارآمد کشتی امروز ایران بیش از آنکه به خاطر قدرت و برنامه‌ریزی حریفان جهانی باشد، متاثر از رفتارها و حرکت‌های ناپخته‌ای است که اهالی کشتی چه در گذشته و چه در حال حاضر نتوانسته‌اند برای حل آنها به نتیجه درستی برسند، آنچه رئیس کنونی کشتی ایران درباره‌اش صحبت می‌کند و می‌گوید: « امروز مشکل اساسی ما در کشتی این است که هیچکس، دیگری را قبول ندارد.

پیامدهای چنین رفتارهایی امروز آنقدر پیچیده و سخت شده که توسعه و پیشرفت کشتی ایران را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده و تا زمانی که شرایط اینگونه باشد اوضاع کشتی به همین منوال خواهد بود.» کشتی در قسمت‌های اجرایی هم مشکلات فراوانی دارد.

برای خارج شدن از شرایط موجود فقط راهکارهای فنی جوابگو نیست. اوج ناکارآمدی کشتی ایران در آخرین میدان المپیک بود؛ در المپیک پکن هیچ کشتی‌گیری روحیه مبارزه‌جویی نداشت. همه آنهایی که قرار بود پرچمدار کسب افتخار باشند، تنها با قبول شکست به آرامش می‌رسیدند.

آرامشی که در پس از آن توفان بود. اینگونه باختن را هیچکس نتوانست به راحتی هضم کند اما کسی هم به درستی آن را تجزیه و تحلیل نکرد. در نهایت هیچکس پیگیر این مسئله نشد که چرا کشتی‌گیران ایران تا این حد بی‌تفاوت و بی‌انگیزه شده‌اند.

آیا این اتفاق تلخ نمی‌تواند به خاطر فرهنگ غلط مسلط بر کشتی ایران باشد؟ قصد نداریم ناکامی‌های کشتی در المپیک را بررسی کنیم اما اگر قرار است جاده ناهموار کشتی ایران هموار شود، ابتدا باید فرهنگ اصیل کشتی جایگزین رفتارها و مناسبات غلطی شود که متاسفانه همچنان وجود دارد.

در حقیقت همه به اندازه کافی از وقوع چنین مشکلاتی آگاهی دارند و حالا هرکس دغدغه آن را دارد که باید خود به تنهایی سهمی در رفع آنها داشته باشد. تحقق اهداف بلندمدت کشتی تا زمانی که رفتارها و اعمال اخلاقی و فرهنگی به درستی در میان اهالی کشتی رعایت نشود هرگز امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 83185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز