سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

جماران از گذشته‌های دور جزء مناطق خوش‌آب‌وهوا و سرسبز تهران محسوب می‌شد. به دلیل شرایط آب‌وهوایی مطلوبش درختان سربه فلک کشیده و زمین‌های زیرکشت‌رفته بسیاری داشت.

چنار جماران

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: جماران از گذشته‌های دور جزو مناطق خوش‌آب‌وهوا و سرسبز تهران محسوب می‌شد. به دلیل شرایط آب‌وهوایی مطلوبش درختان سربه فلک کشیده و زمین‌های زیرکشت‌رفته بسیاری داشت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

روایتگران خاموش تاریخ محله جماران

علیرضا زمانی، پژوهشگر تهران قدیم، درباره قدمت محله جماران می‌گوید: «قدمت محله را می‌توان از عمر درخت چنار کهنسال و تنومندی که روبه‌روی مسجد جامع جماران هست حدس زد؛ این درخت چنار عمری بیش از هزار سال دارد. در کوچه‌ای که از مسجد جامع منشعب می‌شود، درخت چنار قدیمی دیگری هم هست که نشان می‌دهد جماران یکی از محله‌های قدیمی شمیران است.»

جماران از جمله محله‌ها و روستاهایی است که دارای آب‌وهوای بسیار خوب برای باغداری و کشاورزی بوده است. وجود درختان تنومند و کهنسال در این منطقه نشان از قدمت بسیار زیاد آبادی و منطقه جماران دارد که از این میان سه اصله درخت بسیار تنومند هم‌اکنون در جماران وجود دارد که به نوعی می‌توان آن را از نشانه‌های تاریخی جماران به حساب آورد.

درخت‌های چنار بالا و پایین مسجد جامع جماران هر کدام عمری درحدود هزار سال دارند. همچنین درخت نارون بزرگی در جماران وجود داشت که قدمت آن هم بیش از هشتصد سال تخمین زده می‌شد و در کنار تکیه جماران قرار داشت، اما متأسفانه در سال‌های اخیر این درخت از بین رفت و به دلیل خطر سقوط، تنه آن توسط شهرداری برداشته شد.

روایتگران خاموش تاریخ محله جماران

کد خبر 831764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha